JäPS haastaa Jaron

Kolmosta Uudenmaan piirin kakkoslohkossa pelaava Järvenpään Palloseura kohtaa Suomen Cupin kuudennella kierroksella Veikkausliigaseura FF Jaron. Hyvää kasvatustyötä tekevä altavastaaja lähtee kotiotteluunsa näyttämään osaamistaan. Ottelu pelataan Järvenpään Keskuskentällä 6.7. kello 18.30.
      JäPS vakuuttanut cupissa

Järvenpääläisyleisö on kesän mittaan löytänyt hyvin tiensä Keskuskentälle cup-menestyksen myötä. Kotijoukkueen vakuuttavat otteet ovat tuoneet yhä enemmän väkeä katsomoon ja sunnuntaina paikalle odotetaan jo 1000-hengen ennätysyleisöä. Valmentaja Endre Kolárin mukaan joukkueella on ollut myös onnea Antero Nyman-pokaalin metsästyksessä.

– Olemme pelanneet cupissa muita Kolmosen joukkueita vastaan, eli arpa on ollut suosiollinen. Lisäksi ensimmäistä kierrosta lukuun ottamatta olemme saaneet pelata kotona, Unkarin entinen maajoukkuepelaaja kertoo.

JäPS on raivannut tieltään jo HPS:n, GrIFK:n, MPS:n, SUMU 1:n ja ÅIFK:n. Vaikka Jaro ei kaatuisikaan, on joukkue varmistanut jo paikan Suomen Cupin Pikku Finaalissa. Sarjassa joukkue on toisena pisteen johtavaa City Starsia perässä.

Kolár varovaisena ottelun alla

Vaikka JäPS:n edustusmiehistön menestys on ollut Kolárin alaisuudessa nousujohteista, entinen maajoukkuepelaaja suhtautuu liigaseuran kohtaamiseen varovaisuudella. Valmentajavelho ei saa käyttöönsä parasta avauskokoonpanoa loukkaantumisten ja pelikieltojen vuoksi. Avainpelaajat Lasse Palovaara (p), Janne Karppinen (kk) ja Jouni Salmirinne (h) ovat kuitenkin kaikki pelikunnossa. Osan kauden otteluista kolmella hyökkääjällä pelannut JäPS valinnee sunnuntaina varovaisemman taktiikan.

– Emme voi lähteä Jaroa vastaan pelaamaan kovin hyökkäysvoittoisesti. Katsomme ainakin ensimmäiset 20 minuuttia. Jos pystymme vastaamaan liigajoukkueen vauhtiin, saamme varmasti lisää itseluottamusta jatkoa ajatellen.

Päätavoite kasvatustyö

Järvenpäässä on paljon hyvää pelaajapotentiaalia, josta tuoreimpana esimerkkinä on FC Lahdessa nykyään pelaava Ville-Veikko Savolainen. "VV" nähtäneen kesällä alle 17-vuotiaiden MM-lopputurnauksessa, mikäli hän saa nilkkansa ajoissa kuntoon. JäPS:istä on lupa odottaa myös jatkossa hyviä pelimiehiä.

– Olemme kasvattajaseura. Tavoitteena on nostaa miesten joukkue Kakkoseen ja tuottaa omista junioreista hyviä jalkapalloilijoita. Meillä on paljon nuoria, lahjakkaita futaajia, joita pyrimme saamaan maailmalle. Olemme etsineet myös liigajoukkueiden joukosta yhteistyöseuraa kasvatustyöhön, Kolár paljastaa.

Jaro satsaa otteluun

FF Jaro saapuu vierasotteluun Järvenpäähän parhaalla mahdollisella miehistöllään. Joukkue kohtaa torstaina FC Interin (3.7.) ja aloittaa valmistautumisen Cup-otteluun vasta sen jälkeen.

– Kaikki ovat terveinä ennen liigaottelua FC Interiä vastaan. Sunnuntaina Järvenpäähän lähtee paras mahdollinen kokoonpano, sillä meidän seuraava liigaottelumme on vasta sunnuntaina 13.7. Näin joukkue ehtii levätä tarpeeksi ennen sarjan jatkumista, FF Jaron valmentaja Sixten Boström kertoo.

Cupiin kolmannella kierroksella mukaan tullut Jaro on kammennut tieltään FC Kiiston, FC Korsholmin ja FC HaNan. JäPS on Boströmille vielä melko tuntematon joukkue, mutta Cupin kuudennen kierroksen päätyttyä Uudenmaan Kolmosen taso lienee tutumpi entiselle HJK-pelaajalle.

Cupin muutokset oikeaan suuntaan

Boström ei tuominnut Cupin sääntömuutosta, joka toi tällä kaudella liigajoukkueet mukaan jo kolmannella kierroksella. Kokemukset ovat olleet hyviä, mutta parantamisen varaa toki on.

– Meille kilpailun aikainen alkamiskohta ei ole ongelma. Harmia aiheuttaa ainoastaan ottelujen myöhäinen selviämisajankohta. Etelä-Suomessa tämä ei varmasti ole ongelma, koska välimatkat ovat lyhyet. Meillä on kuitenkin lähimmälle liigapaikkakunnalle matkaa 300 kilometriä, joten cup-ottelut saattavat sotkea joukkueen ohjelman. Kiinteät pelipäivät ovat Suomen Cupissa todella tärkeitä kauden suunnittelemiseksi, Boström miettii.Joukkueet:

JäPS FF Jaro
        1 Joni Turunen   1 Antti Kuismala