Joukkue-esittely: AC Kajaani

• Jalkapallosarjat

AC Kajaani lähtee kauteen erittäin uudistuneella joukkueella.

Perustettu: 2006
Kotikenttä: Kajaanin liikuntapuisto
Kapasiteetti: 1 200
Päävalmentaja: Mika Lumijärvi
Ykkösessä kaudesta 2018

Viime kauden budjetti: 350 003 euroa
Viime kauden sijoitus: 8.
Viime kauden paras maalintekijä: David Popa, 7 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 559

Tämän kauden budjetti: 404 019 euroa
Tämän kauden pelaajabudjetti: 274 819 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: 1.–3.
Sopimuspelaajien määrä: 23

Lähteneet pelaajat: Jonathan Jäntti (PEPO), Jordi Lahnalakso (?), Matias Juntunen (OLS), Alex Oikkonen (North Shore United), Topi Järvinen (FF Jaro), Thiago Moura, Michael Ibiyomi (?), Tatu Österlund (?), Jürgen Castañeda (?), Giordano Piffero (FC Džiugas), Eduardo Haas Gehlen (São Luiz-RS), Brite Andoh (Kultsu FC), Lawson Bekui (?), Diego da Costa Lima (?), Derrick Mensah, Danila Yashchuk (Zvezda S-Pb), Oskari Rounaja, Samuel Mahlamäki (VPS) ja Aati Riihimäki (JJK)

Saapuneet pelaajat: Severi Ikäheimo (SJK Akatemia), Deni Kaksa (Ljungskile SK), Sharp Räsänen (KuFu/KuPS), Johannes Kytilä (MYPA), Gullit Zolameso (SJK Akatemia), Mikko Pitkänen (KuFu/KuPS), Hannes Seikkala (OLS), Joakim Ärilä (NJS), Mauro Severino (TPV), Tomi Kult (FC Lahti), Geoffrey Acheampong (LA Galaxy), Reza Heidari (HIFK), Mohamed Hussein (HIFK), Juuso Kemppainen (AC Oulu), Jules Samnda Samnda FK Bylis), Chiharu Kato (Rochdale Rovers FC), Yusuke Unoki (FC Kleve), Erfan Zeneli (HJK) ja Amiri Bauraux (Moossou FC)

Ennakko:

AC Kajaani oli keväällä 2019 hyvässä vireessä ja kaatoi harjoitusotteluissa muun muassa KuPS:n ja TPS:n. Ykkösen alkaessa hyvät tulokset eivät jatkuneet – ensimmäisestä kuudesta ottelusta kertyi vain kolme pistettä, ja kesken edelliskauden päävalmentajaksi valittu Ari Koski sai potkut.

Päävalmentajan paikalle tuli Mika Lumijärvi, joka oli tehnyt kesken edelliskauden tilaa Koskelle. Aluksi Lumijärven alaisuudessa tappiot vähenivät, mutta voitot loistivat poissaolollaan. Lopulta 14. kierroksella joukkue nappasi kolme pistettä, jota seurasi kaksi voittoa putkeen. Yksi käänteentekevistä pelaajista oli kesällä hankittu David Popa, joka teki 12 ottelussa seitsemän maalia.

Esitykset ailahtelivat syksyllä, mutta AC Kajaani vältti tappiot pahimmille kilpailijoilleen. Lopulta kolmanneksi viimeisen kierroksen dramaattinen 4–3-voitto TPV:n vieraana pelasti kajaanilaiset.

– Säilyminen Ykkösessä oli päätavoitteemme, jossa onnistuimme. Pystyimme pelaamaan syksyn aikana hyviä jaksoja, ja huomattavasti parempiinkin sijoituksiin olisi ollut mahdollisuuksia. Olimme kenties käyttäneet voimavaramme, emmekä lopulta tavoittaneet keskikastia, Lumijärvi pohtii.

Talven aikana Kajaanissa on ollut todella paljon pelaajaliikennettä. Kymmenestä eniten minuutteja tahkonneesta pelaajasta vain Tatu Hoffrén on tehnyt jatkosopimuksen seuran kanssa. Lumijärvi kertoo, että tämä on ollut täysin tarkoituksenmukaista.

– Päätimme jo syksyllä, että etsimme kaudelle 2020 erilaisia pelaajia, jotka sopisivat paremmin pelityyliimme ja jakaisivat saman ajatusmaailman kanssamme. Mielestäni olemme onnistuneet talvella ja keväällä joukkueen rakentamisessa hyvin. Tietenkään kaikkia haluamiaan pelaajia ei voi saada, mutta olen tyytyväinen.

Merkittävimpiin lähtijöihin kuuluvat puolustuksen brassit Giordano Müller Piffero (FC Džiugas) ja Duda (São Luiz-RS) sekä heidän maanmiehensä Thiago Trindade. Taitava Jürgen Castañeda ja viime kaudet Kajaanissa maaleja mättänyt Michael Ibiyomi olivat niin ikään runkopelaajia, jotka lähtivät eri teille.

Suomen Cupissa, jossa tuloksena oli kaksi voittoa ja tappiota sekä yksi tasapeli, nähtiin hyvin uudistunut AC Kajaani. Joukkueen riveissä pelasi paljon uusia kotimaisia pelaajia: Gullit Zolameso (IF Gnistan), Hussein Mohamed (HIFK), Joakim Ärilä (NJS), Tomi Kult (FC Lahti) ja Mauro Severino (TPV) pelasivat avauksessa kaikissa otteluissa. Nuorista tulijoista Lumijärvi nostaa esiin Sharp Räsäsen (KuPS), joka vakuutti cupissa.

– Hän on osoittanut tasonsa joka pelissä, vaikka on joutunut pelaamaan topparina, mikä ei ole hänelle se tutuin pelipaikka. Sharp oli pitkään lähellä KuPS:n edustusjoukkuetta, ja odotan häneltä läpimurtoa tällä kaudella. Hänellä on kaikki edellytykset pelata liigassa.

Ranskan pääsarjassakin pelannut Geoffrey Acheampong (LA Galaxy) on todella kova vahvistus Ykköseen, mutta kenties mielenkiintoisin uusi kasvo sarjassa on A-maajoukkueessakin pelannut Erfan Zeneli (HJK). Zeneli maalasi heti debyytissään RoPS:aa vastaan, vaikka oli ehtinyt harjoitella sekä pelata AC Kajaanin kanssa vain tovin.

– Erfanilla on valtavasti kokemusta, mistä on suuri hyöty joukkueelle. Hän toimii esimerkkinä nuorille jätkillemme – olen sanonut, että ottakaa ihmeessä opiksi tällaisesta pelaajasta. Myös hänen erikoistilanteensa ovat hyvä ase. Odotamme, että hän pystyy ratkaisemaan otteluita, Lumijärvi sanoo.

Kesäkuun RoPS-ottelu, jossa Zeneli debytoi, päättyi AC Kajaanin 3–1-tappioon. Häviöstä huolimatta päävalmentaja löysi esityksestä hyviä asioita, ja on luottavainen parin viikon päästä käynnistyvien tosipelien suhteen. Hän kiittelee pelaajia siitä työstä, mitä he tekivät joukkueharjoitusten ollessa tauolla.

– Huomaa, että on harjoiteltu omatoimisesti. Pelaajilla on selkeästi motivaatiota harjoitella ja päästä eteenpäin. Meillä on nyt riittävästi pelaajia, mikä luo hyvän kilpailutilanteen. Se on hyvä juttu kautta ajatellen.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Tatu Hoffrén, 23
Edustusjoukkueessa jo vuonna 2014 debytoinut Hoffren on pelannut AC Kajaanin paidassa komeat 96 ottelua. Kookas luottopuolustaja ahkeroi viime kaudella 18 pelissä, vaikka hänen harjoituskautensa jäi vajaaksi Jyväskylässä suoritettavien opintojen takia. Kun Ykkösen kausi alkaa vasta kesäkuun lopussa, on miehellä aikaa napata vielä suurempi rooli.

Nuori lupaus: Tomi Kult, 19
FC Lahdesta saapunut hyökkääjä nousi uudessa seurassaan välittömästi suureen rooliin ja pelasi täydet minuutit neljässä cup-ottelussa. Kult debytoi pääsarjassa kaudella 2018 ja pelasi viime vuonna yhdeksässä liigaottelussa, mutta läpimurto edustukseen jäi tekemättä. Reservijoukkue Reippaalle viimeistellyt seitsemän osumaa yhdeksässä Kakkosen pelissä osoittivat, että poikamaajoukkueista tuttu Kult taitaa maalinteon myös miesten peleissä.

Tähtipelaaja: Erfan Zeneli, 33
263 Veikkausliiga-pelin konkari ei juuri esittelyitä kaipaa. AC Kajaanin tähtihankinta muistetaan erityisesti HJK:n taitavana laiturina, mutta Zeneli on näyttänyt kykynsä myös ulkomailla ja A-maajoukkueessa. Viime kaudella hän edusti Klubia ja pelasi yhdeksässä liigaottelussa. Zeneli tuo Kajaaniin rutkasti erikoistilanneosaamista, ja häneltä sopii odottaa näyttäviä laukauksia sekä keskityksiä.

Voit tukea AC Kajaanin toimintaa ostamalla kausikortin.

Seuraa AC Kajaania Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!

Kuva: Mikko Mäkelä