Jari Litmanen täyttää 50 vuotta

• Maajoukkueet

Suomen Palloliitto onnittelee maajoukkuelegendaa pyöreistä vuosista.

Jari Litmanen täyttää tänään lauantaina 50 vuotta. Miesten A-maajoukkueessa ennätykselliset 137 ottelua pelannut ja 32 maalia viimeistellyt Litmanen teki upean uran Euroopan kentillä, ja pääsi muun muassa juhlimaan Mestarien Liigan voittoa vuonna 1995. Arvostuksesta Litmasta kohtaan kertoo se, että mies tunnetaan Suomessa "Kuninkaana".

Lahden Reippaan kasvatti debytoi poikien maajoukkueissa vuonna 1986, ja ensiesiintyminen A-maajoukkueessa tapahtui kolme vuotta myöhemmin Jukka Vakkilan alaisuudessa. Litmanen rikkoi sadan A-maaottelun rajan toisena suomalaisena miespelaajana vuonna 2006, ja uurastus jatkui vielä tulevina vuosina. Litmanen ei ole virallisesti päättänyt pelaajauraansa, mutta ainakin toistaiseksi viimeisen A-maaottelunsa hän pelasi vuonna 2010.

Vuonna 1995 Litmanen valittiin ensimmäisenä suomalaisena joukkueurheilijana Vuoden urheilijaksi. Vuoden jalkapalloilijaksi Litmanen on nimetty 1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, ja 2000. Litmanen palkittiin Captain's Ballilla vuonna 2002 ja nimettiin Gladiaattoriksi vuonna 2013 sekä Hall of Fameen vuonna 2015.

Koronavirustilanteen takia suuria 50-vuotisjuhlia ei valitettavasti ole luvassa, mutta Suomen Palloliitto toivottaa tästä huolimatta Litmaselle mahtavaa syntymäpäivää sekä terveyttä.

Seuraa tämän päivän aikana Huuhkajien somekanavia! Nykyisten ja entisten Huuhkajien onnitteluvideon löydät tästä linkistä ja maalikimaraa Litmasen maajoukkueuralta täältä