Joni Korhonen Ykkösen Veikkauksen kuukauden pelaaja

• Jalkapallosarjat

FC Hongan Joni Korhonen on valittu pelaajien äänestyksessä Ykkösen Veikkauksen syyskuun kuukauden pelaajaksi.

Honka päätti elokuun kolmella voitottomalla ottelulla, mutta sen jälkeen espoolaiset saivat taas juonesta kiinni ja tilille on kertynyt pelkkiä voittoja. Honka porskuttaakin vahvasti kuuden ottelun voittoputkessa ennen päätöskierroksen kamppailua TPS:aa vastaan.

Yksi Hongan voittoputken arkkitehdeistä on ollut Korhonen, joka viimeisteli syyskuun viidessä ottelussa viisi maalia. Hän iski hattutempun EIF:n verkkoon sekä loppuhetken voitto-osumat tärkeissä GrIFK- ja AC Oulu -otteluissa.

- Teimme pieniä muutoksia peliimme muutaman voitottoman ottelun jälkeen ja saimme hyökkäyspeliämme monipuolisemmaksi sekä aktiivisemmaksi ja samalla meitä oli vaikeampi puolustaa. Sen jälkeen voittoja alkoi taas tulla ja jengin itseluottamus alkoi kasvaa, kun pystyimme kääntämään tiukkoja pelejä loppuhetkillä eduksemme, Korhonen avaa vahvan vireen taustoja JPY:n haastattelussa.

Korhonen on kymmenellä maalillaan Hongan tämän kauden paras maalintekijä ja valmennuksen tekemät muutokset nimenomaan palvelivat hänen pelaamistaan ja tulos on näkynyt maalitilastoissa.

- Pääsen nyt itse paremmin peliin mukaan ja olen useammin vaara-alueella. Muutokset osuivat omalle kohdalle paremmin ja olen aktiivisemmassa roolissa hyökkäyksessä, valottaa Korhonen.

Vaikka jokaisesta ottelusta saa kauden aikana yhtä monta pistettä, on syksyn peleissä omanlaisensa lataus. Kompasteluihin ei ole varaa ja useimmiten vahvimman syksyn pelanneet joukkueet ratkovat kauden loputtua myös kärkisijoja. Näin myös tällä kaudella Ykkösessä, sillä Hongan kanssa noususta taisteleva TPS on pelannut yhdeksän edellisotteluaan tappioitta ja voittanut niistä kahdeksan.

- Jokaisessa ottelussa on tietenkin sama panos, mutta mitä pidemmälle kausi menee, niin henkisesti vahvemmat pystyvät suoriutumaan omalla tasollaan ja saavat myös ehkä pientä ekstraa. Jokaiseen peliin syttyy, mutta syksyn peleissä se päämäärä on niin lähellä ja henkisen puolen asiat kasvavat.

30-vuotias Korhonen on alkujaan Hongan kasvatti, joka teki paluun seuraan täksi kaudeksi kymmenen vuoden tauon jälkeen. Välissä hän ehti pelata Klubi 04:ssä, FC Espoossa, AC Oulussa, FC Viikingeissä, PK-35 Vantaassa ja viimeksi HIFK:ssa.

- Paluu omaan vanhaan seuraan on tuntunut hyvältä kymmenen vuoden tauon jälkeen. Nyt on eri kaverit ympärillä ja vanhat pelikaverit valmentajina. Silloin ensimmäisellä kerralla en päässyt pelaamaan, mutta nyt sain vihdoin tehtyä debyytin edustusjoukkueessa. On ollut mukava olla kasvattajaseurassa ja yrittää nostaa sitä Veikkausliigaan minne se kuuluukin.

Ykkönen huipentuu viikonloppuna, kun FC Honka ja TPS kohtaavat päätöskierroksen kamppailussa Tapiolassa. Honka tarvitsee ottelusta voiton noustakseen turkulaisten ohi sarjan ykköspaikalle. Honka jyräsi edellisottelussa OPS:n kumoon peräti 10-0 ja samalla paranteli maalieroaan sen verran, että espoolaisilla on nyt parempi maaliero kuin TPS:lla.

- Kyllä tuollainen tulos tuo levollisemman mielen, kun maaliero on nyt meidän puolellamme. Pääsimme ottelun lopussa harjoittelemaan hyökkäyspeliä ja onnistumisia tuli laajalla rintamalla myös sellaisille pelaajille, jotka eivät ole vähään aikaan osuneet.

Päätöskierroksen finaalista Korhonen odottaa kovaa ottelua.

- Aika tasaista peliä on varmasti luvassa ja vastakkain on kaksi hyvää joukkuetta. Molemmat tykkäävät pelata maassa ja uskon pelistä tulevan hyvätasoinen ja vauhdikas. TPS:lle riittää tasapeli, joten en usko heidän ottavan turhia riskejä, ja uskon meillä olevan pallonhallinta pelissä. Jos emme voita TPS:aa, niin se on ainoa joukkue, jota emme ole tämän kauden aikana voittaneet ja silloin he ovat myös ansainneet suoran nousunsa, Korhonen päättää.

• FC Honka Miehet