Jere Uronen pitää oven auki siirrolle - ”Olen kunnianhimoinen ja tiedän tasoni riittävän”

• Maajoukkueet

Miesten A-maajoukkueen vuosi päättyi Cardiffissa marraskuussa ja tuo ottelu muistetaan ennen kaikkea yhdestä tilanteesta.

Tärkeä Nations Leaguen ottelu Walesia vastaan sai synkän käänteen heti ottelun alussa, kun puolustaja Jere Uronen sai punaisen kortin 12 minuutin pelaamisen jälkeen. Hän ei itse halua sen suuremmin enää muistella tuon ottelun mustaa hetkeä.

- Se tilanne on unohdettu jo henkilökohtaisesti. Tuommoisia tilanteita vain joskus tapahtuu jalkapallossa. Arvioin pallon lentoradan hieman väärin ja jäin hyökkääjän väärälle puolelle. En yrittänyt rikkoa, mutta tällä kertaa se vain meni niin.

- Tietysti se harmittaa ihan älyttömästi, mutta se on nyt menneisyyttä. Pidän huolen tästä eteenpäin, että olen kentällä auttamassa joukkuetta, 26-vuotias Uronen kertoo.

Suomi hävisi ottelun maalein 1-3 ja samalla romuttui unelma A-sarjaan noususta. Huuhkajat pelasi kuitenkin vahvan syksyn ja voivat olla ylpeitä pelaamisestaan. Uronen uskoo tietävänsä selkeän syyn joukkueen menestymiselle.

- Oli aivan mahtava seurata kuinka jätkät pelasivat ja se oli kyllä uskomaton suoritus joukkueelta kaikesta huolimatta. On ollut ilo ja kunnia olla mukana tässä joukkueessa. Meillä on ollut todella hauskaa ja kaikki pelaajat ovat nauttineet siitä, että saamme pukea suomipaidan päälle. Aika vain lentää, kun olemme yhdessä pelireissuilla. Sen vuoksi olemme varmasti saaneet myös hyviä tuloksia aikaan, A-maajoukkueessa jo 17-vuotiaana debytoinut pelaaja hehkuttaa.

Jalkapallon EM-kisat piti alun perin järjestää jo viime kesänä, mutta koronaviruspandemian vuoksi niitä jouduttiin siirtämään. Uronen odottaa jo mielenkiinnolla ensi kesälle suuniteltua turnausta, jossa Suomi on mukana ensimmäistä kertaa historiassa.

- Totta kai odotan niitä kisoja kuin kuuta nousevaa ja varmaan koko Suomen kansa myös. Tulee olemaan kyllä kesän kohokohta olla siellä. Lähdetään nöyrästi joukkueena tekemään parhaamme ja yritetään saada pisteitä. Voitot ovat mahdollisia, kun vain jatketaan tätä meneillään olevaa projektia, sillä ollaan pelattu niin hyvin.

- Nautitaan tapahtumasta ja mennään tekemään siitä unohtamaton kesä. Ollaan ansaittu olla mukana, Belgiassa seuratasolla pelaava Uronen painottaa.

Erikoinen vuosi

Parhaillaan meneillään oleva Belgian liigan kausi on ollut erikoinen koronapandemian vuoksi. Pelejä on jouduttu siirtämään ja valmentajat ovat vaihtuneet useaan otteeseen. Urosen edustama seura KRC Genk on kuitenkin tällä hetkellä sarjassa hienosti toisena.

- Ei ainakaan voi kutsua tylsäksi tätä vuotta. Kausi alkoi huonosti, mutta voitimme jokin aika sitten peräti seitsemän ottelua putkeen ja olimme vieläpä kymmenen peliä ilman tappiota. Se on kova suoritus missä tahansa sarjassa. Jalkapallo on tällä hetkellä kivaa.

Belgian jalkapalloliiga jouduttiin lopettamaan jo maaliskuun lopussa. Siitä tuli samalla ensimmäinen Euroopan jalkapalloliiga, joka päätti koronapandemian vuoksi perua tauolle joutuneen kauden. Uusi kausi alkoi vasta elokuussa, joten taukoa Uroselle ja muille pelaajille tuli rutkasti. Suomalainen nautti vapaa-ajastaan perheensä kanssa.

- Päätettiin vaimon ja lapsen kanssa jäädä Belgiaan. Pakko myöntää, että oli kyllä ihan uskomattoman hienoa aikaa, kun saimme vain olla kolme kuukautta aivan keskenään. Ei se tietenkään kivaa ole, kun kausi lopetettiin, mutta otin kyllä siitä kaiken irti. Tässä ammatissa tulee kuitenkin matkusteltua paljon, joten nyt pääsi nauttimaan oikein kunnolla yhteisistä hetkistä kolmistaan.

Ei kiirettä pois

Genkiä viiden vuoden ajan edustanut Uronen on pelannut joukkueen väreissä jo lähes 160 virallista ottelua. Hän ei haikaile siirrosta suurempiin sarjoihin, mutta ei myöskään sulje sitä mahdollisuutta pois. Kokonaispaketin täytyy olla oikeanlainen, että hän vaihtaisi maisemaa.

- Totta kai olen kunnianhimoinen ja tiedän tasoni riittävän myös isommissa ympyröissä. Toistaiseksi ei ole tullut sellaista tarjousta, joka olisi urheilullisesti ja kokonaisvaltaisesti parempi paikka kuin Genk. Tämä on mielestäni aika alisarvostettu sarja. Taso on kova ja joukkue taistelee kärkisijoista, joten olen nauttinut olla täällä. Myös perhe viihtyy ja pääsen pelaamaan joka viikko.

- Jatkan kovaa työntekoa ja uskon, että se vie minut lopulta sille tasolle, jonka ansaitsen. Haluan pelata mahdollisimman kovissa sarjoissa.

Urosen perheen joulu ei poikkea edellisistä vuosista juurikaan. Pelit jatkuvat, mutta kotona on ollut hetki aikaa perheen kanssa.

- Vaimon kanssa vietettiin minijoulu kahdestaan suomalaisia perinneruokia syöden. Laatikot olivat jo hyvissä ajoin pakkasessa odottomassa. Piti kuitenkin miettiä syömistä hieman, koska pelit jatkuvat jo heti Tapaninpäivän jälkeen Jokaisesta joulusta ollaan kuitenkin kovasti nautittu Belgiassa pelatessani.

• Huuhkajat