Juha Malinen: ”Itävalta-pelissä meidän tulee hyödyntää tekopaikat”

• Maajoukkueet

Tarkempi raportti 1–1-lukemiin päättyneestä Azerbaidzhan-ottelusta löytyy täältä

Pikkuhuuhkajat (2000 ja myöhemmin syntyneet) joutui pettymään tänään perjantaina, kun joukkue jäi tasapeliin Azerbaidzhanin vieraana. Suomi johti ottelua Daniel Håkansin osumalla vielä muutama minuutti ennen varsinaisen peliajan päättymistä, mutta kotijoukkue nousi lopulta rinnalle. Viimeiset vajaat puoli tuntia Suomi pelasi miesalivoimalla Terry Abladen saatua kaksi keltaista korttia.

Päävalmentaja Juha Malinen harmitteli Pikkuhuuhkajien toista peräkkäistä pistemenetystä sekä ottelussa sattuneita virheitä. Monessa asiassa jäi parannettavaa tiistain Itävalta-ottelua silmällä pitäen.

– Ekalla jaksolla meillä oli jonkin verran ongelmia tilanteiden tunnistamisessa. Pelasimme ajoittain liian hätäisesti ja suoraviivaisesti pystyyn ja aiheutimme itse laitakaistojen tukkeutumisen. Meillä oli ehkä turhan paljon innokkuutta, Malinen sanoo.

– Meidän olisi pitänyt pystyä tekemään maltillisempia ratkaisuja kentällä. Keskitystilanteissa meidän taas tulisi pelata pallo nopeammin maalille. Meillä on nopeat laiturit, jotka alustivat tänään paljon tilanteita. Myös laukauksia pitää tulla jatkossa enemmän – pääsimme kyllä vetopaikoille.

Pikkuhuuhkajien tuleva vastus Itävalta otti tänään vakuuttavan 4–0-vierasvoiton Virosta. Yhden ottelun Suomea enemmän pelannut Itävalta on illan tulosten myötä lohkokärjessä viisi pistettä Malisen suojattien edellä.

– Vastus on tiistaina hyvin erilainen. Meidän täytyy viedä Itävaltaa vastaan hyökkäykset loppuun asti – olimme tänään paljon vastustajan rangaistusalueen tuntumassa ja sisällä, mutta ratkaisumme jäivät vaisuiksi, Malinen toteaa.

– Pojat ovat osoittaneet harjoituksissa, että heiltä kyllä löytyy laadukkaita laukauksia sekä keskityksiä. Itävalta-pelissä meidän tulee hyödyntää tekopaikat.

Pikkuhuuhkajat palaa kotimaahan huomenna lauantaina, ja Suomi isännöi Itävaltaa tiistaina 12. lokakuuta kello 19:30. Liput Tampereen Ratinassa pelattavaan otteluun löydät täältä.

• Pikkuhuuhkajat