Joukkuelajien yhteinen tahtotila: pelien jatkuttava – turvallisesti ja vastuullisesti

• Jalkapalloharrastus

Joukkuelajien yhteisenä tavoitteena on taata jatko turvalliselle harrastamiselle ja sarjatoiminnalle, mutta siihen tarvitaan koko urheiluyhteisön yhteistyötä.

Joukkuelajit kokoontuivat perjantaina keskustelemaan koronatilanteesta ja sen vaikutuksista urheiluun. Keskusteluun osallistuivat Salibandyliitto, Jääkiekkoliitto, Palloliitto, Käsipalloliitto, Lentopalloliitto, Koripalloliitto sekä Kaukalopallo- ja Ringetteliitto.

Erityisesti huomio keskustelussa oli Suomen hallituksen torstain uusissa suosituksissa, joista tehdään periaatepäätös valtioneuvoston yleisistunnossa ensi viikolla. Periaatepäätöksen jälkeen aluehallintovirastoilla ja kunnilla on alueellinen ja paikallinen toimivalta ja mahdollisuus tehdä tarvittaessa kulloinenkin epidemiatilanne huomioivia alueellisia ja paikallisia rajoituspäätöksiä.

Joukkuelajit haluavat painottaa, että liikunnan ja urheilun jatkuminen on sosiaalisesti ja terveydellisesti perusteltua ja äärimmäisen tarpeellista. Lajiliitot, seurat ja hallitoimijat ovat jo tehneet ja tekevät jatkossakin valtavan paljon töitä, jotta urheilu voi jatkua. Urheilu on monessa asiassa suunnannäyttäjä siitä, miten muuttuvaan tilanteeseen on reagoitu. Päätöksenteon on jatkossakin oltava ketterää. Urheilun edustajien on myös syytä olla mukana keskusteluissa, kun koronarajoituksista ja -ohjeistuksista päätetään.

On tärkeää toimia yhdessä, mutta myös yksilön vastuu on merkittävä. Jatketaan toimimista turvallisesti ja vastuullisesti – toimitaan viranomaisohjeiden mukaisesti, huolehditaan käsihygieniasta, turvaväleistä ja maskien käytöstä. Kipeänä urheilutapahtumat on syytä jättää aina väliin.

Liikunta- ja urheilutapahtumien määrä on valtava. Mittakaavaan nähden itse urheilusuorituksen yhteydessä levinneet tartunnat eivät ole nousseet esiin. Erityishuomiota tulee kiinnittää otteluiden ja harjoitusten ympärillä tapahtuvaan joukkuetoimintaan.

• korona