Jalkapallo kotouttaa – Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa -hankkeen loppuraportti julkaistu

• Seuratoiminta

Jalkapallolla on merkittävä rooli kotouttajana suomalaisessa yhteiskunnassa. Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa -projekti on esimerkki seuroissa ja Palloliitosta tehdystä kotouttamistyöstä.

Palloliitto käynnisti Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa -hankkeen (KES) vuoden 2019 alussa yhteistyössä Walter ry:n ja Opetushallituksen kanssa. Seurakehitysprojektin tavoitteena oli edesauttaa maahanmuuttajien kotoutumista ja osallistaa heitä seuratoimintaan entistä vahvemmin.

- Tarve hankkeelle nousi esiin kesällä 2018 jäsenseuroista. Seuroissa koettiin, että liiton ja muiden apua sekä kokemuksia olisi hyödyllistä koota yhteen, jotta kunkin seuran ei tarvitsisi painia yksin samanoloisten haasteiden kanssa. Hankeideaa sparrattiin yhdessä useamman seuran kanssa, jonka jälkeen jätettiin hankehakemus Opetushallitukselle, joka näki kehitysidean hyödyllisyyden ja päätti rahoittaa sitä, Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen sanoo.

KES-projektiin valittiin seurojen hakemusten perusteella yhteensä 14 seuraa.  Hanketyöpajoissa hyödynnettiin myös ulkopuolisia asiantuntijoita, joiden alustusten pohjalta seurat ideoivat uutta ja jakoivat kokemuksiaan keskenään. Seuroihin oltiin myös tiiviisti yhteydessä Palloliiton monikulttuurisen asiantuntijan toimesta tapaamisten ulkopuolella.

KES-projektin avulla seurat kehittivät konkreettisia kotoutumista edistäviä työkaluja. Seurojen toimenpiteiksi valikoitui esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten nuorten ja aikuisten kerho- ja joukkuetoimintaa sekä kulttuuritulkkitoiminta.

Kulttuuritulkkitoiminta on helpottanut monessa seurassa sekä joukkueiden että perheiden arkea. Toiminnan tavoitteena on ollut lisätä sekä seurojen että monikulttuurisen taustan omaavien perheiden osaamista seuratoiminnasta. Näin on ennaltaehkäisty kulttuurieroista tai tiedon ja osaamisen puutteesta johtuvaa syrjäytymistä suomalaisesta seuratoiminnasta.

Projekti toi esiin myös selviä haasteita kuten maahanmuuttajataustaisten tyttöjen ja naisten saaminen seuratoimintaan sekä pelaajien perheiden tavoittaminen esimerkiksi kielimuurin ja kulttuurierojen vuoksi.

Hankeseurat ovat lyhyessä ajassa saaneet toiminnastaan rohkaisevia tuloksia, mikä osaltaan kertoo kotouttamistyön tärkeydestä ja merkityksestä.

- Nyt päättyvä projekti on osa Palloliiton monikulttuurisen kehitystyön käytännön toimenpiteitä, joiden edelleen kehittämiseksi Opetushallituksen tukema hanke on antanut erinomaisia eväitä. Viime vuosituhannen lopulla käynnistynyt pitkäjänteinen ja systemaattinen kehitystyö jatkuu ja siihen liittyviä toimenpiteitä rakennetaan myös jatkossa yhdessä jäsenseurojen ja niissä toimivien jalkapalloperheen jäsenten kanssa.

- Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnan kautta korostuu myös Elisan kanssa tekemässä yhteistyössämme. Nyt käynnistyvä Palloliiton ja Elisan pääyhteistyökumppanuus mahdollistaa menestystarinaksi osoittautuneen hankkeen täysipainoisen jatkon myös tulevaisuudessa, Huttunen sanoo Palloliiton jatkuvasta kotouttamistyöstä.

Projektin loppuraportti on nyt julkaistu. Raportissa seurat kertovat oman seuransa hankkeesta, sen tavoitteista, onnistumisista ja haasteista. Palloliitto julkaisee viikoittain seurojen tarinoita hankkeesta.

Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa -loppuraportti >>

EBK:n seuratarina >>