Jiri Haikosen komea MP-ura päättyy marraskuussa

• Jalkapallosarjat

Mikkelin Palloilijoiden kapteeni esiintyy huomenna lauantaina viimeistä kertaa kotiyleisön edessä.

Kun vyöllä on 11 kautta ja 221 sarjaottelua saman seuran edustusjoukkueessa, voidaan puhua todellisesta seuralegendasta. Jiri Haikosen, 28, kohdalla tarinasta tekee erityisen hienon se, että hän edusti MP:tä aina kuusivuotiaasta asti.

Haikonen kertoi lopettamispäätöksestään Instagram-tilillään pari viikkoa sitten. Hän toteaa, että olo on ollut sittemmin helpottunut.

– Se ei ollut helppo päätös, mutta helpotti, kun pääsin kertomaan siitä joukkueelle. He ymmärsivät ratkaisuni ja sain heiltä tukea, ja nyt minulla on ollut rento fiilis.

Moni joukkuetovereista oli vielä ala-asteikäinen, kun Haikonen debytoi MP:n edustuksessa. Ensiesiintyminen tapahtui Ykkösen kaudella 2010, jolloin nuorukainen pääsi pelaamaan kaikkiaan viidessä sarjaottelussa.

– Minut nostettiin silloin edustuksen rinkiin, ja kolmien treenien jälkeen olin avauksessa. Pelasin keskikentällä ensimmäisen puoliajan ja sain keltaisen kortin. Minut palkittiin pelin jälkeen ottelun nälkäisimpänä pelaajana – sitä matsia on ollut hauska muistella.

Vaikka varoitus nousi jo debyytissä, Haikonen ei ole ikinä saanut punaista korttia. Keltaisiakaan kortteja ei ole viime vuosina juuri tullut, eikä Haikonen ole ollut tälläkään kaudella sivussa varoitustilin täyttymisen takia.

Nykyiselle tontilleen laitapuolustajaksi Haikonen päätyi vasta ensimmäisellä kokonaisella kaudellaan edustusjoukkueessa. Sattumalla oli osansa, kun keskikentän puolustavassa roolissa aiemmin viihtynyt Haikonen sai uuden pelipaikan.

– Päädyin pakiksi, kun yksi puolustajamme loukkaantui. Se osoittautui minulle loistavaksi pelipaikaksi, jossa olen päässyt pelaamaan omilla vahvuuksillani.

Jäähyväiset lauantaina

Haikosen paras yksittäinen muisto jalkapallouralta on viime syksyn nousu Ykköseen. Mikkeliläiset voittivat Kakkosen A-lohkon lopulta 11 pisteen erolla JIPPO:on häviten koko kaudella vain yhden ottelun.

– Olimme havitelleet nousua pitkään, ja sen saavuttaminen oli huikea fiilis. Sekä joukkueemme että koko kauden peliesityksemme olivat mahtavia.

MP:n edellinen visiitti Ykkösessä oli kaudella 2015, jolloin joukkue putosi välittömästi sarjaporrasta alemmas. Tällä kertaa sinipaidat ovat taistelleet keskikastin sijoituksista, ja sarjapaikka varmistui jo hyvissä ajoin. Hyvien tulosten lisäksi MP on saanut ajettua omia kasvatteja mukaan edustuksen toimintaan.

– Erityisesti Topi Keskinen on tehnyt tällä kaudella loistavan läpimurron. Uskon, että esimerkiksi hän ja Niila Forsell kantavat tulevaisuudessa suurta vastuuta MP:ssä. Seurassa on tehty viime vuosina erittäin hyvää työtä, ja junioripuolelta on noussut paljon lupaavia pelaajia. Se on ollut kiva huomata.

Haikosen 11. maali miesten peleissä syntyi viime viikon tiistain KTP-ottelussa. Komea osuma oli Haikoselle uran ensimmäinen Ykkösessä – se tuli hyvään saumaan, sillä kyseessä oli Haikosen viimeinen ottelu Mikkelin urheilupuiston nurmella, jossa hän aikoinaan debytoi. Lauantaina Haikonen pääsee vielä kerran kotiyleisön eteen, kun MP isännöi VPS:aa Urpolan tekonurmella.

– Korona on aiheuttanut haasteita viime viikkoina, mutta pyrimme hoitamaan viimeiset pelimme niin hyvin kuin mahdollista. Meillä on vain voitettavaa – olisi kiva lopettaa pitkä ja aika erikoinen kausi voitokkaasti, Haikonen toteaa.

– Toivon, että mahdollisimman moni pääsee paikan päälle kannustamaan meitä vielä kerran. Minulla on matsin alla hyvä fiilis, ja toivottavasti se tulee näkymään myös kentällä. Olisi hienoa jättää jäähyväiset mahdollisimman monelle kannattajallemme.

Ennakkoliput MP:n kauden viimeiseen kotiotteluun löydät täältä.

Kuva: Mikko Rahikainen