Joukkue-esittely: IF Gnistan

• Jalkapallosarjat

Gnistan piipahti viimeksi Ykkösessä kauden ajan, mutta nyt tähtäimessä on pidempi visiitti.

Perustettu: 1924
Kotikenttä: Mustapekka Areena
Kapasiteetti: 1 100
Päävalmentaja: Roberto Nuccio
Ykkösessä kaudesta 2020

Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen B-lohko)
Viime kauden parhaat maalintekijät: Pekka Sihvola ja Tuomas Mustonen, 10 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 501

Tämän kauden budjetti: 350 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 100 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: 3.–6.
Sopimuspelaajien määrä: 26

Lähteneet pelaajat: Tomi Mustonen, Pekka Sihvola, Patrick Aaltonen, Gullit Zolameso, Zakaria Kibona ja Jaakko Lepola

Saapuneet pelaajat: Kasperi Liikonen, Miika Kauppila, Joel Perovuo, Nnaemeka Anyamele, Hassan Sesay, Tomi Maanoja ja Rony Huhtala

Ennakko:

IF Gnistanin vuosi 2019 hipoi täydellistä. Seura juhli kesäkuussa historiansa ensimmäistä Kakkosen Cupin mestaruutta ja varmisti nousunsa Ykköseen jo hyvissä ajoin ennen kauden päättymistä. Eroa B-lohkon kakkoseen, Kaarinan Poikiin, kertyi lopulta huimat 18 pistettä.

”Kipinä” kärsi toisella kierroksella kauden avaustappionsa juuri KaaPo:lle, mutta sitten meno oli täysin pysäyttämätöntä. Seuraava häviö tuli vasta toiseksi viimeisessä ottelussa, ja tässä välissä Gnistan parhaimmillaan seitsemän ottelun voittoputkessa. Kaikkiaan joukkue voitti 19 sarjaottelua 25:sta.

– Onnistuimme hyvin erityisesti joukkueen rakentamisessa. Jos haluaa voittaa sarjan, sekä pelaajien että valmennustiimin tulee onnistua kaikessa. Meillä oli koko ajan oikea mentaliteetti, ja teimme töitä lohkovoiton eteen, päävalmentaja Roberto Nuccio toteaa.

Lohkossa ylivoimaisesti eniten maaleja (66) tehneen Gnistanin sisäisen maalipörssin voiton jakoivat kokeneet Pekka Sihvola ja Tuomas Mustonen, joista kumpikin pöllytti verkkoja kymmenen kertaa. Kaksikko ei kuitenkaan jatka Oulunkylässä, ja etenkin seuraikoni Mustosen siirto naapuriseura KäPa:an harmitti kannattajia.

Muita merkittäviä lähtijöitä olivat yhdeksän kertaa osunut Zakaria Kibona ja luottopakki Patrick Aaltonen, mutta Gnistan sai pidettyä rungostaan kiinni kiitettävän hyvin.

Jos kaivattua kokemusta lähti Sihvolan ja Mustosen muodossa, tuli sitä myös tilalle. Uransa jo päättänyt, mutta kentille palannut, maalivahti Tomi Maanoja sekä vielä viime kaudella Veikkausliigassa mainiosti pärjänneet Hassan Sesay (HIFK) ja Joel Perovuo (FC Honka) ovat merkittäviä vahvistuksia nuorelle joukkueelle.

Kokemusta kovemmista sarjoista tuovat myös Nnaemeka Anyamele (BSV Schwarz-Weiß Rehden) ja Kasperi Liikonen (KTP), joiden lisäksi Rony Huhtalalla (MYPA) on nuoresta iästään huolimatta takanaan kolme kautta Ykkösessä. Kolmikko tuo Gnistanin laidoille ja hyökkäyspeliin runsaasti vauhtia.

Kolme maalia viidessä pelissä iskenyt Huhtala oli Gnistanin paras maalintekijä Suomen Cupissa, joka ei ollut joukkueen kannalta tuloksellisesti jättimäinen menestys. Cup alkoi komealla murskavoitolla EIF:n vieraana, mutta tätä seurasi kaksi tappiota sekä tasapeliä. Nuccio uskoo, että kevään ottelut eivät anna juuri osviittaa sille, millaisia tuloksia sarjassa nähdään.

– Joukkue ei ollut valmis cup-peleissä. Olemme saaneet myöhemmin vahvistuksia aivan kuin muutkin joukkueet, joten tilanne on erilainen, kun sarja alkaa. Silloin meidän täytyy osoittaa tasomme. Pelit olivat aika tasaisia, mutta tuloksissa pitää parantaa.

Kesäkuun harjoitusotteluissa Gnistan kärsi selvän tappion HJK:lle, mutta haki FC Lahden vieraana 3–3-tasapelin. Myös MYPA:a vastaan joukkue päätyi tasalukemiin, sillä kertaa 1–1.

Nuccio nimettiin Gnistanin päävalmentajaksi kesken kauden 2017, jolloin joukkue pelasi viime kerralla Ykkösessä. Kausi päättyi putoamiseen, mutta Oulunkylässä on menty sittemmin eteenpäin monella osa-alueilla. Mitä joukkueen tulee ottaa huomioon, että se pärjää Ykkösessä tällä kertaa?

– Ykkönen on huomattavasti fyysisempi sarja. Kakkosessakin on todella hyviä yksilöitä, mutta täällä laatua riittää vähintään koko avauskokoonpanoon. Meidän täytyy olla pari pykälää parempia kuin olimme viime kaudella, Nuccio huomioi.

– On tärkeää, että meillä on kokeneita pelaajia, joilla on taustaa kovemmissa sarjoissa – esimerkiksi kapteenisto Pauli Kuusijärvi, Hidetoshi Wakui ja Joel Perovuo. He näyttävät loistavaa esimerkkiä nuoremmille pelaajillemme.

Seuraa heitä:

Oma kasvatti: Noah Kaijasilta, 18
Toisen polven jalkapalloilija debytoi edustusjoukkueessa viime kaudella pelaten seitsemässä Kakkosen ottelussa. Laitapelaajana viihtyvä Kaijasilta sai mukavasti vastuuta kolmessa Suomen Cupin ottelussa ja hän kuului seuran A-poikien avainpelaajiin SM-karsinnassa. Kilpailu avauksen paikoista on kovaa, mutta Kaijasillan nimi kannattaa painaa mieleen.

Nuori lupaus: Miika Kauppila, 19
Gnistaniin talvella siirtynyt Kauppila oli viime kaudella KäPa:n parhaita pelaajia. Laituri murtautui KäPa:n edustusjoukkueeseen jo kaudella 2018, mutta viime vuosi oli hänelle todellinen läpimurto. 19 ottelun saldo oli kolme maalia ja kahdeksan maalisyöttöä, eli Kauppila oli mukana joka toisessa KäPa:n osumassa. Vaikka uusi sarjataso tuo uudet haasteet, cup-otteluiden perusteella Kauppilalla on valmiudet menestyä myös Ykkösessä.

Tähtipelaaja: Nnaemeka Anyamele, 26
Viime vuodet Saksassa viettänyt Anyamele tuo joukkueeseen runsaasti kokemusta ja nopeutta. FC Hongasta ja HJK:sta tuttu laitapelaaja on tahkonnut urallaan 114 Veikkausliiga-ottelua, ja hän kuului aikoinaan Pikkuhuuhkajien vakionimiin. Anyemele sai edelliskaudella vaihtelevasti vastuuta, mutta Gnistanissa hän saanee merkittävän roolin.

Voit tukea IF Gnistanin toimintaa ostamalla fanituotteita sekä kausikortin.

Seuraa IF Gnistania Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä