Jani Honkavaarasta Palloliiton huippu- ja nuorisovaiheen valmennusosaamisen asiantuntija

• Jalkapallosarjat

Jani Honkavaara, 45, aloittaa vuodenvaihteessa Palloliiton huippu- ja nuorisovaiheen asiantuntijana. Honkavaara siirtyy Palloliittoon SJK:n päävalmentajan tehtävästä.

Honkavaaran tehtäviin kuuluu UEFA A ja UEFA Pro -koulutusten sekä täydennyskoulutusten kehitys ja toteutus sekä huippuvalmentajien kehittymisen tukeminen. Keskeinen toimintaa ohjaava tavoite on suomalaisten valmennusosaamisprosessien kehittäminen siten, että Suomessa toimiva järjestelmä tuottaa pidemmällä aikavälillä erinomaisia valmentajia.

Honkavaara on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja omaa UEFA Pro -lisenssin. SJK:sta Palloliittoon siirtyvä Honkavaara on valmentanut Veikkausliigassa aiemmin myös HIFK:ta (2013-2016) ja KuPS:ia (2017-2019) . KuPS:ssa Honkavaara johdatti joukkueen Veikkausliigamestaruuteen 2019.

Honkavaara sijaistaa tehtävässä Toni Korkeakunnasta, jolle on myönnetty Palloliitosta kahden vuoden työvapaa. Korkeakunnas liittyy HJK:n valmennustiimiin.

Korkeakunnas jatkaa edelleen tehtävässään miesten A-maajoukkueen valmennustiimissä ja scouttina.

- Olen todella iloinen, että saamme Honkavaaran kaltaisen huippuosaajan tukemaan suomalaisten valmentajien osaamisen kehittämistä. On äärimmäisen arvokasta saada koulutustiimiimme ääni ja kokemus suoraan suomalaisen seuratoiminnan huipulta, Palloliiton koulutustoiminnon päällikkö Matti Lähitie sanoo.

- Tahdon kiittää lämpimästi myös Korkeakunnasta, joka on antanut valtavan panoksensa koulutustoiminnon kehittämiseksi viime vuosina. On harmillista luopua hänestä, mutta toisaalta upeaa, että hän vie osaamistaan nyt seuratyöhön ja toki ”Toke” jatkaa edelleen osana Huuhkajien valmennustiimiä. Tämänkaltainen ihmisten osaamisen vaihto Palloliiton asiantuntijoiden ja seuratoimijoiden välillä on valtava voimavara suomalaiselle jalkapallolle, Lähitie näkee.