Johan Holmqvist erotuomaripäälliköksi ja Mattias Gestranius huippuerotuomarien valmentajaksi

Erotuomaripäällikkönä aloittava Johan Holmqvist ottaa kokonaisvastuun suomalaisen erotuomaritoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Mattias Gestraniuksen tehtävä huippuerotuomarien valmentajana on Palloliitossa uusi. Rekrytointien tavoitteena on suomalaisen erotuomaritoiminnan kehittäminen, erotuomareiden määrän kasvattaminen ja erotuomareiden työn arvostuksen kehittäminen.

Johan Holmqvist aloittaa Palloliiton erotuomaripäällikkönä 14. helmikuuta alkaen vakituisessa työsuhteessa. Holmqvist seuraa tehtävässä Jouni Hyytiää, joka siirtyi syksyllä Venäjän jalkapalloliiton apulaispäälliköksi >>

Holmqvistin tehtäviin kuuluu operatiivinen kokonaisvastuu suomalaisesta erotuomaritoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä.

Holmqvist, 41, on kokenut erotuomari, erotuomaritarkkailija ja erotuomarikouluttaja. Hän on työskennellyt Palloliiton erotuomaripäällikkönä 2010-2017.

- Hienoa palata Palloliittoon työskentelemään erotuomaritoiminnan ja suomalaisen jalkapallon edistämiseksi. Tässä on iso joukko ammattilaisia työni tukena, joiden kanssa tiiviissä yhteistyössä lähdemme kehittämään suomalaista erotuomaritoimintaa edelleen.

- Keskeinen työni tavoite on saada lisää erotuomareita mukaan toimintaan ja edistää erotuomareiden yhteisöllisyyden kokemusta. Haluan vahvistaa ajatusta ja käytäntöjä, joissa erotuomaritoiminto ja erotuomareiden kunnioitus koetaan ja nähdään keskeiseksi osaksi peliä, Holmqvist sanoo.

Johan Holmqvist
    Johan Holmqvist.

Gestraniuksesta huippuerotuomareiden valmentaja

Mattias Gestranius.

Huippuerotuomari Mattias Gestranius, 43, aloittaa huippuerotuomareiden valmentajana kokopäiväisessä ja määräaikaisessa työsuhteessa (14.2.2022-31.12.2024).

Tehtävä on Palloliitossa uusi. Gestraniuksen tehtävänä on suomalaisen huippuerotuomaritoimintaan liittyvien tukitoimien organisointi. Tavoitteena on huippuerotuomareiden laadun kehittäminen ja varmistaa että suomalaisella jalkapallolla on käytettävissään riittävä määrä erotuomareita, joiden arvostus kehittyy myönteisesti ja he kokevat viihtyvänsä työssään.

Gestranius on palkittu kuudesti vuoden erotuomarina. Hän on tuominnut noin 250 Veikkausliigan ottelua ja on ensimmäinen VAR-koulutettu suomalainen erotuomari.

Gestraniuksen upea ura kansainvälisen tason huippuerotuomarina päättyy tänä keväänä. Hän tuomitsee viimeisen kansainvälisen ottelunsa maaliskuussa ja päätösottelu kotimaan kentillä on edessä Veikkausliigan avauskierroksella huhtikuussa.

- Sanotaan, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu. Tuntuu mahtavalta tarttua uuteen haasteeseen. Tulen suoraan jalkapallokentältä töihin, ja tuon varmasti sellaista omatoimista kokemusta huippuerotuomaritoiminnasta sekä kansallisesti että kansainvälisesti, josta on paljon hyötyä ja joka täydentää erotuomaritoimintoa mainiosti.

- Työ tulee olemaan monimuotoista ja ihmisläheistä. Kokemukseni myötä pystyn varmasti auttamaan suomalaisia huippuerotuomareita kehittymään, Gestranius sanoo.

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande muistuttaa painokkaasti, että erotuomarit ovat keskeinen osa peliä.

- Ilman erotuomareita ei ole peliä. Olen todella iloinen, että saimme tehtäviin rekrytoitua näin kokeneet ja myös kentällä korkealle arvostetut henkilöt. Emme ole onnistuneet riittävän hyvin erotuomareiden työn arvostuksen edistämisessä.

- Meidän tulee kitkeä kaikilla tasoilla erotuomareihin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä. Holmqvist ja Gestranius ovat sitoutuneet vahvasti siihen työhön. Erotuomarit kuuluvat pelin keskiöön siinä missä joukkueetkin, Casagrande sanoo.

Jalkapalloerotuomarien peruskoulutuksessa vuonna 2022 otetaan käyttöön uusi, joustavampi malli >>. Peruskoulutus koostuu omakohtaisesta itseopiskelusta, etäkoulutuksesta (3 h), varsinaisesta lähikoulutuksesta (6-8 h) sekä näihin liittyvistä tutustumisotteluista, joissa mukana on kokeneempi erotuomari tai erotuomaritarkkailija. Ryhdy siis erotuomariksi - nyt se on helpompaa kuin ennen!