Juha Malinen jatkaa U21-maajoukkueen päävalmentajana

• Maajoukkueet

Juha Malinen jatkaa U21-maajoukkueen päävalmentajana vuoden 2022 loppuun saakka.

Pikkuhuuhkajien päävalmentajana edelliset kolme vuotta toiminut Juha Malinen jatkaa tehtävässään.

Malinen on toiminut myös Pohjois-Suomen valmennuskeskuksen päällikkönä ja Vuonna 2018 Malinen vastasi U19-maajoukkueesta EM-kotikisaprojektissa.

Valmennuskeskustoiminta nykymuodossaan päättyy kesällä 2021 ja Malinen tulee hoitamaan sen päällikön tehtäviä heinäkuun loppuun saakka.

Tämän jälkeen hän jatkaa entistä kokonaisvaltaisemmin Pikkuhuuhkajien päävalmentajana.

- Rohkeus heittäytyä haastaviin tilanteisiin ja keskusteluihin yhteisen toiminnan kehittämiseksi sekä toimiva yhteistyö A-maajoukkueen päävalmentajan Markku Kanervan kanssa ovat tärkeä perusta sopimuksen jatkamiselle, Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen perustelee.

- Pelillisten painopisteiden terävöittäminen, otteluiden kääntäminen voitoiksi ja joukkueen rakentaminen kohti lopputurnausta on selkeä lähtökohta ensi syksystä lähtien U21-maajoukkueen osalta.

Yhteistyö A-maajoukkueen kanssa

Tihinen korostaa jatkosopimuksen merkittävänä kriteerinä yhteistyötä A-maajoukkueen päävalmentajan Kanervan kanssa.

- Tasapaino U21- ja A-maajoukkueen välillä on ollut toivotunlaista ja se on yksi tärkeä asia, jota emme halunneet rikkoa. Keskustelimme asiasta myös ”Riven” kanssa.

U21-maajoukkue päätti EM-karsinnat marraskuussa 1-0-vierasvoittoon Maltasta. Suomi sijoittui lohkossaan neljänneksi keräten kymmenestä ottelusta 13 pistettä. Malisen suojattien edelle ehtivät Tanska, Romania ja Ukraina. Taakse jäivät Pohjois-Irlanti ja Malta.

- Olemme keskustelleet joukkueen pelillisistä haasteista, joihin toivomme parannusta ennen kaikkea kesän jälkeen, kun Juhan pesti valmennuskeskuksen päällikkönä päättyy. Tuolloin hänellä on siihen ja pelaajien seuraamiseen enemmän aikaa.

- Nyt katseet siirretään tulevaisuuteen. Viimeisissä otteluissa kentällä nähtiin vuonna 2002 syntyneitä pelaajia ja se on oikea suunta, Tihinen linjaa.

Malisen tehtävästä jää siis uuden sopimuksen myötä kesän jälkeen pois Pohjois-Suomen valmennuskeskuksen johtaminen. Malinen tulee osallistumaan Pikkuhuuhkajien valmentamisen lisäksi Palloliiton valmennuskoulutukseen ja uuden akatemiamallin rakentamiseen.

U21-maajoukkueen valmennusryhmästä neuvotellaan vielä ja siitä tullaan tiedottamaan erikseen.

”Tulevaisuudessa haluamme hakea pisteitä entistä tavoitteellisemmin”

Juha Malinen on jatkosopimukseen erittäin tyytyväinen.

- On mahtava saada olla osa energistä ja eteenpäin menevää yhteisöä. Palloliitossa on tällä hetkellä todella hyvä buumi päällä, Malinen kommentoi.

Korona teki vuodesta 2020 hankalan ja vaikutus maajoukkuetoimintaankin oli merkittävä. Pikkuhuuhkajilta peruuntui otteluita, mutta karsinnat saatiin lopulta vietyä päätökseen. Suomi ei pystynyt ohittamaan ennakkosuosikkeja, mutta mukaan mahtui paljon positiivistakin.

- Koko joukkueen sitoutuminen oli korkealla tasolla. Tuloksellisesti otimme pisteet niiltä, joilta pitikin. Tavoite oli tehdä yllätyksiä, mutta kymmenen kuukauden tauko koronan takia ei ainakaan helpottanut tehtävää. Pystyimme yhteen, eli kaadoimme Ukrainan vieraissa. Tulevaisuudessa haluamme hakea pisteitä entistä tavoitteellisemmin.

- Tanska voitti lohkon ja me hävisimme heille molemmissa otteluissa maalilla. Ne olivat meiltä pelillisesti hyviä esityksiä. Kokonaisuutena olisimme voineet karsinnoissa käyttää maalipaikkamme paremmin, emmekä olleet tarpeeksi tehokkaita erikoistilanteissa. Puolustuksessa meille tuli liian helppoja maaleja. Ei paljon, mutta ratkaisevia. Puolustuksessa pelaajien vaihtuvuus oli isoa.

- Pallollisessa pelissä tarvitsemme lisää rauhoittavia tekijöitä. Milloin haluamme olla suoraviivaisia ja aktiivisia ja milloin taas kontrolloida tilannetta. Nämä ovat asioita, joissa meidän pitää parantaa.

Malinen valmennusryhmineen käytti karsinnoissa yhteensä 26 pelaajaa. A-maaotteluita heistä pelasivat Lassi Lappalainen, Marcus Forss, Onni Valakari, Benjamin Källman, Kaan Kairinen ja Saku Ylätupa.

Lisäksi Hugo Keto, Rasmus Leislahti, Aapo Halme ja Jasin Assehnoun olivat joko mukana Huuhkajien leirillä tai varasijalla.

- Vaihtuvuus on ollut loukkaantumisten ja seurajoukkuekiireiden vuoksi suurta. Pelaajia on noussut paljon myös A-maajoukkueeseen ja se on tietysti ollut upea asia. Oli mahtavaa nähdä kuinka nuoret Valakari ja Forss onnistuivat Ranskaa vastaan.

- U21 on juniorimaajoukkueiden päätepiste. Jos pelaajat löytävät tarpeeksi kehittävät seuraympäristöt ja saavat vastuuta, niin käy kuten edellä mainitulle kaksikolle - mahdollisuus A-maajoukkueessa ja sen tilaisuuden käyttäminen. Meillä on ”Riven” ja koko Huuhkajien valmennusryhmän kanssa hyvä keskusteluyhteys.

Jatkossa Malinen panostaa entistä enemmän yksittäisten pelaajien tapaamiseen ja yhteistyöhön heidän suomalaisten seurojensa kanssa.

- Lisäksi uuden, alustavan pelaajalistan mukaan meillä on 15 pelaajaa ulkomaisissa seuroissa, ja nyt erittäin tärkeään pelaajatarkkailuun ja yhteydenpitoon ulkomaisten seurojen kanssa on mahdollisuuksia entistäkin paremmin.

• Pikkuhuuhkajat