Juha Malinen ei selitellyt Slovakia-tappiota

• Maajoukkueet

Alle 21-vuotiaiden maajoukkueen seuraavat ottelut odottavat kolmen kuukauden päässä.

Pikkuhuuhkajat (2000 ja myöhemmin syntyneet) kärsi eilen tiistaina 4–0-tappion Slovakialle. Slovakia viimeisteli tehokkaasti ja johti neljällä maalilla jo 38. minuutilla. Suomi ei toipunut shokkialusta eikä onnistunut maalinteossa muutamasta kelpo paikasta huolimatta. Otteluraportti löytyy täältä.

Päävalmentaja Juha Malinen oli luonnollisesti pettynyt tulokseen. Takana oli pitkä maajoukkueleiri, jonka aikana Suomi leireili Eerikkilässä, Ruotsin Falkenbergissä sekä Slovakian Samorinissa.

– Pojat tekivät viikon aikana kaiken tunnollisesti ja heittäytyivät mukaan täysillä. Slovakia-ottelun alussa tempo oli niin kova, ettemme pystyneet vastata siihen, vaikka avausjakson maalipaikat olivat lopulta 6–6. He etenivät maalintekopaikkoihin yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Maalit olivat seurausta nopeista ja taitavista suorituksista, Malinen toteaa.

– Toiselle jaksolle pyrimme vakauttamaan pallollista peliämme muutamalla muutoksella. Saimme paremman kontrollin pallosta ja saimme pidettyä heidät poissa hyviltä maalintekopaikoilta, muttemme onnistuneet hyödyntämään omia paikkojamme. Toisen jakson maalintekopaikat jakautuivat meille 9–3 – kylmä fakta on kuitenkin se, ettemme tehneet maaliakaan.

Slovakia-ottelu sekä viime viikon torstaina pelattu, 2–0-tappioon päättynyt, Ruotsi-ottelu antoivat Malisen mukaan paljon informaatiota reilusta 30 pelaajasta. Malinen toivoo saavansa EM-karsintoihin mukaan vielä 7–8 pelaajaa.

– Karsintoihin on aikaa vielä kolme kuukautta, ja seuraamme tilannetta tiukasti. Olemme muodostaneet maalis- ja kesäkuun harjoituspeleistä ja tapahtumista pelikirjan, jota käymme läpi tulevina viikkoina ja kuukausina. Meidän täytyy parantaa sekä pallollista että pallotonta peliämme, jotta menestymme karsinnoissa.

Muutama Pikkuhuuhkajien runkopelaaja ei päässyt maajoukkueleirille erilaisten loukkaantumisten takia. Malinen toivoo, että syksyllä jalkeille saadaan paras mahdollinen ryhmä.

– Etenkin maalintekopuolella meillä on aika paljon lisää potentiaalia. Toivon, että kaikilla pelaajilla on halu ja mahdollisuus tulla seuraaviin tapahtumiin.

Pikkuhuuhkajien EM-karsintaurakka alkaa syyskuussa Virossa. Viron lisäksi samassa lohkossa pelaavat Kroatia, Norja, Itävalta sekä Azerbaidzhan. Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat