Jalkapallolle ensimmäiset SinettiPlus -seurat

Lahtelaiset FC Kuusysi ja FC Reipas ovat jalkapallon ensimmäiset SinettiPlus -kehitysohjelmaan hyväksytyt lasten ja nuorten liikunnan laatuseurat. Valinnan suorittivat seurojen anomusten perusteella yhdessä Nuori Suomi ja Suomen Palloliiton Kaikki Pelaa -toiminto. Jalkapallon kahden seuran lisäksi jääkiekosta vastaavan tunnustuksen sai yhdeksän nuorisourheilun laatuseuraa.

Suomen Palloliiton kolmiportainen lasten ja nuorten liikunnan  Kaikki Pelaa -laatuseurajärjestelmä käynnistyi vuoden 2001 alussa. Kolmen vuoden aikana Sinettiseurastatuksen on saavuttanut jo 24 laatuseuraa eri puolilla maata. Laatujärjestelmän haastavimmalle lupaustasolle, SinettiPlus -kehitysohjelmaan, sinettiseuralla on oikeus hakea oltuaan vähintään kaksi vuotta sinettiseurana, minkä lisäksi sen on täytettävä Kaikki Pelaa -siinettiseuratasoa haastavammat lupaukset oman toimintansa osalta.

SinettPlus -seurat ovat edelleen Sinettiseuroja, mutta saavat valinnan myötä oikeuden osallistua SinettiPlus -seuroille erikseen räätälöitävään ja resurssoituun koulutusohjelmaan, joka laaditaan Nuoren Suomen ja lajiliittojen tukemana yhdessä valittujen seurojen kanssa.

FC Kuusysin oma yhteiskunnallisesti merkittävä hanke kohdistuu laadukkaaseen erityisryhmätoimintaan. Seuran vuonna 2000 aloitettua erityisryhmille suunnattua toimintamuotoa on tarkoitus laajentaa koskettamaan aikuiset ja ympäristökunnat. Seuran muita merkittäviä toimintamuotoja ovat mm. mukana oleminen Irti Huumeista - huumevalistuskampanjassa sekä lahtelaisten jalkapalloseurojen ympäristökampanjassa. Seuran toimintaan voi tutustua osoitteessa: www.fckuusysi.fi/

FC Reippaan omavalintainen hanke on laajalti seuralle edelläkävijämainetta tuonut Ympäristökasvatusohjelma. Seuralle laadittiin ensimmäisenä suomalaisena urheiluseurana oma ympäristöohjelma vuonna 1997, jonka jälkeen laaditut periatteet ovat juurtuneet kiinteäksi osaksi seuran toimintakulttuuria, mikä näkyy mm. seuran vuotuisessa suurtapahtumassa Lahti Soccer -juniorijalkapalloturnauksessa. FC Reipas on ollut erittäin aktiivinen lahtelaisten jalkapalloseurojen "Vahvemmat Yhdessä Vihreesti" - yhteishankkeessa. Seuran ympäristöhanke on jalkautettu osaksi jokaisen joukkueen toimintaa mm. erikseen joukkueisiin nimettyjen ympäristövastaavien avulla. Ympäristövastaaville järjestetään säännöllisiä kokouksia seurassa ja näin toiminnan piiriin saadaan myös juniorit perheineen. Seuran toimintaan voi tutustua osoitteessa: www.fcreipas.fi

Jalkapallon sinettiseuratoiminnan piirissä on mukana jo 24 lasten ja nuorten liikunnan laatuseuraa, joissa harrastaa yli 20 000 tyttöä ja poikaa. Tämän lisäksi Sinettiseurahanke on vireillä noin 40 juniorityötä tekevässä seurassa eri puolilla maata. Marraskuussa 2003 Kuopion liittokokouksessa laatuseuratoiminta hyväksyttiin yhdeksi kuudesta Kaikki Pelaa -toiminnan päätavoitealueeksi. Lue lisää jalkapallon Sinettiseuratoiminnasta: http://www.palloliitto.fi/kaikki_pelaa/kaikki_pelaa-ohjelma/sinettiseurat/

Timo Huttunen, Suomen Palloliitto