”Jouduimme myymään ei-oota” – Perhefutis kiinnostaa

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus

Perhefutis on lapsen ja vanhemman yhteinen harrastus, jossa nautitaan liikunnasta monipuolisesti ilman suorituspaineita. Turun Weikkojen järjestämä Perhefutis-toiminta on ollut erittäin suosittua.

Seuroilla on takanaan haastava kevät ja kesä. Monissa seuroissa on kuitenkin aloitettu uusia toimintoja ja saatu uusia harrastajia koronavirustilanteesta huolimatta. Yksi vaikeassa tilanteessa onnistuneista seuroista on Turun Weikot, jonka järjestämä Perhefutistoiminta on osoittautunut erittäin suosituksi.

Perhefutis on lapsen ja vanhemman yhteinen harrastus, jossa nautitaan liikunnasta monipuolisesti ilman suorituspaineita. Valtakunnallinen Perhefutis-toiminta on myös osa Palloliiton Volkswagen-yhteistyökumppanuutta. Toiminta opettaa lapselle liikkumisesta ja vuorovaikutuksen perussäännöistä leikkien ja kisailujen muodossa.

”Kiinnostus on ylittänyt odotuksemme”

Turun Weikot lähti kehittämään toimintaansa Palloliiton Perhefutis-hankkeen kautta, koska seura halusi kasvattaa pelaajamääräänsä ja samalla löytää lisää sitoutuneita ohjaajia, valmentajia, huoltajia, joukkueenjohtajia ja muita vapaaehtoisia. Konkreettiseksi tavoitteeksi asetettiin 1-2 uuden harrasteryhmän tai joukkueen saaminen vuosittain.

- Nuorimman ikäluokan pelaajamäärät on ollut meillä pienet. Tyttöpuolella se ongelma on ollut vähän kaikilla. Lähdimme mukaan, jotta saisimme ne ihan pienimmät tutustumaan lajiin yhdessä vanhempien kanssa ja loisimme sitä kautta jatkumoa. Lapset pääsevät tutustumaan omaan liikkumiseensa tämän toiminnan kautta, TuWe:n toiminnanjohtaja Ari Jalonen kertoo.

Koronavirus pisti keväällä lähes kaiken jalkapallotoiminnan jäihin. Tauon aikana seuroilla oli mahdollisuus osallistua verkossa toteutettuun Perhefutis-koulutuksen ja suunnitella uuden toiminnan aloittamista huolella. Kysyntä Perhefutis-toiminnalle saattoi jopa kasvaa koronan johdosta. Perheet kaipasivat mahdollisuutta liikkua turvallisesti yhdessä. Kun TuWe lopulta käynnisti toimintansa, kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan ryhmiin.

- Pääsimme aloittamaan toiminnan 2,5 kuukautta suunniteltua myöhemmin. Meiltä kuitenkin kyseltiin koko ajan, että koska toiminta alkaa. Sitten kun aloitimme, niin ryhmät tulivat heti täyteen ja jouduimme myymään ei-oota. Kiinnostus on ylittänyt odotuksemme. Yritämme nyt luoda jatkumoa tälle, jotta tämä olisi pysyvä juttu eikä jäisi vain hankkeen tasolle, Jalonen sanoo.

Perhefutis helpottaa vapaaehtoisten mukaan saamista

Seura järjestää Perhefutiksen kautta toimintaa kahdelle ryhmälle. 3–4-vuotiaille tarkoitetussa Lapsi-Aikuinen kerhossa tutustutaan jalkapalloon yhdessä aikuisen kanssa ja 5–6-vuotiaille suunnatussa Kikkakoulussa opetellaan jalkapallon alkeita. Vanhemmat ovat mukana toiminnassa, ja seura onkin löytänyt vanhempien joukosta useita potentiaalisia valmentajia ja muita toimijoita.

- Sieltä on saatu kartoitettua mahdollisia uusia toimijoita. Siellä kentän laidalla on ollut esimerkiksi entisiä pelureita. Tarkoituksena saada näitä uusia toimijoita mukaan valmentajakoulutuksiin. Innokkaita tuntuu riittävän, Jalonen päättää.

Lue lisää Perhefutiksesta >>