Jalkapallo Suomessa vahvassa nousussa – arvostuksessa kakkoseksi, nousuodotuksissa kärkeen

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat

Taloustutkimuksen laaja Suomi Tänään Mielikuvat urheilulajeista 2020  -tutkimus selvitti alkuvuodesta suomalaisten asenteita eri urheilulajeja kohtaan ja jalkapallo on tutkimuksen mukaan vahvassa nousussa.

Kun suomalaisilta kysyttiin eri urheilulajien arvostusta, jalkapallo on noussut raketin lailla edellisen kolmen vuoden takaisen tutkimuksen viidenneltä sijalta kakkoseksi yhä kärkipaikkaa pitävän jääkiekon tuntumaan. Toinen vahva nousija on koripallo, joka nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta kuudenneksi.

Arvostetuimmat urheilulajit
1. Jääkiekko
2. Jalkapallo
3. Yleisurheilu
4. Ampumahiiihto
5. Formula 1
6. Koripallo
7. Maastohiihto
8. Ralli
9. Lentopallo
10. Tennis

- Jalkapallon arvostuksen nousu ilahduttaa suuresti ja antaa erityistä latausta sekä tuo merkitystä työskennellä lajin ja sen toimijoiden puolesta myös näinä vaikeina aikoina. Palloliiton nelivuotinen strategiakausi on tulossa päätökseen ja tutkimustulos vahvistaa, että valittu suunta on oikea, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

Joukkuelajit elävät tällä hetkellä kukoistustaan – joukkueiden ja yksittäisten urheilijoiden kansainvälinen menestys näkyy tuloksissa. Jopa 40 % suomalaisista uskoo mm. jalkapallon yleisen arvostuksen edelleen kasvavan ja tässä osiossa jalkapallo nouseekin ykkössijalle. Seuraavaksi useimmin tutkimuksen perusteella uskotaan jääkiekon ja koripallon arvostuksen kasvuun. Näiden jälkeen nousevien lajien listalla on myös uudempia lajeja kuten fitness-urheilu ja cheerleading, joiden arvostuksen nousuun uskoo noin viidennes vastaajista.

TOP5: Tulevaisuudessa nousevat lajit
1. Jalkapallo
2. Jääkiekko
3. Koripallo
4. Fitness-urheilu
5. Cheerleading

- Suuri kiitos jalkapallon arvostuksen noususta kuuluu seuroillemme. Siellä tehdään entistä ammattimaisempaa ja laadukkaampaa työtä vuoden jokaisena päivänä suomalaisten hyvinvoinnin ja huippu-urheilun puolesta.

-Yhteistyöllä seurojen kanssa visiostamme Menestyvä jalkapallomaa ja hyvinvoinnin kartuttaja on tullut totta. Liiton ja seurojen yhteistyön tiivistyminen on ottanut viime vuosina isoja kehitysaskeleita ja nyt pääsemme näkemään yhteistyön tuloksia, Casagrande toteaa.

Luotto Huuhkajiin vahva

Arvostus jalkapalloa kohtaan on vahvassa kasvussa, mutta niin on myös luottamus – ainakin Huuhkajiin. Mikäli jalkapallon EM-lopputurnaus olisi voitu pelata tulevana kesänä, Huuhkajilla olisi ollut suomalaisten vahva tuki.

Helmikuussa lähes kolmannes (28%) jalkapalloa seuraavista suomalaisista uskoi, että Suomi olisi voittanut EM-kisojen avauspelinsä Kööpenhaminassa Tanskaa vastaan. 29 % uskoi tasapeliin ja loput 44 % veikkasi tappiota. Suomen voittoon Venäjästä Pietarin ottelussa uskoi 23 % ja vielä FIFA-rankingin kärkimaa Belgiaakin vastaan Huuhkajien voittoon uskoi 21 % jalkapalloa seuraavista suomalaisista.

- Todella hienoa kuulla, että suomalaiset uskovat mahdollisuuksiimme. Maajoukkueidemme menestys ja Huuhkajien historiallinen EM-kisapaikan lunastus ovat siivittäneet jalkapallon suosiota. Hyvät tulokset pelikentällä on keskeinen tekijä jalkapallon myönteisten mielikuvien kehityksen taustalla.

- Vahva ja ammattitaitoinen suomalainen seuratyö mahdollistaa maajoukkueidemme menestyksen. Nyt meidän on huolehdittava seurojemme hyvinvoinnista koronakriisin keskellä, Casagrande päättää.

Taloustutkimuksen Suomi Tänään Mielikuvat urheilulajeista 2020 -tutkimus toteutettiin osana Suomi Tänään -internetpaneelitutkimusta, johon vastasi 2 516 15–79-vuotiasta suomalaista helmikuussa 2020. Edellinen vastaava tutkimus toteutettiin vuonna 2017.

Lähde: Taloustutkimuksen tiedote

• Huuhkajat