Jani Sarajärvi vieraili strategiapodcastissa

• Jalkapalloharrastus

Entinen Veikkausliiga-pelaaja on rakentanut valmentajauraansa omalla tavallaan.

Jani Sarajärvi on Palloliiton strategiapodcastin tuorein vieras. Kotimaassa Sarajärvi, 41, on tullut tutuksi HJK:n valmentajana sekä VPS:n päävalmentajana, ja viimeksi hän työskenteli ecuadorilaisen Independiente del Vallen organisaatiossa. Tällä hetkellä Sarajärvi opiskelee jalkapalloa Lissabonin yliopistossa.

Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen haastattelun ensimmäisessä osassa avataan Sarajärven jalkapallotaustaa sekä tutustutaan mieheen valmentajana. FC Kurenpoikien kasvatti teki komean Veikkausliiga-uran, piipahti Ruotsissa IFK Norrköpingissä ja sai tililleen yhden A-maaottelun vuonna 2005. Sarajärvi pelasi pääasiassa vasempana laitapuolustajana, mutta hänet nähtiin vuosien varrella myös keskikentän pohjalla sekä laidalla ja topparina.

– Pyrin monipuolisuuteen ja ymmärtämään, mitä eri pelipaikoilla vaaditaan. Pelaajauralla minulle ei ollut selvää, että tulisin valmentajaksi, vaikka mietin jo silloin paljon jalkapalloa, harjoittelua ja johtamista. En ollut varma, kykenisinkö siirtämään sitä paloa, mikä minulla oli pelaamista kohtaan, johonkin muuhun, Sarajärvi toteaa.

– Minulla oli niin syvä rakkaus pelaamista kohtaan, kuin se ihmisellä voi varmaan mitään kohtaan olla. Kun menin valmentamaan FC YPA:an, tajusin, että tämä on se juttu.

Sarajärven ura valmennustehtävien parissa on ollut suomalaisittain varsin poikkeuksellinen, sillä eksoottisen Etelä-Amerikan keikan lisäksi hän on pitänyt välivuosia valmennuksesta. FC YPA -vuosien, joiden aikana hän toimi myös Sievi Futsalin pelaajavalmentajana, jälkeen Sarajärvellä oli omien sanojensa mukaan kova tarve oppia uutta, joten hän lähti kiertämään maailmaa sekä tutkimaan jalkapalloa.

– Mietin, että se on itselleni paljon rikkaampi tapa mennä kohti huippuvalmentajuutta, kun olen käytännön työssä, opiskelen välillä ja palaan sitten käytännön työhön. Se tuntuu hyvältä minulle.

Haastattelun toinen osa julkaistaan perjantaina.