Joukkue-esittely: MYPA

• Jalkapallosarjat

Viime kaudella putoamisen täpärästi välttänyt MYPA pyrkii parantamaan puolustuspeliään.

Perustettu: 1947
Kotikenttä: KSOY Stadion
Kapasiteetti: 4 167
Päävalmentaja: Ilkka Mäkelä
Ykkösessä kaudesta 2019

Viime kauden budjetti: 476 000 euroa
Viime kauden yleisökeskiarvo: 1 136
Viime kauden sijoitus: 9.
Viime kauden paras maalintekijä: Rony Huhtala, 8 maalia

Tämän kauden budjetti: 439 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 40 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: 1.–9.
Sopimuspelaajien määrä: 20

Lähteneet pelaajat: Johannes Kytilä (AC Kajaani), Rico Finnäs (Klubi 04), Kaarel Usta (Kalju FC), Maksim Gussev (TJK Legion), Rony Huhtala (MYPA), Tomi Räikkönen (?), Tomi Saarelma (?), Miika Korpela (FC Espoo), Oskari Nurminen (?), Joona Raatikainen (?), Niko Ikävalko (?), Oskari Pasanen (?) ja Onur Celik (?)

Saapuneet pelaajat: Juuso Laitinen (KTP), Stephen Obeng (TiPS), Ahmed Said Ahmed (VJS), Nathael Ishii (Kiffen), Arjan Goljahanpoor (TPV), Kasperi Kinnunen (FC Peltirumpu) ja Eetu Peltola (Purha)

Ennakko:

Kouvolassa koettiin viime lokakuussa todellista draamaa, kun TPV vieraili KSOY Stadionilla. MYPA ei saanut hävitä ottelua, jota tamperelaiset johtivat avausjakson loppuminuuteilla kahdella, ja vielä 80. minuutilla yhdellä maalilla. Lopulta esiin nousi Johannes Kytilä, joka pelasti isäntien sarjapaikan kahdella osumallaan.

Eroa sarjan viimeiseksi jääneeseen TPV:hen oli lopulta vain yksi piste. Jukka Karjalaisen luotsaama MYPA oli syvimmissä vesissä kesän loppupuolella, jolloin voitoton putki oli jo 11 ottelun mittainen. Uusi päävalmentaja Ilkka Mäkelä toteaa, että omissa soi kohtuuttoman useasti.

– Puolustuspelin tulee parantua. Yli kaksi maalia omiin per peli on liikaa. Usein puolustuspelin kehittyessä myös hyökkäyspeli parantuu.

Sankariksi noussut Kytilä (AC Kajaani) ja joukkueen paras maalintekijä Rony Huhtala (IF Gnistan) pelaavat tulevalla kaudella MYPA:n kilpailijoiden riveissä, kun taas mainiosti loppukaudella pelannut Rico Finnäs (Klubi 04) hakee vauhtia sarjatasoa alempaa. Tärkeässä roolissa ollut virolaiskaksikko Kaarel Usta (Kalju FC) ja Maksim Gussev (TJK Legion) sen sijaan palasi kauden päätteeksi kotimaahansa.

Paikkaajia MYPA hankki lähinnä alemmilta sarjatasoilta, mutta uudet pelaajat ovat löytäneet paikkansa avauskokoonpanosta nopeasti. Stephen Obeng (TiPS) sekä Nathael Ishii (Kiffen) pelasivat jokaisessa Suomen Cupin ottelussa ja Somalian A-maajoukkuepelaaja Ahmed Said Ahmed (VJS) yhtä lukuun ottamatta kaikissa. Said Ahmedilla on aiempaa kokemusta myös liigatasolta.

Peräti 136 Ykkösen ottelua pelannut Juuso Laitinen (KTP) ja viime kaudella Ykkösessä väläytellyt Arjan Goljahanpoor (TPV) ovat tulevalla kaudella taatusti tärkeissä rooleissa. Mäkelä kertoo, että ennen koronapandemiaa joukkueen oli tarkoitus tehdä 2–3 täsmähankintaa, mutta virus vei kassasta tarvittavat rahat.

Lisää ylemmillä sarjatasoilla pelanneita pelaajia MYPA:an tuonee viime vuonna alkanut HIFK-yhteistyö. Esimerkiksi puolustaja Tino Palmasto oli viime kesänä ja syksynä joukkueen runkopelaajia saavuttuaan Helsingistä lainasopimuksella.

– Viime kaudella kaksi HIFK-pelaajaa pelasi MYPA:ssa. Yhteensä parikymmentä peliä ei ole kovin paljoa, ja uskon, että pelaajien ja heidän peliensä määrä kasvaa tällä kaudella. Aika näyttää, sillä tämä on kiinni myös heidän tilanteestaan ja intresseistään, Mäkelä toteaa.

– Huhtala ja Rämä vastasivat viime kaudella suuresta osasta MYPA:n maaleja, ja Huhtala on nyt poissa – kymmenkunta maalia on siis jaettavissa uusille miehille. Meillä on laidalle uusia kandidaatteja, kuten Ishii ja Goljahanpoor, jotka tulevat varmasti tekemään maaleja ja pärjäämään.

Kumpikin Mäkelän mainitsemista hankinnoista onnistui maalinteossa Suomen Cupissa. MYPA kärsi tappiot neljässä ensimmäisessä pelissään, mutta lohkovaihteen viimeisessä ottelussa joukkue haki komean vierasvoiton Gnistanista.

– EIF-ottelu oli meiltä ainoa, jossa olimme selvästi jäljessä. Mikkelissä pelasimme yli tunnin miesvajaalla, mitä ennen pelasimme hyvin. KTP:tä ja MuSa:a vastaan meillä olisi ollut täydet mahdollisuudet parempiin tuloksiin. Gnistan-peli oli meiltä erinomainen, ja on tietysti mukavaa lopettaa kilpailu hyvään matsiin, Mäkelä pohtii.

– Uskon, että puolustuspelimme on parempaa kuin cupissa silloin, kun sarja alkaa. Laitinen ja Said Ahmed ovat nyt olleet pidempään meidän mukanamme, ja meillä on leveämpi rinki.

Kesäkuun harjoitusotteluissa MYPA nuiji Kolmosen Sudet peräti 7–2 ja tasasi lukemat Gnistanin kanssa (1–1).

– Cupin otteluista on jo aikaa, ja meidän tulee valmistautua kauteen eri tavalla kuin yleensä – normaalisti olisimme tietenkin pelanneet enemmän. Tämä on fyysisesti kova paikka pelaajille, mutta tilanne on kuitenkin kaikille sama.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Jussi-Pekka Rämä, 24
Kaudella 2018 komeat 23 maalia mättänyt Rämä ei yltänyt samanlaiseen maalimäärään sarjatasoa ylempänä, mutta osumia syntyi mukavat seitsemän. Röyhkeä hyökkääjä on mainio viimeistelijä, jolla on tulevallakin kaudella suuri vastuu maalinteosta.

Nuori lupaus: Anttoni Huttunen, 18
Seuralegendan poika kantoi jo viime kaudella suurta vastuuta MYPA:n erikoistilanteista. Keskikenttämies ehti pelata 17 sarjaottelussa ja tehdä kaksi maalia ennen loukkaantumista. Kaudella 2018 alle 18-vuotiaiden maajoukkueessakin pelanneella nuorukaisella on erinomainen liike sekä syöttövalikoima, ja potentiaalia todelliseen läpimurtoon riittää. Huttunen palasi viimein tosipeleihin harjoitusottelussa Susia vastaan.

Tähtipelaaja: Samuel Lindeman, 22
Lindeman pelasi vielä kaudella 2017 Kolmosta, mutta esiintyi viime vuonna erinomaisesti Ykkösessä. Hän uurasti MYPA:n keskikentällä 23 Ykkösen pelissä viimeistellen kaksi maalia. Hyvät otteet Suomen Cupissa lupailevat kookkaalle Lindemanille vahvaa kautta.

Voit tukea MYPA:n toimintaa ostamalla fanituotteita tai jäsenkortin.

Seuraa MYPA:a Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!