"Jalkapallon ja futsalin tehtävä on tuottaa hyvinvointia, iloa ja nautintoa" - Puheenjohtaja Ari Lahden uuden vuoden terveiset

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta
  • Futsal

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahden uuden vuoden terveiset suomalaiselle jalkapallo- ja futsalyhteisölle.

Hyvä jalkapallo- ja futsalyhteisö,

Koen olevani etuoikeutettu saadessani lausua Teille kiitokset kuluneesta vuodesta. Olemme nauttineet poikkeusoloissa hyvin erityislaatuisesta suomalaisesta jalkapallo- ja futsalvuodesta. Olemme kokeneet yhdessä uskomattoman hienoja elämyksiä rakkaiden lajiemme äärellä. Toisaalta arki on ollut seuroille myös taistelua selviytymisestä koronapandemian yhä jatkuessa. Vaikeudet ovat onneksi myös yhdistäneet.

"Vaikeudet ovat onneksi myös yhdistäneet"

Huuhkajien historiallista esiintymistä EM-lopputurnauksessa saatiin odottaa aiottua pidempään koronapandemian vuoksi, mutta odotus oli sen arvoista. Koko Suomi eli, jännitti ja kannusti Huuhkajia ensimmäisellä arvokisamatkalla. Suomen kannattajien solidaarisuus teki vaikutuksen koko maailmaan. Suomalainen pelaajakehitystyö ja valmennusosaaminen tunnetaan nyt läpi Euroopan myös miesten tasolla. Eikä tämä jää tähän. Uudet unelmat ja tavoitteet on asetettu ja haluamme olla tulevaisuudessakin osa eurooppalaista ja globaalia huippujalkapalloa. Sen tavoitteen saavuttamiseksi valmentajien osaamisen kehittäminen on toimintamme ytimessä tulevina vuosina.

Myös Helmareiden ja miesten futsalmaajoukkueen saavuttamat EM-lopputurnauspaikat ovat meille uskomaton onnen ja ylpeyden aihe. Poikkeuksellisen upeaa on myös, että sekä tyttöjen että poikien alle 17- ja 19-vuotiaiden maajoukkueemme saavuttivat kaikki EM-jatkokarsintapaikan alkavalle vuodelle. Tämä lupaa suomalaiselle jalkapallolle erinomaista tulevaisuutta. Onnistumisen hetkellä on erityisen tärkeää muistaa, että arvokisapaikat saavutetaan maajoukkuepaita päällä, mutta maajoukkueidemme menestys on ennen kaikkea suomalaisen seuratyön ja valmennusosaamisen taidonnäyte. Lämmin kiitos kaikille suomalaisille seuroille, pelaajille, valmentajille, seuratyöntekijöille ja erotuomareille sekä vapaaehtoisille, jotka olette olleet mahdollistamassa menestystä, josta tänään iloitsemme.

"Maajoukkueidemme menestys on ennen kaikkea suomalaisen seuratyön ja valmennusosaamisen taidonnäyte"

Jalkapallo on osoittanut voimansa myös kentän ulkopuolella. Olen ylpeä siitä rohkeudesta ja tarmosta, jolla suomalainen jalkapalloyhteisö on tarttunut epäkohtiin ja hyödyntää peliä tehdäkseen maailmasta entistä paremman paikan. Enää emme vaikene vaikeistakaan asioista. Ihmisoikeuksien edistäminen, taistelu rasismia vastaan ja turvallisen harrastamisen varmistaminen ovat asioita, jotka ovat meidän jokaisen vastuulla nyt ja tulevaisuudessa.

Jatkamme suomalaisen jalkapallo- ja futsalyhteisön rakennustyötä yhteistyössä ihmisten kanssa, toisiimme luottaen, toisiamme arvostaen ja ymmärrystä kasvattaen. Olemme oikealla tiellä, sillä kulunut vuosi on houkutellut joukkoomme ennätysmäärän harrastajia. Rekisteröityneitä pelaajia on enemmän kuin koskaan, yli 140 000. Myös tyttöjä ja naisia on mukana enemmän kuin koskaan, yli 37 000.

Edessämme on jälleen arvokisavuosi. Miesten futsalmaajoukkue edustaa historiallisesti Suomea ensimmäistä kertaa EM-lopputurnauksessa, joka pelataan Hollannissa 19.1.-6.2.2022. Helmarit puolestaan pelaa heinäkuussa EM-viheriöllä Englannissa.

"Vastuullisuus on valintamme"

Jatketaan yhteistyössä työskentelyä lujasti sen puolesta, jotta edessämme on myös tulevaisuudessa menestyksekkäitä arvokisavuosia. Jalkapallo- ja futsalyhteisö toivottavat jokaisen tulijan tervetulleeksi ja tarjoavat kokemuksia, jotka tuottavat merkitystä ja herättävät halun kiinnittyä mukaan eliniäksi.

Menestyksen pohja luodaan turvallisessa ympäristössä. Jalkapallon ja futsalin tehtävä on tuottaa hyvinvointia, iloa ja nautintoa. Vastuullisuus on valintamme.

Oikein hyvää alkanutta vuotta 2022 Teille kaikille. Teette arvokasta työtä.

Ari Lahti,
Suomen Palloliiton puheenjohtaja