Joukkue-esittely: EIF

• Jalkapallosarjat

Perustettu: 1905 (jalkapallojaosto 1907)
Kotikenttä: Tammisaaren keskuskenttä
Kapasiteetti: 2 500
Päävalmentaja: Guillem Santesmases
Ykkösessä kaudesta 2015

Viime kauden budjetti: 267 500 euroa
Viime kauden sijoitus: 6.
Viime kauden paras maalintekijä: Akseli Ollila, 11 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 604

Tämän kauden budjetti: 335 000 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 168 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: 2.
Sopimuspelaajien määrä: 22

Lähteneet pelaajat: Akseli Ollila (KPV), Daniel Rantanen (AC Oulu), Mehdi El Moutacim (SJK), Daisuke Uemura (?), John Fagerström (?), Felix Ferahyan (Kickers Offenbach), Omar Jama (?), Joel Akpini (PEPO) ja Dominic Grondin (?)

Saapuneet pelaajat: Yann Fillion (FC Zürich), Jiri Koski (KTP), Jarkko Heimonen (FCJ Blackbird), Xhevdet Gela (HIFK), Joona Tapani (FC Haka), Zachary Sukunda (HFX Wanderers), Darren Smith (SuperSport United), Ayabulela Konqobe (Steenberg United), Juuso Liukkonen (MP) ja Klimas Gusocenko (FK Palanga)

Ennakko:

Kauden 2018 jättiyllättäjä, kolmanneksi sijoittunut EIF, ei onnistunut venymään toiseen peräkkäiseen huippukauteen. Edelliskaudella erittäin kurinalaisesti pelanneen joukkueen puolustus vuoti, ja kauden 12 ensimmäisestä ottelusta irtosi vain kymmenen pistettä.

Kauden alkupuoliskon heikot tulokset johtivat Gabriel Garcia Xatartin potkuihin kesäkuun lopussa, jolloin EIF oli ajautunut putoamistaistoon. Vetovastuuseen tarttuivat nuori Guillem Santesmases sekä seuralegenda Johan Estlander. Putoamisviivaan kertyi lopulta yhdeksän pisteen ero, eikä viimeisillä kierroksilla tarvinnut juuri jännittää, kun EIF kaatoi TPV:n ja AC Kajaanin ”kuuden pisteen otteluissa”.

– Heinäkuun alussa voitimme pari tärkeää ottelua, ja ne vaikuttivat positiivisesti joukkueen dynamiikkaan. Pelaajat saivat itseluottamusta, jolloin tulokset paranivat ja vältimme putoamisen. Lopulta kuudenteen sijaan voi olla hyvin tyytyväinen, Santesmases toteaa.

Espanjalainen Santesmases aloittaa ensimmäisen kokonaisen kautensa päävalmentajana. Mies saa käsiinsä ryhmän, joka on kovin erilainen kuin viime vuonna.

Jokaisessa ottelussa pelannut puolustaja Joel Akpini seurasi Gabri Xatartia Lappeenrantaan (PEPO), minkä lisäksi lähtijöitä olivat muun muassa ykkösvahti Mehdi El Moutacim (SJK), paras maalintekijä Akseli Ollila (KPV) ja yksi joukkueen parhaimmista pelaajista Daniel Rantanen (AC Oulu).

Korvaajaajista eteläafrikkalaiset Ayabulela Konqobe (Steenberg United FC) sekä Darren Smith (SuperSport United) nousivat välittömästi cupissa suureen rooliin aivan kuin kanadalaiskaksikko Yann Fillion (FC Zürich) ja Zachary Sukunda (HFX Wanderers FC).

Kotimaan kentiltä tutuista kiinnityksistä nimekkäin oli yli 200 Veikkausliiga-ottelun Xhevdet Gela (HIFK). Muista uusista pelaajista Jiri Koski (KTP) tuo kaivattua leveyttä maalivahtiosastolle ja Juuso Liukkonen (MP) kilpailee minuuteista hyökkäyksessä. Keskikentälle vaihtoehtoja tuo parin viime kauden aikana mainiosti Ykkösessä pärjännyt Joona Tapani (FC Haka).

Jatkuvuutta EIF:ssä edustavat juniori-ikäisten pelaajien lisäksi muun muassa puolustuksen kulmakivet Zacharias Ekström, William Lindqvist sekä Ville Sevón. Kolmikko on pelannut seurassa vuosia, ja heidän kiinnityksensä olivat tärkeitä.

Suomen Cup alkoi EIF:n osalta rumalla tappiolla IF Gnistanin vieraana, mutta sekä esitykset että tulokset paranivat kevään myötä. KTP:lle kärsityn niukan tappion jälkeen tammisaarelaiset ottivat komeat 2–0-voitot MYPA:sta sekä MP:stä, ja päätöskierroksella joukkue tasasi pisteet MuSa:n kanssa.

– Meillä oli ollut paljon vaihtuvuutta, mutta pelaajat olivat omaksuneet asioita nopeasti. Vaikka heillä oli ympärillään uusia pelikavereita, he suoriutuivat hyvin. Kilpailu oli meidän osaltamme nousujohteinen, ja olen tyytyväinen siitä, Santesmases kehuu.

EIF ehti pelata pari harjoitusottelua ennen koronataukoa, mutta koronapandemia katkaisi hyvän harjoituskauden. Santesmasesin suojatit pelasivat seuraavan ottelun kesäkuun alussa ja olivat yllättää sarjatasoa ylempänä pelaavan FC Interin, vaikka EIF pelasi koko toisen jakson miesalivoimalla. Johtoasema vaihtui 2–2-tasalukemiin lisäajalla, mutta esitys oli lupauksia herättävä. Todellisen myrskyvaroituksen EIF antoi viikkoa myöhemmin kaatamalla IFK Mariehamnin vieraissa.

– Inter on maan parhaita joukkueita, ja ottelumme heitä vastaan oli positiivinen yllätys. Lähdimme Maarianhaminaan itsevarmasti, ja se oli todella kova peli, mutta suoriuduimme erinomaisesti. Kun hiomme peliämme vielä vähän, olemme valmiita kauteen.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Ville Sevón, 26
Oma kasvatti jatkaa uraansa seurassa, jota hän oli kaudella 2014 nostamassa Ykköseen. Laitapuolustaja on sittemmin kuulunut EIF:n runkopelaajiin ja uurastanut kaikkiaan 115 Ykkösen ottelussa. Sevónin jatkosopimus oli joukkueelle erittäin tärkeä.

Nuori lupaus: Jakob Gottberg, 17
Edustuksessa jo pari vuotta sitten debytoinut Gottberg pelasi viime kaudella pääosin reservijoukkueessa Kolmosessa, mutta sai loppukaudella mahdollisuutensa Ykkösessä. Kevään Suomen Cupissa laituri nousi suurempaan rooliin ja pelasi jokaisessa ottelussa. Tuleeko lopullinen läpimurto kesällä?

Tähtipelaaja: Darren Smith, 24
Eteläafrikkalainen saapui Tammisaareen Pretorian suurseura SuperSport Unitedin organisaatiosta. Suomen Cupissa hyökkääjä viimeisteli kolme maalia ja osui kahdesti harjoitusottelussa FC Interiä vastaan. Koko uransa kotimaansa sarjoissa pelanneella Smithillä on potentiaalia suureen maalimäärään – sitä tarvitaan, sillä Ollila maalaa jatkossa toisessa vihreäpaidassa.

Voit tukea EIF:n toimintaa ostamalla kausikortin.

Seuraa EIF:ää Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä