Jesse Joronen kääntää paineet vahvuudeksi – ”Paineet ovat etuoikeus”

• Maajoukkueet

Jesse Joronen on jälleen pelannut vahvaa kautta Brescian maalilla, kun joukkue havittelee paluuta Serie A:han. Joronen nauttii kovista panoksista ja merkityksellisistä peleistä.

Brescia putosi kauden 2019-20 päätteeksi Serie A:sta sarjaporrasta alemmassa. Viime kaudella joukkue pääsi mukaan nousukarsintoihin, mutta nousu jäi lopulta haaveeksi. Tällä kaudella Brescia taistelee jälleen tiukasti noususta ja on sarjassa kolmantena vain kaksi pistettä kärjestä, kun kausi on juuri pyörähtänyt toiselle puoliskolleen.

- Toistaiseksi on mennyt tarkoituksen mukaisesti. Olemme sarjassa kolmantena ja kärkkymässä sarjan voittoa ja nousua. Se on ehdoton tavoitteemme ja kaikki muu olisi iso pettymys. Sitä kohti teemme päivittäin kovasti ja heltymättömästi töitä. Tärkein asia on aina seuraava peli ja sitä kohti aina harjoitellaan, Joronen kertoo.

Bresciassa Joronen on saanut tottua pelaamaan paineen alaisena. Serie A:ssa joukkue taisteli sarjapaikastaan ja Serie B:ssä noususta. Paineet ovat koko ajan läsnä, ja erityisesti maalivahdin virheet näkyvät välittömästi tulostaululla. Jorosen harteille paineet eivät tuo kohtuutonta taakkaa – päinvastoin.

- Maalivahtina kaikki pelit tuntuvat merkityksellisiltä eikä sillä ole väliä missä kohtaa sarjataulukkoa ollaan. Varmasti jotkut kokevat paineet negatiivisena, kun pelataan noususta tai säilymisestä. Itselleni paineet ovat vain positiivinen asia. Aina, kun on painetta, niin tapahtuu myös merkityksellisiä asioita joilla on väliä. Asiat voi nähdä aina positiivisena tai negatiivisena, mutta itse näen ne hyvänä asiana. Se on jotenkin vapauttavaa, että on paineita.

- Mielestäni paineet ovat etuoikeus on kyse sitten pelistä, harjoituksista tai elämästä ylipäänsä. Ne tarkoittavat, että jotain on tullut tehtyä oikein. On päässyt paikkaan, jossa olet paineen alla ja olet valmiina ne kestämään. Itse koen paineet äärimmäisen palkitsevana asiana, Joronen painottaa.

Ulkomaan kokemukset avartavat

Italiaan on virrannut yhä enenevässä määrin nuoria suomalaispelaajia italialaisjoukkueiden akatemioihin. Joronen suosittelee varauksetta Italiaa.

- Italia on äärimmäisen rikas paikka sekä jalkapalloilullisesti, kielellisesti sekä elämän kannalta. Se, että sopeutuu uuteen ympäristöön, oppii kielen ja ymmärtää kulttuuria on äärimmäisen rikastuttavaa. On rikkaus, että saa tutustua toiseen kulttuuriin niin intiimillä tavalla. Mielestäni Italia on loistava paikka tulla ja oppia niin jalkapallosta kuin elämästä.

Joronen lähti myös nuorena poikana maailmalle, kun hän siirtyi jo 16-vuotiaana englantilaisseura Fulhamin akatemiaan. Englannin lisäksi kokemusta on kertynyt myös Tanskasta ja nyt Italiasta. Joronen on tyytyväinen omaan taipaleeseensa urheilijana ja ihmisenä.

- Itselleni se oli hyvä valinta. Se tuntui silloin ainoalta oikealta vaihtoehdolta. Sen takia olen se ihminen mikä nykypäivänä olen. On ollut etuoikeus saada kokea kaikkea tätä ja olla nyt ulkomailla 12 vuotta.

Huuhkajissa kaikilla oma rooli

Joronen on kuulunut maajoukkueeseen jo lähes vuosikymmenen. Täksi vuodeksi maajoukkue kokee merkittäviä muutoksia, kun Paulus Arajuuri, Joona Toivio ja Tim Sparv jättivät maajoukkuepelit muille. Joronen uskoo, että lopettaneiden jättämät aukot saadaan täytettyä.

- He olivat isoja persoonia ja isoja pelaajia. Vaikka aikaa on vasta kulunut vähän, niin he ovat sellaisia legendoja joita tullaan muistamaan, kun ajatellaan aikaa taaksepäin. He jättävät ison aukon, mutta kuten aina sukupolvenvaihdoksen aikana, niin kun kokeneet ja paljon pelanneet lähtevät, niin ne roolit ja tyhjiöt on pystytty täyttämään. Se tapahtuu orgaanisesti joukkueen sisältä ja meillä on paljon potentiaalisia pelaajia täyttämään ne aukot ja ottamaan roolia.

Jorosen tehtävänä Huuhkajissa on ollut toimiminen Lukas Hradeckyn varamiehenä ja tukena.

- Yritän itse auttaa, vaikuttaa ja tehdä ne asiat, jotka minulle kuuluvat, mahdollisimman hyvin. Tällä hetkellä minun tehtäväni on auttaa "Lukea" mahdollisimman paljon. Hän on ollut uskomattomassa vireessä viime aikoina. Itselläni on halu ja tarve auttaa maajoukkuetta. Jos pystyn auttamaan Lukea treeneissä tai joitain muita, niin teen sen.

Tärkeä maajoukkuevuosi edessä

Jorosen mukaan kaikki maajoukkue pelaajat täyttävät oman roolinsa joukkueessa.

- Maajoukkue on aina kunnia-asia. Meillä on siellä kulttuuri, jossa jokainen maajoukkueeseen kutsun saanut täyttää oman roolinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Maajoukkueessa on kaikkinensa hieno ympäristö.

Jorosella on tilillään yhteensä 14 A-maaottelua. Hänen roolinaan on ollut pääasiassa toimia Hradeckyn varamiehenä. Jokainen pelaaja haluaa luonnollisesti pelata, mutta Jorosen mukaan maajoukkueessa varamiehen rooli on helpompi hyväksyä.

- Maajoukkueessa on ihan varmasti helpompi istua penkillä. Kukaanhan ei lähtökohtaisesti koskaan halua istua penkillä, mutta maajoukkueessa on kyseessä vielä enemmän yhteinen hyvä. On selvä, ettei kukaan mielellään penkillä istu, mutta se kunnioitus toista kohtaan ja yhtenäisyys on maajoukkueessa jotain suurempaa.

Huuhkajien vuosi alkaa maaliskuussa Espanjan leirillä, jossa Suomi kohtaa Islannin ja Slovakian. Kesäkuussa edessä ovat sen sijaan Nations Leaguen ottelut. Joronen odottaa jo maajoukkueen kokoontumista.

- Näen maajoukkueen tulevaisuuden erittäin positiivisena. Pääsemme taas viemään prosessiamme eteenpäin sekä tuloksellisesti että pelillisesti. Mietimme aina sekä valmentajien että pelaajien kanssa miten pystymme parhaalla tavalla viemään peliä eteenpäin.

- Nations Leaguessa pyrimme taistelemaan voitosta ja hakemaan karsintaetua. Tosi paljon tärkeitä pelejä on tulossa tänä vuonna. Toivottavasti saamme mahdollisimman paljon yleisö seuraamaan niitä. Ja jos maailma aukeaisi sen verran, että vieraspeleihinkin saisimme fanejamme. On aina piristävää ja kivaa, että jos edes muutama Suomen lippu näkyy katsomossa.

• Huuhkajat
  • miesten A-maajoukkue