Jopa 14 pelaajaa debytoi U16-pojissa – ”Kilpailu on kovaa, ja pelaajat tiedostavat sen”

• Maajoukkueet

Ottelun voi katsoa jälkikäteen täältä

U16-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) päätti maajoukkuetapahtumansa upeaan 6–2-voittoon Islannista. Mikkelissä tänään torstaina pelattu ottelu oli vahva esitys Suomelta, jonka avauskokoonpano oli täysin erilainen kuin tiistain Islanti-voitossa. Tämän päivän otteluraportin ja kokoonpanon löydät täältä

Maalijuhlat eivät olleet U16-pojille suinkaan ensimmäiset, sillä elokuun lopun maaotteluissaan Suomi voitti Viron kahdesti 3–0 ja tiistaina Islanti kaatui maalein 4–3.

– Onhan tämä aika uskomatonta, että neljässä pelissä on tehty 16 maalia. Olemme toki jokusen päästäneetkin, mutta on ollut erityisen hienoa nähdä matseissa niitä hyökkäyspelin asioita, mitä olemme käyneet läpi. Pystyimme tänäänkin luomaan paljon murtautumisia, Nyyssönen sanoo.

– Saimme Islanti-otteluissa yläalueella paljon riistoja ja pystyimme luomaan niiden jälkeen maalipaikkoja. Kummassakin pelissä nähtiin maalit, jotka syntyivät nopeista tilanteenvaihdoista.

6–2-voiton kaikista osumista vastasi tänään eri pelaaja. Nyyssönen on luonnollisesti mielissään siitä, että ratkaisijoita löytyy laajalta rintamalta.

– Se on upea juttu. Kilpailu on kovaa, ja pelaajat tiedostavat sen. Hyökkääjät elävät maaleista, ja onnistumiset ruokkivat onnistumisia. Niitä on nähty näissä neljässä ottelussa paljon, kun pelaajat ovat vaihtuneet reilusti, Nyyssönen toteaa.

– Mukana oli tällä viikolla 14 maajoukkuedebytanttia. Kun Viro-peleissä tehtiin 28 ensiesiintymistä, saadaan aika huikea määrä debytantteja. Tämän ikäluokan taso on aika leveä, ja uusia pelaajia on ollut helppo ottaa mukaan. Seuraavaksi kartoitamme pelaajia marraskuun Ruotsi-otteluihin. Kaikille, joilla on näytöt kunnossa, annetaan mahdollisuus.

Mikkelissä pelattiin pitkästä aikaa maaottelut, ja ne selvästi kiinnostivat yleisöä. Tiistain ottelussa lehtereille saapui yli 600 katsojaa ja tänään ”Urskissa” jännitti yli tuhat silmäparia.

– Haluan kiittää MP:tä ja Mikkeliä hienoista järjestelyistä. Kello 13:00 alkaneessa ottelussa oli paikalla yli tuhat ihmistä, ja oli hienoa huomata, että nuorten maaottelut kiinnostavat. Kokemus oli hieno niin pojille kuin meille taustoillekin, Nyyssönen kiittelee.

– Otteluissa oli paikalla myös todella paljon scoutteja. Pojat eivät antaneet itsestään yhtään hassumpaa kuvaa.

• P2006