Jaakko Oksanen: ”Odotan meiltä EM-jatkopaikkaa”

• Maajoukkueet

Jaakko Oksanen on Suomen EM-kisajoukkueen nuorimmaisia, mutta on ottanut paikan pelaavasta kokoonpanosta ryminällä.

Jaakko Oksanen nousi vuotta vanhempien maajoukkueeseen loppusyksyksystä. EM-kenraalissa Turkkia vastaan hän urakoi täydet minuutit Abukar Mohamedin parina Suomen keskikentän keskellä. Isännät voittivat ottelun 2-0-lukemin.

Suomen joukkue kokoontui kisoja varten Vaasaan perjantaina. Lauantai-iltapäivään mennessä takana on kahdet harjoitukset.

- Joukkueessa on odottavainen ja hyvä tunnelma. Kaikki luottavat omaan tekemiseen ja venaavat, että pääsemme näyttämään, Oksanen toteaa.

- Tämän ja viime leirin aikana on vain viilattu viimeisiä asioita, kaiken pitäisi olla kunnossa. Turkki-peli osoitti, että meillä on täydet saumat jokaista maata vastaan. Oli henkilökohtaisestikin siisti juttu pelata kisajoukkuetta vastaa. Kyllä se oli erilaista kuin harjoituspelit yleensä.

Suomi avaa turnauksen Italiaa vastaan maanantai-iltana klo 20 Vaasan stadionilla. Kisojen kahdeksasta osallistujamaasta lohkojen kaksi parasta etenevät välieriin ja kolmannet pelaavat FIFA play off -ottelun Euroopan viidennestä paikasta Puolan MM-kisoihin.

- Odotan meiltä tästä turnauksesta joukkueena vahvaa suoritusta ja jatkopaikkaa. Tämä on myös näytönpaikka jokaiselle pelaajalle. Haluan pelata itse hyvällä omalla tasolla ja auttaa joukkuetta mahdollisimman paljon.

- Olen täysin tietoinen siitä mitä minulta pelisysteemissämme odotetaan ja koen, että vahvuuteni tulevat hyvin esille. Italia on fyysinen, taitava ja nopea vastustaja. Meidän pitää onnistua täydellisesti, niin pisteet ovat mahdollisia. Meidän pitää olla vielä hieman enemmän skarppina kuin olimme Turkkia vastaan. Italia on vielä asteen kovempi joukkue.

Seurajoukkuetasolla Oksanen pelaa englantilaisen Brentfordin kakkosjoukkueessa. Hän siirtyi seuraan talvella HJK:sta.

- Pre-seasonimme alkoi pari viikkoa sitten ja tietysti harjoittelin lomalla omatoimisesti. Olen hyvässä vireessä.

U19-poikien EM-lopputurnauksen otteluohjelman löydät täältä.

• P1999