Italia Futsal Serie A: Hosio ja Kytölä nostamassa Mantovan Serie A:han

• Futsal

"Nousu Mantovan kanssa Serie A:han oli ainutlaatuinen saavutus, joka vetää vertoja Suomen mestaruudelle. Olisi ollut upeaa voittaa oma lohkomme ja nousta suoraan, mutta toisaalta playoff-pelit olivat mahtavia kokemuksia, kun energialataus oli tapissaan niin kentällä kuin katsomossa", toteavat Hosio ja Kytölä.

Unelmista tuli totta, kun Suomen futsalmaajoukkueen pelaajat Miika Hosio ja Jukka Kytölä olivat mukana nostamassa joukkuettaan Mantovaa Italian korkeimmalle sarjatasolle eli Serie A:han. Mantova voitti kotonaan Atletico Cassanon perjantai-iltana toisessa osaottelussa 6-2 ja hoiteli nousukarsinnat yhteismaalein 8-3.

Miika Hosion ja Jukka Kytölän hieno kausi Italiassa hakee vertaistaan Suomi-futsalin historiassa.

"Meillä oli laaja ammattilaispelaajien rinki, joka työskenteli järjestelmällisesti ja laadukkaasti viikosta toiseen. Pitkäjänteinen työ tuotti lopulta ansaitun lopputuloksen, sillä joukko hyviä futsalpelaajia hitsautui kevään kuluessa yhtenäiseksi ja tiiviiksi ryhmäksi, jossa jokaisella oli tärkeä roolinsa. Hyvä mittari tälle on päästettyjen maaliemme keskiarvo A2:n otteluissa, joka oli melko pieni 2,77.

Usko ja luottamus omaan tekemiseemme oli käytännössä koko kevään hyvin korkealla. Kotipelit hoidimme melko rutiininomaisesti, mutta vieraskentiltä oli hankala raapia täysiä pistepotteja. Hyvä esimerkki sitkeydestämme oli nouseminen toisessa osaottelusaa Sestua vastaan 5-2-kotivoittoon ja jatkoajalla ohitse playoffien ensimmäisessä vaiheessa sen jälkeen, kun olimme kärsineet ensimmäisessä osassa 4-1-vierastappion.

Tämä oli hienoin mahdollinen tapa päättää kaikista pisin futsalkausi, jonka suomalainen pelaaja koskaan on pelannut", suomalaiskaksikko summaa.

Mantovan joukkue (Kuva: Mantova)

Kaksikolla on siis mahdollisuus tehdä historiaa ensi kaudella pelaamalla ensimmäisinä suomalaisina futsalistoina Italian korkeimmalla sarjatasolla. Kummallakaan ei tosin vielä ole jatkosopimuksia seuran kanssa.

Lisää kirjoituksia kaudesta ja italialaisesta futsalista on luettavissa FUTSALfratelli -blogisivustolla.

• futsal