JIPPOlle vapauttava päätös epäilyssä rasistisesta huutelusta

• Jalkapallosarjat

Palloliiton kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 8.8.2020 pelatun Kakkosen ottelun JIPPO – JJK tapahtumia.

Asian käsittelyn taustana on se, että JJK:n maalivahti Aati Riihimäki on toimittanut 9.8.2020 Palloliitolle ilmoituksen ottelussa esiintyneestä katsojan huudosta. Ilmoitus on toimitettu kurinpitovaliokunnalle 10.8.2020. Riihimäki kertoo ilmoituksessa katsomosta kuuluneen ottelun aikana erotuomaria solvaavan rasistisen huudon.

Riihimäen ilmoituksen ja JIPPOn vastineen perusteella on epäselvää, onko ottelussa esitetty rasistinen huuto ottelun erotuomaria kohtaan. Riihimäki on tuonut ilmoituksessaan esille, että ottelussa erotuomariin olisi kohdistettu rasistinen ”n***keri”-huuto. Ottelun erotuomari tai erotuomaritarkkailijat eivät ole havainneet kuvattua huutoa eikä ottelusta ole tehty virallista raporttia.

JIPPO on todennut vastineessaan, että ilmoituksen tehnyt Riihimäki sekä muut JJK:n pelaajat ovat kuulleet huudon väärin. JIPPOn mukaan ilmoituksen kohteena olevassa huudossa on ollut kyse ei-rasistisesta ”tiikeri”-huudosta, joka tulee tuoreesta sekä suositusta YouTube videosta, jossa Tiger Woodsille huudetaan katsomosta ”c´moon tiikeri…” JIPPO on tuonut esille, että kyseistä huutelua on esiintynyt useaan otteeseen ottelussa.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa JIPPOn vastineen perusteella olevan mahdollista, että tarkasteltavana olevassa ottelutilanteessa on esitetty ”tiikeri”-huuto rasistisen huudon sijasta. Tätä todistaa etenkin se, että edellä todetun mukaisesti JIPPOlle on ilmoittautunut henkilö, joka on hänen kertomuksensa mukaan esittänyt kyseisen huudon muun muassa tarkasteltavana olevassa ottelutilanteessa.

Palloliitto suhtautuu rasismiin vakavasti eikä salli sitä Palloliiton alaisessa toiminnassa missään muodossa. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja katsoo käsiteltävänä olevassa asiassa kuitenkin jääneen näyttämättä, että ottelussa olisi esitetty rasistinen huuto. Ainoa selvitys rasistisesta huudosta perustuu JJK:n maalivahti Riihimäen kertomukseen sekä Riihimäen viittaamiin kertomuksiin, joita ei ole toimitettu kurinpitovaliokunnalle. Edellä todetun perusteella Riihimäki on voinut hyvin ymmärrettävällä tavalla sekoittaa ”tiikeri”-huudon rasistiseen ilmaukseen. Joka tapauksessa rasistisen huudon esittämisestä on jäänyt varteenotettava epäily.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa yhteenvetona, että JIPPOn ei ole näytetty syyllistyneen rangaistavaan menettelyyn.