Jalkapallo-Säätiö tukee jalkapalloseurojen toimintaa

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus

Jalkapallo-Säätiö perustettiin vuonna 1975 tukemaan jalkapallo- ja futsaltoiminnan kehittämistä Suomessa. Tarkoitustaan Säätiö toteuttaa esimerkiksi tukemalla Palloliiton jäsenseurojen toimintaa, jalkapallokulttuuria edistäviä hankkeita sekä vähävaraisten lasten ja -nuorten toimintaa.

Seurojen näkökulmasta näkyvintä toimintaa ovat avustukset, joita Säätiö vuosittain myöntää seuroille. Vuodelle 2019 Säätiö myönsi avustuksia hakemuksien perusteella noin 80 000 eurolla viidellekymmenelle eri taholle. Puolet summasta myönnettiin vähävaraisten ja syrjäytymisuhan alla olevien lasten ja nuorten harrastamisen tukemiseen.

Säätiö rahoittaa toimintaansa esimerkiksi kiinteistöomistuksista ja rahastosijoituksista kertyvillä tuotoilla. Näiden lisäksi Säätiö saa ulkopuolisia lahjoituksia, jotka ohjataan lyhentämättömänä suomalaisen jalkapallon kehittämiseen avustusmenettelyn kautta.

- Edesmennyt puheenjohtaja Pertti Alaja toivoi, että Säätiön alaisuuteen perustetaan Pertti Alaja -rahasto. Sen tärkein ja ainoa tehtävä on tukea seurojen vähävaraisten tukemiseen perustettuja rahastoja. Peruspääoman lisäksi olemme ilahduttavasti saaneet ulkopuolelta erilaisia tukilahjoituksia. Näitä jaamme sataprosenttisesti eteenpäin, sillä Säätiön toiminta ei perustu siihen, että Säätiölle jäisi jotain tuottoa sen tuottamista hallintopalveluista, kertoo Jalkapallo-Säätiön asiamies Timo Huttunen.

OK Perintä on yksi Säätiötä tukevista ulkopuolisista tahoista. OK Perintä on antanut taloudellista tukea Säätiön toimintaan.

- Näkemyksemme mukaan ylivelkaantuminen Suomessa on lisääntynyt, ja siitä kärsii paitsi aikuiset, myös lapset. Olisi todella ikävää, jos syrjäytymisuhan alla olevien lasten harrastus jäisi taloudellisista syistä, koska uskon joukkueurheilun olevan paras lääke syrjäytymistä vastaan. Jalkapallo-Säätiön arvoihin pystymme samaistumaan hyvin, minkä takia lähdimme mukaan, kertoo OK Perinnän myynti- ja markkinointijohtaja Andreas Lindroos.

Jalkapallo-Säätiötä johtaa Säätiön hallitus, jonka puheenjohtajana tällä hetkellä toimii liiton 1. varapuheenjohtaja Katri Mattsson. Lisäksi hallitukseen kuuluu kaksi Palloliiton hallituksen jäsentä (Petteri Haapala ja Tom Nevanpää) ja kaksi ulkopuolista asiantuntijaa (Eira Palin-Lehtinen ja Taito Tuunanen). Hallitus käsittelee avustushakemukset ja tekee päätökset hyväksyttävistä hakemuksista.

- Syys-lokakuussa on avoin haku, jolloin seurat voivat lähettää hakemuksia. Nämä käsitellään Säätiön kokouksessa joulukuussa, ja joulun alla voimme lähettää hakijoille ilmoituksia saaduista avustuksista. Koska hakemuksia on paljon, joudumme myös tekemään hieman valintaa, mutta Säätiön vakiintuneen tavan mukaisesti hakumenettely toimitetaan joka vuosi, Huttunen sanoo.

Toukokuussa Palloliitto julkaisi LIKES-tutkimuskeskuksen kanssa yhteistyönä tuotetun Harrastamisen hinta -tutkimuksen, joka selvitti suomalaisten jalkapallojoukkueiden kulurakennetta. Tutkimuksen mukaan jalkapallon hintakeskiarvo on edullisimmillaan noin 500 euroa vuodessa. Kustannuksiin vaikuttaa muun muassa harjoituskertojen määrä, valmennus ja harjoitusolosuhteet.

Katso video tästä linkistä.

Harrastamisen hinta -tutkimukseen voi tutustua tästä linkistä.