Jalkapalloprofessori Mihaly Szerovay: ”Tämä on tosi kiinnostava työnkuva”

Mihaly Szerovay aloitti syyskuussa pestinsä Jyväskylän yliopiston ja Suomen Palloliiton yhteisenä työelämäprofessorina. Szerovay, 38, oli monille suomalaisille jalkapalloihmisille entuudestaan tuttu JJK:n maalilta, mutta mikä ”Misi” on miehiään?

Szerovay varttui Budapestissa ja pelasi jalkapalloa pääkaupungin suurseura Ferencvárosissa. Maalivahti vietti seurassa juniorivuotensa, muttei lopulta onnistunut murtautumaan ”Fradin” edustusjoukkueeseen. Eri unkarilaisseurojen lisäksi hän piipahti espanjalaisen Atlético Vallbonensen maalilla ennen JJK-uraansa.

Suomeen Szerovayn toi jalkapallon sijaan yliopisto-opinnot. Kun hän asettui Jyväskylään, löytyi samalla pelipaikka kaudella 2007 Ykköstä pelanneesta JJK:sta. Kettupaitoja hän edusti Veikkausliigassa sekä Ykkösessä aina uransa loppuun asti, ja uran viimeiseksi jääneeseen kauteen 2012 mahtui myös visiitti FC Hakassa.

– Kun lopetin pelaamisen, jatkoin opintojani tekemällä väitöskirjaa. Valmistuin liikuntatieteiden tohtoriksi sitten vuoden 2017 loppupuolella. Sain sen jälkeen tosi mielenkiintoisen mahdollisuuden Englannista, Szerovay kertoo.

Kyseessä oli pesti jalkapallotieteiden lehtorina Southamptonin yliopistossa. Szerovay viihtyi Etelä-Englannissa pari vuotta, mutta uusi kiinnostava työmahdollisuus houkutteli miehen takaisin Suomeen. Keväällä Szerovay valittiin ”jalkapalloprofessoriksi” muiden pätevien ehdokkaiden joukosta.

– Muutin Suomeen kesällä ja aloitin uudessa työssäni syyskuun alussa. Nykyinen toimenkuvani tuntui sopivalta, koska olen pelannut, valmentanut ja tehnyt tutkimusta jalkapallon parissa. Mielestäni on etuoikeus tehdä töitä jalkapallon parissa, Szerovay sanoo.

– Englannissa työskentelin enemmän akateemisessa maailmassa. Tässäkin työssä olen mukana siellä, mutta pääsen samalla kiinni käytäntöön. Tämä on tosi kiinnostava työnkuva.

Laaja toimintakenttä

Szerovay viettää suurimman osan ajastaan Jyväskylässä, mutta käy viikoittain Helsingissä. Hän on kuluneen syksyn aikana pyrkinyt kartoittamaan toimintakenttää, johon kuuluu akateemisten toimijoiden lisäksi koko jalkapalloperhe.

– Toimintakenttä on tosi laaja. Olen kartoittanut sitä, kuinka esimerkiksi yliopiston kursseja ja uusia tutkimuksia voi hyödyntää jalkapallossa ja laajemminkin yhteiskunnassa, Szerovay avaa.

– Ensimmäisen vuoden aikana toimenkuvani pitäisi selkeytyä ja painopisteiden tulisi olla selvillä. Sekä Jyväskylän yliopiston että Palloliiton tulee olla tyytyväisiä työhöni liittyviin mittareihin.

Szerovay on ollut työssään tiiviisti tekemisissä Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihisen sekä Palloliiton urheilutoiminnan tutkimus- ja kehityspäällikkö Ville-Pekka Inkilän kanssa. He ovat pyrkineet rakentamaan toimintamallia, joka ottaa huomioon sekä Palloliiton että Jyväskylän yliopiston strategiat, joita pyritään sovittamaan yhteen.

– Olisi hyvä, mikäli tämä toimintamalli olisi selkeä ensimmäisen vuoden jälkeen. Siihen voisivat kuulua esimerkiksi opetus korkeakouluissa, tutkimushankkeet, erilaiset tapahtumat, kansainväliset verkostot sekä yhteistyöt. Näitä pitää syventää ensimmäisen vuoden jälkeen.

Katso haastattelu artikkelikuvaa klikkaamalla.