Jarmo Anttonen puheenjohtajaksi – historiallinen alueparlamentti kokoontui Pohjoisella alueella

• Alueuutiset

Seurojen Palloliiton historian ensimmäinen alueparlamentin kokous Pohjoisella alueella järjestettiin etäyhteyksillä keskiviikkona 3.6.2020. Pohjoisen alueen ensimmäiseksi alueparlamentin puheenjohtajaksi valittiin KajHa:n Jarmo Anttonen (artikkelin pääkuvassa) ja varapuheenjohtajaksi RoPS:n Risto Niva.

Alueparlamentin ensimmäiseen kokoukseen osallistui 19 Pohjoisen alueen seuraa puheenjohtajansa tai varapuheenjohtajansa edustamana.

Seuraväki kuuli niin Pohjoisen alueen kuin valtakunnallisenkin ajankohtaiskatsauksen ja lisäksi kerrattiin alueparlamentin roolia, tehtäviä ja toimintatapoja. Alueparlamentin keskeisiä tehtäviä on antaa palautetta niin aluepäällikölle kuin liiton johdollekin siitä, miten lähipalvelut alueella ovat onnistuneet ja missä asioissa on kehitettävää.

Alueparlamentti vahvisti keskiviikon kokouksessa niin ikään merkittävien toimielimien henkilövalinnat, kun se nimesi seurojen esityksistä Pohjoisen alueen kehitysryhmät vuosille 2020 – 2022. Kehitysryhmissä ja alueparlamentissa seuroilla on aito ja suora mahdollisuus vaikuttaa alueellisiin linjauksiin ja päätöksiin.

Urheilutoiminnan kehitysryhmä

Puheenjohtaja Jari Jäväjä Oulu
Jani Paananen HauPa
Jukka Dunder ONS
Liisa-Maija Rautio RoPS
Aleksi Tanner RoPS
Jarmo Anttonen KajHa
Mikko Väänänen Ajax Sarkkiranta
Markus Heikkinen ACO/OLS
Elsa Heikkilä ONS
Johanna Raappana HauPa
Esittelijä Ari Härkönen + Juha Malinen (aluevalmennuskeskusasiat)

Seurapalveluiden kehitysryhmä

Tuomas Lantto TP-47
Esittelijä Mira Pyhälä

Työryhmä vaikuttamisen tueksi

Pohjoisen alueen alueparlamentti päätti perustaa alueellisen vaikuttamisen työryhmän. Seurojen tukeminen paikallisessa vaikuttamisessa on noussut vahvasti esiin seuratapaamisissa ja -foorumeissa. Vaikuttamisen painopisteiden määrittely alueellisesti on myös yksi alueparlamentin tärkeitä tehtäviä.

Seuroilta pyydetään esityksiä alueelliseen vaikuttamistyöryhmään 30.6. mennessä ja ryhmä nimetään alueparlamentin puheenjohtajiston johdolla.

Puheenjohtajafoorumissa keskustelua Pohjoisen alueen edustajista Seuraparlamenttiin

Alueparlamentteihin on yhdistetty myös seurojen puheenjohtajafoorumit ja tällä kerralla aiheena foorumissa oli seurojen kesken käytävä keskustelu seurojen esityksestä Pohjoisen alueen edustajista Seuraparlamenttiin.

Alueparlamenttien kokoukset jatkuvat torstaina 4.6.2020, jolloin on vuorossa Itäisen alueen kokous ja maanantaina 8.6. Eteläisen alueen kokous. Kaikki kokoukset järjestetään tässä vaiheessa etäyhteyksin.

Pohjoisen alueen alueparlamentin kokouksen esitysdiat löytyvät täältä >>

Kokouksen muistio on täällä >>