Joensuulaisessa palloilu-urheilussa historiallista yhteistyötä – SeeMe-yhteishankkeen tuloksena parempaa seuratyötä ja parempaa valmennusta

• Seuratoiminta

Joensuun Maila ry, JIPPO ry ja Joensuun Kataja ry toteuttavat parhaillaan Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamaa yhteishanketta. Hanke käynnistyi 1.5.2020.

Hankkeen aikaansaannokset ovat olleet mittavia ja merkittäviä ja vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa toiminnan laadun nousemisessa. Hankkeeseen kuuluu etävalmennusmenetelmien kehitystä, digitaalisten harjoitearkistojen luontia sekä valmennuksen e-työkalujen käyttöönottoa.

Seurojen arkitoiminta on ottanut hallinnon sekä urheilun puolella mittavia askeleita eteenpäin. Toimintaa pyritään edelleen kehittämään ja osana hanketta innovoidaan jatkuvasti parempia ja parempia toimintamalleja.

Hankkeen tuloksina on myös syntynyt uudenlaista verkostoyhteistyötä. Hankkeeseen osallistuneiden seurojen välinen yhteistyö ja osaamisen vaihto on ollut todella tiivistä läpi syksyn ja talven – ja tarkoitus on tiivistää yhteistyötä edelleen. Osaamisen ja toimivien käytäntöjen jakaminen on suuressa osassa uudenlaista joensuulaista urheiluseurojen välistä yhteistyötä. Seurat ovat synnyttäneet myös merkittäviä sosiaalisia innovaatioita, sillä esimerkiksi seurakunnan kanssa on luotu malleja haavoittuvaisessa tilanteessa olevien sekä tuen tarpeessa olevien perheiden tukemiseksi.

”Hanke ajoittui erinomaiseen vaiheeseen. Korona oli toki ei-toivottava tekijä hankkeen käynnistämiselle, mutta seuroissa on ollut suuri tarve asioiden tehostamiselle ja uudella tavalla tekemiselle. Suhteellisen lyhyessä ajassa on saatu todella paljon aikaan”, kehuu Joensuun Mailasta kevättalvella Itä-Suomen liikuntaopiston rehtoriksi siirtynyt Petri Pennanen

”Seuran sisäinen valmentajien kouluttaminen on ottamassa isoa askelta eteenpäin, mikä vaikuttaa suoraan toiminnan laatuun kentällä. Seuran toimintamalleja sekä hallinnon että valmennuksen puolella on uudistettu aika rajustikin vastaamaan ajan haasteita. Mukana olleiden seurojen välinen yhteistyö on antanut paljon, kun hyviä käytänteitä on jaettu keskeisten toimijoiden välillä”, sanoo JIPPO:n päävalmentaja ja hankkeessa mukana toimiva Jussi Leppälahti.

”Nämä työkalut mahdollistavat vieläkin laadukkaamman seuratoiminnan valmennuksen ja hallinnon puolella. Tavoitteena on kevään 2021 aikana luoda mallit ja prosessit siihen kuntoon, että seuraavalla kaudella ne ovat jokaisen valmentajan ja joukkueen toiminnassa mukana. Muutos aiempiin tapoihin on suuri”, kommentoi Kataja Basketin Hannu Naumanen.

Katso lisää videolta: