Joukkue-esittely: KPV

• Jalkapallosarjat

KPV ei halua jämähtää Ykköseen.

Perustettu: 1930
Kotikenttä: Kokkolan keskuskenttä
Kapasiteetti: 3 000
Päävalmentaja: Jani Uotinen
Ykkösessä kaudesta 2020

Viime kauden budjetti: 900 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 11. (Veikkausliiga)
Viime kauden paras maalintekijä: Ishmael Yartey, 6 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 1 733

Tämän kauden budjetti: 800 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 500 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: nousu Veikkausliigaan
Sopimuspelaajien määrä: 27

Lähteneet pelaajat: Joonas Myllymäki (?), Patrick Poutiainen (?), Patrick Byskata (Brattvag IL), Joni Mäkelä (Florö SK), Yessy Mena (?), Hendrik Helmke (?), Juhani Pikkarainen (TPS), Hysen Memolla (Diósgyőr), Enoch Banza (paluu lainalta HJK:hon), Filip Ivanovski (?), Isaac Shaze (FC Trollhättan), Ville Koskimaa (VPS), Stefan Umjenovic (FAC), Milos Josimov (PEPO), Taiki Kagayama (FC Inter) ja Ishmael Yartey (Hetten FC)

Saapuneet pelaajat: Sergei Lasarev (FK Dolgoprudnyi), Miika Töyräs (KuPS), Samu Laitinen (Klubi 04), Jarkko Hurme (SJK), Ulrich Meleke (Hapoel Bnei Lod), Haris Chantzopoulos (Sacramento FC), Tommi Saarinen (FC Honka), Elmer Kääntä (GBK), Armend Kabashi (FC Honka), Akseli Ollila (EIF), Abu Sanunu (Navalcarnero), Kyle Curinga (Hartford Athletic), Aleksi Pahkasalo (KTP), Aleksi Tarvonen (Ilves), Elias Ahde (FC Haka), Pietro Kytölaakso (FF Jaro) ja Abobacar Doumbia (SOA)

Ennakko:

KPV palasi viime kaudeksi pääsarjatasolle lähes 30 vuoden odotuksen jälkeen. Keväällä joukkue ei saanut aikaan tulosta, ja Jarmo Korhonen sai väistyä päävalmentajan paikalta yhdeksän voitottoman ottelun jälkeen. Tilalle tullut Niko Kalliokoski toimi pestissään muutaman viikon ajan, kunnes Jani Uotinen palkattiin tehtävään, ja Kalliokoski siirtyi apuvalmentajaksi.

Tulokset paranivat alkukauteen nähden, mutta kymmenenneksi sijoittunut RoPS jäi lopulta viiden pisteen päähän, vaikka KPV voittikin kolme neljästä viimeisestä ottelustaan. Liigakarsinnassa KPV kohtasi edellissyksyn tapaan TPS:n, joka vei otteluparin yhteismaalein 3–0. SJK Akatemiasta Kokkolaan siirtynyt Uotinen myöntää, että päällimmäiseksi ajatukseksi jäi pettymys.

– Teimme syksyllä hyvää työtä, mutta se ei tällä kertaa riittänyt. Olemme toipuneet siitä hyvin ja olemme nyt uusien tavoitteiden äärellä. Työnteko Ykkösen kautta varten lähti liikkeelle heti putoamisen jälkeen.

Sarjatason vaihduttua myös pelaajistossa tapahtui liikehdintää. Maalinteosta pitkälti vastanneet Ishmael Yartey (Hetten FC) ja Joni Mäkelä Florö SK) sekä konkaritopparit Ville Koskimaa (VPS) ja Milos Josimov (PEPO) lähtivät eri teille. Myöskään muun muassa Enoch Banza (lainalla HJK:sta), Hendrik Helmke eikä kesken kauden joukkueeseen hankittu Taiki Kagayama (FC Inter) jatkaneet KPV:ssa.

Lähtijälistassa on monta nimekästä pelaajaa, mutta niitä on myös tulijoiden joukossa. Kahdella ylimmällä sarjatasolla mainiosti suoriutuneet Tommi Saarinen (FC Honka), Aleksi Tarvonen (Ilves), Elias Ahde (FC Haka) ja Aleksi Pahkasalo (KTP) ottivat välittömästi suuren roolin joukkueessa. Ykkösen joukkueista KPV kaappasi Pahkasalon lisäksi EIF:ssä loistaneen Akseli Ollilan, jonka kauden 2018 joukkuetoveri Ulrich Meleke (Hapoel Bnei Lod) siirtyi niin ikään Kokkolaan.

Muista ulkomailta hankituista pelaajista cupissa esiintyivät Abu Sanunu (CDA Navalcarnero), Kyle Curinga (Hartford Athletic) ja Sergey Lazarev (FK Dolgoprudnyi). Yhdysvaltalaisella Curingalla on aiempaa Ykkösen kokemusta FF Jarosta, jota hän edusti kaudella 2016. Saksalaiskreikkalainen paluumuuttaja Charalampos Chantzopoulos (Sacramento Republic FC) on pelannut niin ikään Jarossa, josta siirtyi KPV:hen kaudeksi 2018.

Vaikka vaihtuvuutta oli paljon, KPV pääsi jatkoon Suomen Cupissa. Kilpailu alkoi tasapelillä ja tappiolla, mutta derbyvoitot FF Jarosta ja SJK Akatemiasta sekä viimeisen kierroksen tasapeli AC Kajaania vastaan riittivät jatkopaikkaan.

– Alkulohkopeleissä näkyi, että joukkueessamme on paljon uusia pelaajia. Joukkueen muodostuminen ottaa aina aikansa, mutta pelimme kuitenkin kehittyi hiljalleen. Ne asiat, joita harjoittelemme viikoittain, alkoivat enemmissä määrin näkyä.

KPV pääsi aloittamaan pienryhmäharjoittelun jo pääsiäisen jälkeen ja aloitti normaalit joukkueharjoitukset kesäkuun alussa. Uotinen kehuu tunnelmaa harjoituksissa läpi kevään ja alkukesän.

– Huonoistakin asioista pitää löytää jotain hyvää – haasteet pakottivat miettimään asioita eri tavalla. Meininki on näyttänyt koko ajan tosi hyvältä, ja olemme saaneet aikaan laadukkaita harjoituksia. Pelaajatkin ovat olleet innokkaita, kun olemme viimein saaneet pelata keskenämme. Saimme jo ennen cupin neljännesvälierää pelattua kolme harjoitusottelua, mikä oli tärkeää.

Harjoitusderbyissä KPV kaatoi GBK:n sekä FF Jaron, mutta taipui hallitsevalle Suomen mestarille KuPS:lle. Cupin neljännesvälierässä HJK sen sijaan pudotti KPV:n.

Mediassa ja jalkapalloväen keskuudessa Kokkolaan on sysätty ennakkosuosikin paineita. Ainakin paperilla joukkueen materiaali näyttää sellaiselta, että sillä taistellaan kärkisijoista. Uotinen ei salaa sitä, että KPV:n tavoitteena on pikainen paluu Veikkausliigaan.

– Sekä seuran että joukkueen mielissä oli heti putoamisen jälkeen nousu. Sitä varten olemme tehneet töitä joka päivä, ja se on motivoivaa. Se on sitä sekä pelaajille, valmentajille että kaikille seurassa. Kaikki muistavat sen joka päivä aamuharjoituksista alkaen.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Sebastian Mannström, 31

Kesken kauden 2018 Kokkolaan palannut Mannström on pelannut yli 200 liigaottelua, minkä lisäksi hänellä on vyöllään pelejä A-maajoukkueessa sekä Saksan kentillä. Edelliskausi oli tehojen osalta odotettua heikompi, mutta Mannström taitaa myös maalinteon. Keskikenttämies on KPV:lle todella tärkeä sekä kentällä että kopissa.

Nuori lupaus: Akseli Ollila, 20
Ollila edusti kaksi viime kautta EIF:iä ja oli kummallakin kaudella joukkueensa paras maalintekijä. Etenkin viime vuosi oli taitavalle hyökkääjälle loistava: maaleja syntyi 11. Poikamaajoukkueissa vuosia pelannut Ollila on hyvä viimeistelijä sekä 1 vastaan 1 -pelaaja, ja hänet voidaan nähdä lähivuosina liigakentillä.

Tähtipelaaja: Aleksi Pahkasalo, 27
Maalit puhuvat puolestaan: kaudella 2017 Pahkasalo mätti 16 maalia Kakkosessa, ja kahdella KTP:ssä vietetyllä edelliskaudella niitä kertyi yhteensä 24. Mainiolla laukauksella varustettu Pahkasalo oli myös mukana alustamassa montaa osumaa. Kymppipaikalla parhaiten viihtyvä mies on Ykkösen vaarallisimpia pelaajia.

Voit tukea KPV:n toimintaa ostamalla fanituotteita tai kausikortin.

Seuraa KPV:tä Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!