Islanti-voitto oli U16-pojille opettavainen kokemus – ”Mikään maaottelu ei tule olemaan helppo peli”

• Maajoukkueet

Suomi ja Islanti kohtaavat uudestaan Mikkelissä tänään torstaina. Kello 13:00 alkavaan otteluun on vapaa pääsy ja se näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

U16-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) jatkoi tiistaina voittokulkuaan tämän vuoden maaotteluissa. Minihuuhkajat ja Islanti järjestivät Mikkelin urheilupuistossa todellisen ilotulituksen, ja Suomi vei lopulta voiton maalein 4–3. Otteluraportin löydät täältä.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen oli varsin tyytyväinen ottelun kokonaisuuteen, vaikka Islanti nousi toisen jakson loppupuolella mukaan peliin 4–1-tappioasemasta.

– Voitto on aina voitto. Pelissä näkyi paljon niitä asioita, mitä olemme harjoitelleet – etenkin pallonhallinnassa ja vastahyökkäyksissä, missä meidän pitää uskaltaa olla rohkeita. Davidin (Ezeh) ja Colinin (Ndabawedje) maalit olivat hyviä esimerkkejä hienoista tilanteenvaihdoista. Saimme paljon murtautumisia viimeiselle kolmannekselle, Nyyssönen toteaa.

– Boksipuolustamisessa pelaajat blokkasivat laukauksia ja tekivät monia asioita hyvin. Nuorten peleissä tulee virheitä, joista opitaan – niistä rankaistiin pari kertaa, ja saimme jännitystä loppuun asti. Monella on varmasti mielessä, millaisia maaleja annoimme vastustajalle ja toisaalta myös, mitä teimme oikein.

Kumpikin joukkue teki ottelussa paljon vaihtoja, mitkä vaikuttivat toisella jaksolla pelin rytmiin. Nyyssönen kertoo, että tuplamaaottelun toisessa osassa avauksessa nähdään tiistaina vähemmälle vastuulle jääneitä pelaajia.

– Torstain ottelussa vaihdamme koko ryhmän, ja on mielenkiintoista nähdä, kuinka peli lähtee liikkeelle. Pystymmekö toteuttamaan samoja asioita uudestaan ja löytyykö meiltä tasaisuutta, Nyyssönen pohtii.

– Islanti ei tiistaina luovuttanut missään vaiheessa, ja heillä oli kova halu tasoittaa. Matsi oli hyvä opetus siitä, että mikään maaottelu ei tule olemaan helppo peli. Vaikka johdat 4–1, mikään ei ole ohi.

• P2006