Joukkue-esittely: VPS

Päävalmentaja: Christian Sund
Ykkösessä kaudesta 2020

Viime kauden budjetti: 1 600 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 12. (Veikkausliiga)
Viime kauden paras maalintekijä: Steven Morrissey, 7 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 2 093

Tämän kauden budjetti: 945 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 260 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: 1.–2.
Sopimuspelaajien määrä: 22

Lähteneet pelaajat: Martin Kompalla (RoPS), Valeri Voskonian (Aragats), Timi Lahti (FC Lahti), Eero-Matti Auvinen (HIFK), Jonas Häkkinen (FC Haka), Martti Haukioja (FC Inter), Jesper Engström (FC Inter), Hindrek Ojamaa (KTP), Hampus Holmgren (lopetti), Jerry Voutilainen (FC Honka), Ricardo Morris (?), Juho Lähde (TPS), Aatu Laatikainen (?), Aatu Kujanpää (SJK), Alain Richard Ebwelle (IFK Mariehamn) ja Kostas (?)

Saapuneet pelaajat: Rasmus Leislahti (FC Honka), Tuomas Pöyhönen (Klubi 04), Ville Koskimaa (KPV), Samuel Mahlamäki Camacho (AC Kajaani), Benjamin Hiekkanen (Parma FC), Miika Niemi (VIFK), Arttu Nuutinen (VIFK), Eetu Puro (VJS), Jeff Addai (Tulsa) ja Moses Duckrell (Ytterhogdals IK)

Ennakko:

Vuosi 2020 oli vaasalaisille jalkapallon ystäville jotain, minkä he haluavat unohtaa pian. Suomen Cupissa aina välieriin asti edennyt VPS pelasi keväällä tasapelejä ja kärsi kesällä tappioita, ja Petri Vuorinen sai väistyä päävalmentajan pallilta heinäkuussa. Tilalle nostettu Christian Sund sai toimia pestissään muutaman viikon, kunnes kauden avausvoitto tuli viimein elokuussa.

Vaikka pisteitä kertyi loppukauden ajan hieman aiempaa mukavammin, eroa Veikkausliigassa toiseksi viimeiseksi jääneeseen KPV:hen jäi kuusi pistettä. Päävalmentajana jatkava Sund toteaa, että putoaminen oli luonnollisesti suuri pettymys.

– Se oli haastava paikka kääntää joukkueen kurssia. Saimme ihan hyvän alun, mutta kärsimme loukkaantumisista, kun nostimme harjoituksissa intensiteettiä. Yritimme pelata suoraviivaisemmin kuin aiemmin, eikä fysiikkamme riittänyt. Nyt meillä on uusi alku ja uusi joukkue.

Joukkue on tosiaan uudistunut, sillä liikennettä on tapahtunut kumpaankin suuntaan. Moni luottopelaaja, kuten Martin Kompalla (RoPS), Jerry Voutilainen (FC Honka) sekä Timi Lahti (FC Lahti) jäi liigaan, kun VPS:n kohtaloksi jäi putoaminen Ykköseen. Lähtijöiden pitkään listaan kuuluvat myös muun muassa Alain Ebwelle (IFK Mariehamn), Jesper Engström (FC Inter), Juho Lähde (TPS) ja läpimurtonsa Veikkausliigassa tehneet Martti Haukioja (FC Inter) sekä Jonas Häkkinen (FC Haka).

Uusia kasvoja ovat muun muassa Samuel Mahlamäki (AC Kajaani), Jeff Addai (FC Tulsa) ja Moses Duckrell (Ytterhogdals IK). Hietalahdessa aiemmin ihastuttaneita pelaajia ovat edustukseen nostetut omat juniorit, VIFK:sta hankitut pelaajat ja Vaasaan palannut Benjamin Hiekkanen – sekä FC Hongasta lainalle saapunut maalivahti Rasmus Leislahti, joka esiintyi edukseen alle 19-vuotiaiden EM-kotikisoissa.

Tärkeää kokemusta lähtijöiden tilalle tuo Ville Koskimaa (KPV), jolla on vyöllään yli 300 peliä Vepsussa. Sund näkee meritoituneella topparilla, kapteeni Sebastian Strandvallilla sekä maalipyssy Steven Morrisseyllä tärkeät roolit nuoressa ryhmässä.

– He ovat auttaneet nuorempia pelaajia, ja he ovat tärkeitä niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Kun avauskokoonpanoa valitaan, kokemuksella ja menneillä ei kuitenkaan ole väliä. Jokaisen pelaajan tulee ansaita peliaikansa joka viikko.

Suomen Cupissa VPS oli liikkeellä hyvin junioripitoisella joukkueella. Kaksi voittoa, tasapeli sekä kaksi tappioita eivät riittäneet jatkopaikkaan, mutta Sund pitää tärkeänä sitä, että uutta joukkuetta saatiin ajettua sisään.

– Huomasimme cupissa, että meillä on edessämme paljon töitä. Peleissä oli hyviä juttuja, mutta ne eivät näkyneet kentällä tarpeeksi pitkinä ajanjaksoina. Uskon, että tauko teki pelaajille ihan hyvää, sillä talven aikana heille tuli paljon uutta infoa. Nyt heillä on ollut aikaa miettiä, ja heti koronatauon jälkeen tuntui, että he olivat sisäistäneet asioita, Sund pohtii.

– Talvella meillä oli haasteemme, mutta nyt meillä on selkeästi oikea suunta. Nuoret pelaajamme ovat ymmärtäneet, kuinka jalkapalloilijan kuuluu elää ja harjoitella ammattimaisesti.

VPS sai cupissa ensimakua lukuisista Pohjanmaan derbyistä, joita Ykkösessä riittää. Koronatauon jälkeen kesäkuussa joukkue murskasi VIFK:n ja kärsi tappion SJK:lle. Sund koki monia derbyjä pelaajaurallaan ja odottaa innolla kesän vääntöjä.

– Vaikka jokainen peli on yhtä tärkeä, ovat derbyt tietenkin erityisen sytyttäviä otteluita. Sarjasta tulee kaikkiaan todella mielenkiintoinen, ja odotan paikallispelejä todella paljon.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Momodou Sarr, 20
Hyökkääjä pelasi viime kaudella 26 liigaottelussa ja onnistui viimeistelemään neljä maalia. Suomen Cupissa isokokoinen Sarr teki kaksi maalia. Erinomainen viimeistelijä ajoittaa liikkeensä hyvin, ja on alati siellä, mistä maalit tehdään. Sarrilla on hyvät eväät kaksinumeroiseen maalimäärään.

Nuori lupaus: Benjamin Hiekkanen, 18
VIFK:n kasvatti lähti puolitoista vuotta sitten Serie A -seura Parmaan, mutta loukkaantumiset vesittivät Italian valloituksen. Hiekkanen sai pitkästä aikaa minuutteja alleen cupissa, jossa pelasi kahdesti täydet minuutit. Taitavalla puolustajalla on hyvä syöttövalikoima, ja mikäli hän pysyy kunnossa, voisi olla aika läpimurrolle miesten peleihin.

Tähtipelaaja: Sebastian Strandvall, 33
Seuraikoni pelasi loistokauden 2018, mutta viime kaudella hän ei venynyt parhaimpaansa tehojen muodossa. Suomen Cupissa jokaisen ottelun aloittanut keskikenttäpelaaja on äärimmäisen tärkeä pelaaja nuorelle joukkueelle, joka tarvitsee kapteeninsa johtajuutta taistellakseen kärkisijoista – mies itse on tehnyt selväksi, että nousu on selkeä tavoite. Strandvallilla on erinomainen jalka, ja vastustajat sekä maalivahdit saavat pitää varansa myös tällä kaudella.

Voit tukea Vepsun toimintaa fanituotteita tai kausikortin. Osakeantiin voit osallistua täällä.

Seuraa Vepsua Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä

Muut joukkue-esittelyt: