Joukkueet haluavat jatkaa futsalsarjoissa pelaamista rajoituksia noudattaen

• Futsal
  • Jalkapallosarjat

Kilpailutoiminnon kyselystä selvisi, että vaikeasta koronatilanteesta huolimatta alueellisiin futsalsarjoihin osallistuvat joukkueet haluavat jatkaa pelaamista koronarajoituksia ja suosituksia noudattaen.

Palloliiton Kilpailutoiminto teetti (29.1.– 2.2.) alueellisiin futsalsarjoihin osallistuville joukkueille valtakunnallisen kyselyn sarjojen jatkosta koronatilanteessa. Lyhyestä vastausajasta huolimatta kyselyyn saatiin yli tuhat (1048) vastausta, mikä edustaa noin 70 prosenttia kaikista sarjoissa mukana olevista joukkueista.

– Vastausprosentti ilahdutti. Oli myös ilo huomata, että kaikesta epävarmuudesta ja jatkuvista ottelusiirroista huolimatta valtaosa joukkueista haluaa edelleen jatkaa futsalin pelaamista, jos se vain koronaan liittyvien rajoitteiden ja suositusten osalta jotenkin on mahdollista.

– Näinä vaikeinakin aikoina futsalilla on oma vankka asemansa Palloliiton alueellisessa kilpailutoiminnassa – osalle omana lajinaan ja osalle jalkapalloharjoittelua erinomaisesti täydentävänä oheistoimintana, kilpailutoiminnan johtaja Pekka Soini kertoo.

Noin kolmannes kyselyyn vastanneista joukkueista on valmis keskeyttämään pelitoiminnan tältä futsalkaudelta.

– Se on täysin ymmärrettävää. Jatkuva epävarmuus pelien mahdollisesta jatkosta tilanteessa, jossa rajoitteet muuttuvat jatkuvasti, on kuluttavaa. Osalla joukkueista lajiharjoittelu on ollut pannassa jo reilut kaksi kuukautta, joten aika on varmasti ollut raskasta seura- ja joukkuetoimijoille. Iso hatunnosto ja kiitos kaikille joukkueille, Soini jatkaa.

Alueiden kilpailutoimintojen vastaavat linjasivat keskiviikkona, että kaikki ne joukkueet, jotka ovat ilmoittaneet keskeyttävänsä futsalin pelaamisen tältä kaudelta, poistetaan alueiden sarjaohjelmista mahdollisimman pian. Näin sarjoissa mukana jatkavat joukkueet näkevät oman sarjansa tai lohkonsa tilanteen, ja pystyvät valmistautumaan kauden mahdolliseen jatkumiseen, jos rajoitteet sen sallivat. Pelaamisensa päättäneille joukkueille ei aiheudu poisjäännistä sanktioita, vaan sen sijaan jo laskutetuistakin kustannuksista tehdään myöhemmin ottelumääriin suhteutettu palautus.

– Valtaosassa Suomea nykyiset alueelliset rajoitteet ja suositukset estävät kaiken pelaamisen helmikuussa. Epävarmasta tilanteesta johtuen emme vielä tässä vaiheessa vahvista lopullisesti loppukauden joukkueiden otteluohjelmia, vaan odotamme viranomaisten tulevia päätöksiä ja teemme ratkaisut pelien jatkamisesta 15.2. alkavalla viikolla, Soini kertoo.

Tavoitteena on pelata sarjat niin, että ne päättyisivät 11. huhtikuuta mennessä. Näin mahdollistetaan alueellisten jalkapallokausien käynnistyminen joustavasti huhtikuun jälkimmäisellä puoliskolla.

– Nuorten (FP15, FT15 ja FT18) valtakunnallisten SM-lopputurnausten toteutuminen maalis-huhtikuun vaihteessa näyttää nykytiedon valossa melko epätodennäköiseltä, mutta emme halua vielä "heittää pyyhettä kehään", vaan odotamme tulevia viranomaispäätöksiä ja teemme ratkaisut samassa yhteydessä alueellisten sarjojen jatkon kanssa.

– Myös FKKI-SM-lopputurnausten ajankohtia ja järjestämistä joudutaan vielä pohtimaan. Teemme ratkaisut niistä erikseen myöhemmin, Soini päättää.

• futsal