Jalkapallon arvo yhteiskunnalle 770 miljoonaa euroa vuodessa

• Jalkapalloharrastus

UEFA SROI -mallinnus osoittaa, että suomalaisen jalkapallon harrastamisen arvo terveys-, sosiaali- ja taloushyötyinä on yhteiskunnallemme vuosittain 770 miljoonaa euroa.

Kahdessatoista Euroopan maassa on toteutettu UEFA SROI* -mallinnus, jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa jalkapallon harrastajien osalta. *(Social Return on Investment)

Mallinnuksessa on hyödynnetty laajasti asiantuntijoita sekä tutkimustietoa, ja ensi kertaa suomalaisen jalkapallon arvo voidaan todentaa. Jalkapallon vaikuttavuus Suomessa on 770 miljoonaa euroa. Suomessa laskelmassa on huomioitu 136 000 rekisteröityä pelaajaa.

- Valtavan hienoa, että voimme vihdoin todentaa jalkapallon arvon suomalaiselle yhteiskunnalle myös euroina. Nyt käynnissä oleva hieno futisbuumi osoittaa miten valtava merkitys ja arvo jalkapallolla on suomalaisten arjessa ja elämässä.

- Maajoukkueiden menestys on kuitenkin vain yksi ja mediassa usein ulospäin näkyvä osa lajia. Valtaosa arkisesta työstä tapahtuu jalkapalloseuroissa ja vapaaehtoisten toimijoiden tuella. Tämä 770 miljoonan arvoinen työ on pitkälti heidän aikaansaamansa suomalaisen jalkapallon arvo. Haluan osoittaa kiitokseni heistä jokaiselle, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

UEFA SROIn mukaan jalkapallo tuo vuosittain suomalaiseen terveydenhuoltoon 358 miljoonan euron säästöt muun muassa alentamalla riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen, syöpään ja mielenterveysongelmiin. Lajin sosiaaliset hyödyt ovat yli 210 miljoonaa huomioiden vapaaehtoistyön arvo, koulutustulokset, syrjäytymisen ennaltaehkäisy ja rikollisuuden lasku. Lisäksi jalkapallon suorat vaikutukset Suomen taloudelle ovat yli 200 miljoonaa euroa harrastemaksuina, olosuhteisiin liittyvinä rakentamisen tuottoina ja työpaikkoina.

- Jalkapallo tuo valtavasti merkityksiä ihmisten arkeen elämysten kautta, opettamalla kunnioitusta kanssaihmisiä ja peliä kohtaan. Kaiken toiminnan arvoa ei voi tai pidä mitata euroissa, mutta SROI -mallinnuksen avulla saamme työkalun valtakunnalliseen ja paikalliseen jalkapallovaikuttamiseen tutkitun tiedon avulla, Casagrande iloitsee.

Jalkapallo joukkueurheilulajina korreloi tutkitusti opiskelutuloksiin ja parantaa itsetuntoa sekä itseluottamusta etenkin tyttöjen keskuudessa. Jalkapallo ylittää sukupuolten, etnisen taustan, kielen ja uskonnon rajat. Se luo vapaaehtoisten ja palkattujen työntekijöiden verkoston, jonka palvelukset yhteisölle tuovat selkeää tuottoa.

- Toivottavasti jalkapallo nähdään tulevaisuudessa entistä houkuttelevampana investointina, johon kumppanit ja yhteiskunta ovat valmiita satsaamaan hyvinvoinnin lisäämiseksi. Jalkapallo luo hyvinvointia ympäristöönsä.

- Mallinnus toimii erinomaisena avauksena laajemmalle yhteiskunnalliselle keskustelulle liikunnan ja urheilun tuottamista hyödyistä, ja tavoitteemme on syventää tietoa jatkossa. Liikunta ja urheilu toimialana on valtava yhteiskunnallinen voimavara, Casagrande toteaa.

Lue lisää UEFA SROI -mallinnuksesta >>

• Palloliitto