Jouni Pihlaja - Intohimona futsal osa1

• Maajoukkueet
  • Futsal

Jouni Pihlaja on futsalpersoona, jolla on paljon sanottavaa. Futsal.fi haastatteli entistä maajoukkueen valmentajaa ja juttua tuli niin paljon, että julkaisemme juttutuokion kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa Pihlaja avaa intohimonsa lajia kohtaan ja kertoo miksi futsal on niin hieno laji.

Jouni Pihlaja on yksi Suomifutsalin pioneereista, joka on valmentanut Suomen miesten futsalmaajoukkuetta vuosina 2005–2012, Futsal-liigassa Ilves FS:ää (1999–2006), Porin Palloilijoita (2006–2007) ja Futsal Mad Maxia (2009-2010). Ilveksessä hän voitti kaksi Suomenmestaruutta. Tämän lisäksi Pihlaja on toiminut Suomifutsalin kärkipaikoilla Palloliiton futsalvaliokunnan jäsenenä ja Tampereen piirin kilpailupäällikkönä ja Palloliiton organisaatiouudistuksessa Pihlajan uusi tehtävä saattaa hyvinkin liittyä futsaliin. Asia varmistunee lähiviikkoina.

Hänen intohimonsa on futsaliin on sykkinyt lajin alkuaskelista lähtien Suomessa. Pihlaja kertoo omista alkuajoistaan lajin parissa.

-Olen ollut mukana vuodesta 1997 eli käytännössä siitä saakka kun futsalia on Suomessa pelattu. Seurajoukkueissa, maajoukkueissa, Palloliiton futsaltoiminnoissa ja viimeiset yhdeksän vuotta Tampereen piirin kilpailupäälliokkönä eli aika monessa olen ollut mukana. Minulla kävi vähän samanlailla kuin monella muullakin. Ensin olin jalkapallossa ja valmensin ja futsal tuli pikkuhiljaa mukaan ja se alkoi kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Minä valitsin futsalin.

Jouni Pihlaja Unkarissa Suomen futsalmaajoukkueen kanssa vuonna 2011
Jouni Pihlaja Unkarin Miskolcissa Suomen futsalmaajoukkueen maalivahtien kanssa vuonna 2011.
Kuvassa vasemmalta oikealle Matias Sarelius, Jouni Pihlaja, Juha Ojaneprä ja Tuomas Kallioinen. Kuva Petteri Tyni

Futsalilla on jo varsin pitkä historia maailmalla. Se on alkujaan lähtöisin Etelä-Amerikasta, jossa alkuaskeleet otettiin jo 1930-luvulla. Tämän tiedostaa myös Pihlaja, mutta kokee Suomessakin olevan jo vahvaa kokemusta lajista.

-Moni ajattelee että futsal on jotenkin uusi laji, mutta futsal täyttää jonkin ajan päästä 100-vuotta. Se on lähtöisin 30-luvulta, joten mistään uudesta jutusta ei ole kyse. Suomessa on alettu pelaamaan vuosituhannen vaihteessa ja tässä maassa suhteellisen uusi laji. Mutta kyllä meillä alkaa kokemusta olla.

Suomeen lajin toivat opiskelijat ja Jyväskylässä pelattiinkin opiskelijoiden MM-kisat vuonna 1996. Futsal-Liiga käynnistettiin vuonna 1997. Futsalissa yhdistyy nopea tempo, pieni pelitila, taktiikka ja tekniikka. Miksi futsal kiehtoo monia palloiluihmisiä? Jouni Pihlajaa futsalkärpänen puraisi heti ja hän ei ole katunut lajivalintaansa.

-Futsal oli uusi juttu ja halusin olla mukana siinä alkusavotassa. Futsalissa on semmosia hyviä ominaisuuksia, jotka nousee enemmän esiin verraten jalkapallossa, kuten tekniset ja taktiset asiat. Pieni tila ja pienen ryhmän yhteistoiminta on tosi tärkeä, pienet asiat ratkaisevat. Se kiehtoi. En ole katunut, että lähdin futsaliin.

-Taktiset asiat ovat tosi tärkeitä. Kun ajattelee suomalaisen futsalin kehittymistä, niin se taktisuus tulee esille, koska se on erittäin tärkeä asia kansainvälisessä menestymisessä. Paras on tulla katsomaan miltä se futsal näyttää. Vauhdikas, viihdyttävä ja nopeatempoinen peli. Siinä on monia elementtejä, jotka kiehtoavat katsojaa. Futsal on äärimmäisen hyvä TV-laji. Pallo erottuu kuvassa ja siinä harvoin on tylsää.

Jouni Pihlaja oli järjestyksessään kolmas Suomen maajoukkueen valmentaja. Kaikkiaan hän valmensi Suomea seitsemän vuoden ajan 76 A-maaottelussa (32 voittoa, 11 tasapeliä, 33 tappiota). Kuten sarjatoiminnassa, myös maajoukkuetoiminnassa otettiin vasta ensiaskeleita ja lajia vasta opeteltiin pelaamaan kansainvälisellä tasolla. Lisäksi pelaajien erikoistuminen pelkästään futsaliin alkoi Pihlajan valmennuskaudella.

-Timo Liekoski ja Simo Syrjävaara aloittivat ja silloin oltiin tosi noviiseja. Sitten kun itse tulin mukaan, niin pyrimme tuomaan enemmän futsalmaista toimintaa mukaan. Pelaajavalinnat, pelaajien lajivalinnat ja että futsal olisi ykköslaji. Mun mielestä laji on edennyt hyvin. Uskon että futsalilla on hyvä tulevaisuus, tarvitsemme vain innokkaita tekijöitä paljon, Pihlaja kertoo.

Jouni Pihlaja on toiminut pitkään lajin parissa ja ollut monessa mukana. Hänen paras muisto löytyy hänen ensimmäisestä Futsal-Liigaseurasta, Ilveksestä.

-Ei ihan heti unohdu se ensimmäinen Suomen mestaruus Ilveksen kanssa. Se oli semmoin pommi. Lähdimme monien haastavien vaiheiden jälkeen kohtaamaan ennakkosuosikki TPK:n ja venyimme välierissä ja yllätimme vielä jatkoajalla, jossa Mertanen pisti pallon sisään minuutti ja  12 sekuntia ennen loppua. Silloin maailma räjähti. Paljon on myös maajoukkueessa onnistumisia ja kolmessa eri seurassa olen valmentanut ja on paljon hienoja ihmisiä ollut ympärillä. Aika kultaa muistot, mutta kyllä se ensimmäinen mestaruus on se joka ei unohdu ikinä, muisteli Pihlaja.

Katso lisää Jouni Pihlajan mietteitä Huuhkaja-TV:stä artikkelikuvaa klikkaamalla.

Suomen ottelut EM-karsintaturnauksessa:
Ke 27.3.2019 klo 19.00 Suomi – Puola Kauppi Sports Center, Tampere
To 28.3.2019 klo 19.00 Suomi – Ranska Kauppi Sports Center, Tampere
La 30.3.2019 klo 19.00 Kazakstan – Suomi Kauppi Sports Center, Tampere

FUTSAL U19-POIKIEN EM-KARSINTATURNAUS
27.-30.3.2019, KAUPPI SPORTS CENTER, TAMPERE

Ke 27.3.2019
16.30 KAZAKSTAN vs RANSKA
19.00 SUOMI vs PUOLA

To 28.3.2019
16.30 PUOLA vs KAZAKSTAN
19.00 SUOMI vs RANSKA