Jalkapallon kehityspäivien tähtenä Arsène Wenger

• Seuratoiminta

Suomalaisen jalkapallon kehityspäivät IV toteutetaan verkkoseminaarina lauantaina 12. joulukuuta. Kotimaisten huippunimien lisäksi mukana on FIFA:n jalkapallon kehityspäällikkö, entinen Arsenalin pitkäaikainen manageri Arsène Wenger.

Jalkapallon kehityspäivät on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisen jalkapalloväen keskuudessa. Tänä vuonna kehityspäivien teemana on tutkimustyö, tiedolla johtaminen ja tietoperusteinen pelaajakehitys.

- Koronatilanne pakotti meidän etsimään uusia ratkaisuja ja haluamme hyödyntää mahdollisuuden tarjoamalla kaikille aiheesta kiinnostuneille maksuttoman mahdollisuuden osallistua seminaaripäivään.

- Akateemisen maailman, tutkimus- ja kehitystiedon rooli suomalaisessa jalkapallossa ja seuratyössä kasvaa ja konkretisoituu tulevina vuosina merkittävästi ja nämä teemat ovat keskiössä tämän vuoden tapahtumassa, Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen taustoittaa.

Kehityspäivien ulkomainen tähtinimi on Arsenalin valmentajalegenda ja nykyinen FIFAn maailmanlaajuisen jalkapallokehityksen johtaja Arsène Wenger. Kotimaan toimijoista mukana ovat Mihaly Szerovay, Panu Autio, Hannele Forsman ja Ville-Pekka Inkilä. Kehityspäivät juontaa vaikuttavan kansainvälisen pelaajauran tehnyt ja 76 A-maaottelua pelannut Petri Pasanen.

- Vaikka menetämme tällä kertaa koronan vuoksi ihmisten väliset kohtaamiset, on meillä koossa loistava paketti tietoa, asiantuntemusta ja mielenkiintoisia persoonallisuuksia jalkapallomaailmasta, Tihinen iloitsee.

Tihisen mukaan kehityspäivillä on vuosittain on pystytty syventämään suomalaisen jalkapallon identiteettiprosessia, ja keskustelu pelin sekä sen teemojen ympärillä on ollut vilkasta.

- Keskustelu jalkapallon ympärillä on Suomessakin entistä rikkaampaa ja hyvä niin. Tavoitteena ei ole olla kaikkien toimijoiden kanssa asioista samaa mieltä, vaan tavoitteena on tuoda erilaisia näkökulmia ja erityisesti tietoa keskustelun tueksi. Siinä jalkapallon kehityspäivät toimii erinomaisena alustana, Tihinen sanoo.

OHJELMA LAUANTAINA 12. JOULUKUUTA

9.50-10.00
Hannu Tihinen, Avauspotku – Suomalaisen jalkapallon kehityspäivien historia ja tavoite

10.00-11.00
Mihaly Szerovay, Jalkapallo – Menneisyys, nykyisyys, tulevaisuus

11.00-11.45
Arsène Wenger, Long-term player development & Leading with Insight – Q&A session

11.45-13.00
Lounastauko

13.00-13.55
Panu Autio, Mitä on taito jalkapallossa ja futsalissa?

13.55-14.00
Minitauko

14.00-15.00
Hannele Forsman & Ville-Pekka Inkilä, Tietoperusteinen pelaajakehitys tulevaisuudessa

Hannu Tihinen, Loppuvihellys ja kohti vuotta 2021

ESIINTYJÄT

Mihaly Szerovay toimii Jyväskylän yliopiston ja Suomen Palloliiton yhteisenä työelämäprofessorina jalkapallon alalla. Tehtävän tavoitteena on edistää jalkapallon ja futsalin tutkimustyötä sekä kehittää valmennus- ja koulutustoimintaa. Unkarilais-suomalainen Szerovay väitteli tohtoriksi Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta. Väitöskirjassaan hän tutki Unkarin ja Suomen jalkapallon kehityslinjoja. Szerovay on työskennellyt jalkapallotieteiden yliopistonlehtorina Southamptonin Solent Yliopistossa Englannissa. Vuosina 2007–2012 hän pelasi ammattilaisena JJK:ssa maalivahtina.

Panu Autio on futsalpelaaja ja pelin intohimoinen tutkiskelija. Hän on pelannut Suomen futsalmaajoukkueessa 133 maaottelua. Pelaamisen ohessa hän on syventynyt peliin sekä taitoon monesta eri kulmasta. Autio on valtiotieteen kandidaatti ja diplomi-insinööri, joka on kouluttanut itseään niin ikään futsalin, jalkapallon ja rantajalkapallon valmennuskursseilla. Autio on työskennellyt futsalvalmennuskouluttajana ja kirjoittanut kirjan futsalista. Autio työskentelee yhteyspäällikkönä Jalkapallon Pelaajayhdistyksessä.

Arsène Wenger on vuosituhannen alun tunnetuimpia jalkapallomanagereita. Wenger työskentelee tällä hetkellä FIFA:n maailmanlaajuisen jalkapallokehityksen johtajana, Chief of Global Football Development. Arsène Wenger toimi Arsenalin managerina vuosina 1996-2018 ja on täten pisimpään toiminut manageri seuran historiassa. Hän ohjasi toimintamalleja englantilaisessa jalkapalloilussa kohti pitkäjänteisempää pelaajakehitystä pelaajatarkkailusta kohti ammattimaisempaa arkiharjoittelua ja arjen hallintaa. Wenger oli panoksellaan vahvasti elvyttämässä Arsenalia seurana ja edisti urheilun globalisaatiota 2000-luvulla.

Ville-Pekka Inkilä työskentelee Suomen Palloliiton tutkimus- ja kehityspäällikkönä. Tehtävässään hän vastaa Palloliiton kehittymisen seurantapalveluista yhteistyössä Eerikkilän urheiluopiston Hannele Forsmanin kanssa. Kognitiotieteiden maisteriopintoja viimeistelevällä Inkilällä on kokemusta jalkapallovalmennuksesta junioripuolella sekä HIFK:n ja VPS:n edustusjoukkueissa. Fysiologian maisteriksi Lontoon King’s Collegesta valmistunut Inkilä on toiminut urheiluanalytiikan alalla, ja ollut laajasti ja monipuolisesti tekemisissä jalkapallotoimijoiden kanssa.

Hannele Forsman johtaa Eerikkilän Urheilun ja koulutuksen kokonaisuutta. Hän on ollut käynnistämässä ja kehittämässä Eerikkilän valmennuskeskuksen, jalkapallon Sami Hyypiä Akatemian (SHA) toimintaa. Forsman on väitellyt liikuntatieteiden tohtoriksi vuonna 2016 pelaajien kokonaisvaltaisesta kehittymisestä jalkapallossa. Hänelle on myös myönnetty urheilun psyykkisen valmennuksen ja liikunta-aktiivisuuden sertifikaatti Psykologiliiton Urheilupsykologian sertifiointilautakunnan toimesta.

Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan seminaariin >>

Ilmoittautumiset keskiviikkoon 9.12. mennessä.