Juha Pirinen sopeutunut hyvin uudelle pelipaikalle – ”Olen tykännyt pelata”

• Maajoukkueet

Slovakian liigassa Trencinissä pelaava Juha Pirinen on tällä kaudella saanut totutella uudelle pelipaikalle. Aiemmin laidassa sekä hyökkäävässä että puolustavassa roolissa viihtynyt Pirinen on pelannut tällä kaudella pääasiassa topparina.

Slovakian liiga palasi talvitauolta viime viikonloppuna ja Trencin otti tärkeän 3-0-voiton Pohroniesta.

- Meillä oli 2,5 viikon joulutauko ja sitten tammikuun alussa palattiin harjoituksiin ja meillä oli sellainen välipreseason. Pelasimme kansainvälisiä harjoituspelejä muun muassa Rapid Wieniä ja Tshekin liigan joukkueita vastaan. Sitten jatkui sarja ja hyvin jatkuikin, kun voitimme. Nyt meillä on lauantaina tärkeä ottelu Spartak Trnavaa vastaan ja se on pakko voittaa, Pirinen kertaa alkuvuoden tapahtumia.

Trencin taistelee tiukasti pääsystä kuuden joukkueen ylempään loppusarjaan. Trencin on tällä hetkellä sarjassa kahdeksantena ja eroa kuudenteen sijaan on kolme pistettä, kun runkosarjaa on jäljellä kaksi kierrosta.

- Olemme saaneet treenata kovaa eikä joukkueessa ole tapahtunut hirveästi muutoksia. Kova usko on, että pääsisimme kuuden parhaan joukkoon, mutta pitäisi klaarata kaksi seuraavaa peliä.

Slovakian liigassa kolme parasta joukkuetta saa automaattisesti paikan eurokentille. Neljännestä paikasta käydään eurokarsinta, johon osallistuvat kolme muuta ylemmän loppusarjan joukkuetta sekä alemman loppusarjan voittaja.

- Vaikka jäisimme alempaan loppusarjaan, niin ei se ole mikään maailmanloppu. Ylemmässä saisi kuitenkin tietenkin kovempia pelejä ja ne kehittävät eniten.

Uusi pelipaikka topparina

Toista kauttaan Trencinissä pelaava Pirinen on saanut tämän kauden aikana totutella uuteen rooliin. Hän aloitti uransa laitahyökkääjänä, kunnes putosi pykälän alemmas laitapuolustajaksi. Täksi kaudeksi hän on siirtynyt puolustuksen keskustaan toimien neljän puolustajan linjassa vasempana topparina. Uusi pelipaikka ei ole tuottanut Piriselle suuria ongelmia.

- On mennyt ihan hyvin. Pelasin jo Norjassa kolmen linjassa vasenta puolta, joten ero ei ole niin iso. Kolmen linjassa joutuu tosin olemaan aktiivisempi laitapelaamisessa. Topparin paikka on siten juoksemisen osalta helpompi. Olen ihan hyvä pelinavaaja ja minulla on ollut aina hyvä syöttövalikoima, joten siinä mielessä topparin paikalta on pystynyt syöttämään keskikentän väleihin. Suurin ero on liikkuminen, puolustuksen organisointi ja boksipelaamisessa täytyy olla vahva. Ihan tyytyväinen olen siitä miten on mennyt. Olen tykännyt pelata topparina ja seurakin on ollut tyytyväinen peliini, Pirinen kertoo.

Hyökkääminen on Pirisellä vahvasti verissä, sillä myös laitapuolustajana ollessaan hän nousi hanakasti mukaan hyökkäyksiin. Topparina sellaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole.

- Toisinaan hyökkäämistä on ikävä. Pelasin yhden pelin pakkina ja siinä tuli vanhat muistot mieleen, kun pääsi haastamaan ja keskittämään. Hyökkäämistä saattaa välillä kaivata, mutta nyt täytyy ottaa ne tietyt asiat tärkeämpinä. Voi sitten käydä vaikka kulmapotkusta nikkaamassa maaleja.

Paluu Huuhkajiin maistui

Huuhkajissa Pirinen on pelannut pääasiassa joko laitapuolustajan tai wingbackin roolissa. Tämän kauden aikana työkalupakkiin on tullut yksi pelipaikka lisää. Hän toivoo sen auttavan häntä myös taistelussa paikasta Huuhkajien joukkueessa.

- Onhan se tietenkin hyvä, että pystyn pelaamaan topparina, pakkina ja wingbackina. Se on parempi kuin olla puhtaasti yhden paikan pelaaja. Maajoukkueessa on myös aina ollut tärkeä, että pääsee pelaamaan seurajoukkueessaan enkä ole unohtanut kuinka laitaa juostaan ja keskitellään, vaikka nyt olen topparina pelannutkin. Olen treeneissä joskus pakkina ja on tärkeä, että pysyy tuntuma siitäkin, miettii Pirinen.

Pirinen kuului Huuhkajien vakiokalustoon EM-karsintojen aikana, joista Suomi eteni historiallisesti lopputurnaukseen. Hän jäi kuitenkin rannalle lopullisesti kisamiehistöstä ja teki paluun Huuhkajiin loppusyksyn MM-karsintaotteluihin. Paluu takaisin Huuhkaja-ryhmään lämmitti mieltä.

- Se maistui ihan sikahyvältä kevään jälkeen. Oli jo ikävä jätkiä ja heidän juttujaan. Maajoukkueleirit ovat aina sellaisia piristysruiskeita ja mahtavia reissuja, tunnelman maajoukkueleireillä korkealla pitävä Pirinen hehkuttaa.

Jatkossa Pirinen toivoo saavansa jalkansa entistä vahvemmin oven väliin.

- Tällä hetkellä olen vähän taka-alalla kilpailemassa ja sparraamassa paikasta joukkueeseen. Toivon, että minut valittaisiin joukkueeseen ja pääsisin pelaamaan, ja sitä varten vain täytyy jatkaa kovan työn painamista.

- Totta kai sitä haluaa aina olla mukana ja pelata, mutta jätkät ovat pelanneet hyvin ja onnistuneet eikä siinä ole mitään valittamista. Toivottavasti jatkossakin tulee kutsuja maajoukkueen mukaan. Osaltani kaikki on ainakin hyvin, sillä vastuuta tulee ja pelitkin kulkevat, Pirinen toteaa.

• Huuhkajat
  • miesten A-maajoukkue