Joukkue-esittely: MuSa

Päävalmentaja: Ville Ulanen
Ykkösessä kaudesta 2019

Viime kauden budjetti: 700 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 5.
Viime kauden parhaat maalintekijät: Takanori Yokochi ja Taiki Kagayama, 7 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 1 052

Tämän kauden budjetti: 750 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 80 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: -
Sopimuspelaajien määrä: 24

Lähteneet pelaajat: Takanori Yokochi (Mosta FC), Waltteri Riihimäki (FC Jazz), Janne Järnstedt (FC Jazz), Matias Sallila (?), Sami Rantala (ToVe), Ronald Karlsson (KäPa), Ville Vihlman (?), Sami Liuhala (?) ja Aleksi Pöntinen (?)

Saapuneet pelaajat: John Frederiksen (Skovshoved IF), Yutaka Abe (VfB Speldorf), Juuso Aalto (Pallo-Iirot), Juho Heikkinen (Ilves/2), Olli Hakanpää (FC TPS), Eetu Lindfors (FC Jazz), Akin Elijah (Atlantis FC) ja Tobias Laaksonen (FC Jazz)

Ennakko:

Ykköseen viime kaudeksi noussut MuSa oli yksi vuoden suurimpia yllättäjiä. Moni veikkasi porilaisia sarjataulukon häntäpäähän, mutta joukkue venyi lopulta viidenneksi, eikä kolmossijaan jäänyt kuin viisi pistettä eroa. Vahvin vire osui tuloksellisesti kesä-heinäkuulle, jolloin joukkue keräsi kymmenestä ottelusta komeat 19 pistettä.

Päävalmentaja Ville Ulanen toteaa, että joukkue onnistui pelaajahankinnoissaan hyvin, mutta suurin kunnia menestyksestä menee koko joukkueelle pelaajia ja valmennusta myöten.

– Meillä oli koko kauden ajan selkeä ajatus siitä, kuinka pelaamme seuraavassa ottelussa. Harjoittelimme hyvin ennen jokaista peliä – vain kerran vastustajamme pelasi eri tavalla kuin sillä, mihin olimme valmistautuneet, Ulanen sanoo.

– Pelaajamme sisäistivät loistavasti pelitapamme, siitä kiitos heille. Kaikki pelaajamme pystyivät nostamaan omaa tasoaan kauden aikana.

Kenties onnistunein pelaajahankinta oli Taiki Kagayama, joka valittiin kesäkuussa Ykkösen kuukauden pelaajaksi. Maagisia näyttöjä antanut japanilainen ehti tehdä MuSa:lle seitsemän maalia ja alustaa viisi osumaa, kunnes siirtyi elokuussa KPV:hen. Tulevalla kaudella Kagayama edustaa FC Interiä, mikä on hyvä osoitus siitä, että MuSa:sta ja Ykkösestä voi ponnistaa Veikkausliigan kärkijoukkueisiin.

Kauden jälkeen muutama muukin tärkeä pelaaja vaihtoi maisemaa. Muun muassa seuraikoni Sami Rantala (ToVe), tehokas Takanori Yokochi (Mosta FC) sekä keskikentällä ahkeroinut Ville Vihlman eivät jatka MuSa:n riveissä. Kaikkiaan joukkue onnistui kuitenkin pitämään pelaajarungostaan hyvin kiinni aivan kuin nousukauden 2018 päätteeksi.

115 Ykkösen ottelun konkari Juuso Aalto (Pallo-Iirot) pelasi suuria minuutteja Suomen Cupissa ja näytti, että pelit sujuvat myös sarjaporrasta ylempänä pelaavia seuroja vastaan. Uusista pelaajista myös Juho Heikkinen (Ilves/2), Olli Hakanpää (TPS) ja Elijah Akin (Atlantis FC) pääsivät esiintymään cup-otteluissa.

Yhden kiinnostavimmista hankinnoistaan MuSa teki vasta sarjakauden alla, kun John Frederiksen (Skovshoved IF) siirtyi Poriin Tanskasta. Yli kaksimetrinen färsaarelaiskärki teki syyskaudella 2019 viisi maalia 2. Divisionissa. Frederiksen debytoi MuSa:ssa jo maaliskuussa, kun joukkue pelasi harjoitusderbyn FC Jazzia vastaan – ensiesiintyminen tuotti kaksi maalia sekä ulosajon.

Kevään Suomen Cupissa MuSa jäi alkulohkonsa viidenneksi voitettuaan yhden pelin, pelattuaan kahdesti tasan ja hävittyään yhtä monta kertaa. Lohkon kolmossija oli lähellä, mutta EIF kiri toisella jaksolla kahden maalin takaa tasoihin. Myös edellisessä ottelussa IF Gnistanin isäntänä voitto karkasi vasta loppuhetkillä.

– Pelit olivat pienestä kiinni. Suoritus oli ihan ok, mutta pistemäärä olisi voinut olla suurempi. Pelasimme cupissa pienellä ringillä, ja paljon on muuttunut sen jälkeen, Ulanen toteaa.

Joukkue on vahvistunut cupin ja tauon jälkeen muutamalla pelaajalla, jotka ovat päässeet tekemään debyyttinsä harjoitusotteluissa. MuSa kaatoi kesäkuun aikana Kakkosen Pallo-Iirot sekä Kolmosen EuPa:n maalierolla 5–1, mutta FC Inter näytti porilaisille kaapin paikan. Päävalmentaja näkee, että joukkue on valmis tosipeleihin.

– Meillä on joukkueessamme hyvä balanssi, ja olemme onnistuneet hankkimaan sellaisia pelaajia, joita olemme halunneet. Olemme välttäneet loukkaantumiset pienryhmä- ja joukkueharjoitusten aikana, mikä kertoo mielestäni siitä, että pelaajat ovat pitäneet huolta itsestään kevään aikana.

Seuraa heitä:

Oma kasvatti: Jussi Välilä, 29

Paikallisvastus FC Jazzista kaudeksi 2017 kasvattajaseuraansa palannut Välilä oli viime kaudella joukkueen tärkeimpiä pelaajia. Toppari luuti MuSa:n puolustuksessa yhteensä 21 sarjaottelussa, ja jatkosopimus oli joukkueelle äärimmäisen tärkeä. Välilän merkityksestä MuSa:lle kertoo se, että hänet äänestettiin myös tämän kauden kapteeniksi.

Nuori lupaus: Joonas Lakkamäki, 18
Porilaisen jalkapalloilun suurimpiin lupauksiin lukeutuva Lakkamäki osoitti viime kaudella todella kypsää pelaamista, vaikka hänellä oli ikää vain 17 vuotta. Laitapakki pelasi 18 Ykkösen ottelussa, ja hyvät otteet palkittiin marraskuussa kutsulla ikäkausimaajoukkueen Georgia-otteluihin. Erittäin juoksuvoimainen Lakkamäki ahkeroi Suomen Cupin lohkovaiheessa yhtä puoliaikaa lukuun ottamatta täydet minuutit.

Tähtipelaaja: Joni Lämsä, 23
Ykkösessä jo kaudella 2013 debytoinut keskikenttäpelaaja on edustanut MuSa:a kahden kauden ajan. Viime kaudella Lämsä pelasi 23 ottelussa ja viimeisteli kaksi maalia. Taitava ja pallovarma oululainen nähtäneen tulevaisuudessa hieman aiempaa hyökkäävämmässä roolissa, joten tehoja voi odottaa lisää.

Voit tukea MuSa:n toimintaa ostamalla fanituotteita tai kausikortin.

Seuraa MuSa:a Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!

Kuva: Kari Saha/MuSa