Italia-peli kasvatti futsalmaajoukkueen nälkää – ”Katsotaan nyt eteenpäin”

• Maajoukkueet

Futsalmaajoukkue kohtaa maanantai-iltana toisessa EM-lopputurnausottelussa Kazakstanin. Jani Korpela tietää, että vastus on kova, mutta Suomella on aseet MM-nelosen vahvuuksien eliminoimiseksi.

Suomi avasi EM-urakkansa 3-3-tasapelillä Italiaa vastaan. Ottelun jälkeen Italia-peli käytiin läpi ja joukkue siirsi katseet Kazakstaniin. Kazakstan eroaa Italiasta pelityyliltään, sillä Kazakstan käyttää paljon maalivahtiaan purkaakseen prässin ja luodakseen ylivoimaa hyökkäysalueelle. Suomi onkin harjoitellut vastustajan vahvuuksien ottamista pois.

- Prässipeli ja puolustus toimivat hyvin Italiaa vastaan ja meidän täytyy jatkaa niitä myös Kazakstania vastaan. Olemme katsoneet paljon videoita ja yrittäneet sumplia sekä harjoitella kuinka saamme heidän maalivahtiaan pois. Pienillä muutoksilla yritämme ottaa heiltä vahvuudet pois, Korpela kertoo joukkueen valmistautumisesta.

Kazakstan on noussut viimeisten vuosien aikana maailman huipulle brasilialaissyntyisten pelaajien johdolla. Suurin osa pelaajista pelaa maan ykkösjoukkue Kairatissa, joka on voittanut myös kahdesti Mestarien liigan. Korpela tiedostaa vastustajan kovuuden.

- Heillä on muutama brassi ja heillä on paljon 1 vastaan 1 -osaamista. Vahvoja pelaajia, mutta heiltä puuttuu heidän paras pivot-pelaaja, joka voi hieman vaikuttaa heidän peliinsä. Sen vuoksi he varmasti joutuvat käyttämään maalivahtia entistä enemmän. Kazakstanilla on vahvoja ja nopeita pelaajia, jotka ampuvat paljon. He tuntevat myös hyvin toisensa, sillä suurin osa pelaajista pelaa samassa seurajoukkueessa.

- Heidän vahvuutensa ja samalla heikkoutensa on se, että he pelaavat paljon viidellä neljää vastaan. Siinä on aina oma riskinsä ja maalivahti Higuitalle sattuikin viime pelissä pallonmenetys, josta Slovenia onnistui tekemään maalin, Korpela listaa illan vastustajan vahvuuksia.

Suomi ei ole koskaan aiemmin kohdannut Kazakstania, mutta Korpelalla on vastustajan pelaajiin hieman tuntumaa. Hän pelaa venäläisessä MFK Torpedo Nizhni Novgorodissa ja on kohdannut sarjapeleissä Kazakstanin pelaajia.

- Heillä on yksi pivot, joka pelaa Venäjällä ja yksi toinen, joka on joukkueen mukana, muttei pelannut avausottelussa. Vahvoja jässiköitä ja hyviä laukomaan. Kyllä me saamme vääntää kovaa kaikkia vastaan.

Italia-ottelun jälkeen Suomen pelaajilla oli pääasiallisena tunnelmana pettymys voiton karattua viime hetkillä käsistä. Joukkue ammensi siitä kuitenkin voimaa tuleviin peleihin.

- Fiilis on sellainen 9/10. Italia-peli vähän harmitti, kun meillä oli mahdollisuudet myös kolmeen pisteeseen, mutta käännämme sen vahvuudeksemme ja katsotaan nyt eteenpäin. Siitä tuli sellaista nälkää enemmän voittaa nämä seuraavat pelit.

Suomen ja Kazakstanin välinen ottelu alkaa kello 21.30. YLE TV2 ja Areena lähettävät ottelun suorana lähetyksenä. Lähetys alkaa kello 21.10.

• Futsalmaajoukkue