Juha Malinen: ”Meidän täytyy pystyä suoriutumaan tasaisemmin”

• Maajoukkueet

Ottelun tarkempi raportti on luettavissa täällä, ja peli on katsottavissa jälkikäteen Yle Areenassa

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) kärsi perjantai-iltana 3–1-vierastappion Norjalle. Ottelussa mentiin maalittomissa lukemissa tauolle, mutta kotijoukkue ratkaisi pelin toisen jakson aikana.

Päävalmentaja Juha Malinen oli kamppailun jälkeen pettynyt sekä tulokseen että Suomen esitykseen. Malinen näkee, että kumpaankin oli monia syitä – hän toteaa, etteivät kaikki Suomen pelaajista yltäneet ottelussa omalle tasolleen.

– Olimme jo ennen ottelua hieman huolestuneita siitä, että monella pelaajistamme on heikko pelituntuma. Muutaman pelaajan kohdalla Veikkausliiga-kausi on jo päättynyt, ja moni ei ole vain saanut kunnolla peliaikaa omissa seurajoukkueissaan. Toivon pelaajien ja joukkueemme puolesta, että tilanne muuttuu, Malinen sanoo.

– Pelaajamme pelaavat pääasiassa eri maiden kakkossarjoissa tai seurojensa juniorijoukkueissa. Nyt kohtasimme joukkueen, jossa on muun muassa Norjan ja Tanskan pääsarjapelaajia. Se näkyi ottelussa.

Norja oli mättänyt aiemmissa peleissään roimasti maaleja, ja myös Pikkuhuuhkajat joutui todistamaan isäntien hyökkäysosaston vaarallisuuden. Malinen myöntää, että Suomella oli haasteensa kärkikolmikon kanssa.

– Vaikka meillä oli ajoittain vaikeuksia, pärjäsimme kaikkiaan ihan hyvin. Heillä on ollut aiemmissa peleissä kolme isoa kärkipelaajaa, mutta nyt yksi heistä oli korvattu pienellä ja todella taitavalla pelaajalla. Norja on isokokoinen joukkue, ja he olivat erittäin vahvoilla, kun pallo oli ilmassa, Malinen kertoo.

– Emme onnistuneet tarpeeksi hyvin myöskään, kun pelasimme maata pitkin. Vireystilamme ei ollut tarpeeksi hyvä, vaikka olemme yrittäneet löytää sitä maanantaista alkaen.

Tappiosta huolimatta Suomen EM-lopputurnaustoiveet säilyvät elossa. Pikkuhuuhkajat on kerännyt viidestä ottelustaan seitsemän pistettä, ja jatkokarsintaan oikeuttava kakkossija on viiden pisteen päässä – otteluita on kuitenkin jäljellä toiset viisi.

– Maanantaina meidän täytyy voittaa Viro ja palata raiteille. Olemme käyneet tänä iltana keskusteluja valmennuksen sekä kapteenien kanssa, ja aamulla meillä on palautepalaverit sekä palauttavat harjoitukset. Yritämme repiä Norja-pelistä kaiken hyödyn ja kehittyä joukkueena, Malinen sanoo.

– Kotkassa pelissämme täytyy näkyä tappion aiheuttama ärtymys, mutta tiemme ei saa olla se, että pelimme taso sekä tuloksemme heittelevät ylösalaisin. Meidän täytyy pystyä suoriutumaan tasaisemmin.

Suomi kohtaa Viron Kotkassa 15. marraskuuta 18:30. Liput Arto Tolsa Areenalla pelattavaan otteluun löytyvät tästä linkistä – ottelu näkyy suorana Yle Areenassa.

• Pikkuhuuhkajat