Islanti vei voiton U17-poikien avauskohtaamisesta

• Maajoukkueet

2005 syntyneiden ensimmäinen maaottelu miltei kahteen vuoteen päättyi niukkaan 1–2-tappioon. Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTubessa.

Islanti siirtyi johtoon heti minuutin pelin jälkeen, kun Suomi ei onnistunut purkamaan palloa rangaistusalueelta, ja William Cole Campbell rankaisi isäntiä lähietäisyydeltä. Shokkialun jälkeen Suomi pääsi mukaan peliin – kuudennella minuutilla Lauri Laine teki vahvan nousun vieraiden boksiin, mutta tasoitus jäi vielä näkemättä.

Kymmenennellä minuutilla Joonas Kekarainen laukoi kimmokkeen kautta ohi maalin, ja seuranneesta kulmapotkusta Eero Uusitalo tuikkasi pallon niukasti ohi. Hetkeä myöhemmin Kekarainen pelattiin jälleen hyvään tekopaikkaan. Myös Islanti väläytti vaarallisuuttaan 14. minuutilla, eikä Campbell ollut kaukana tehdä illan toista osumaansa.

Jakson puolivälin tuntumassa Suomella oli vaikeuksia päästä pois omalta kenttäpuoliskoltaan, ja Islanti sai luotua muutaman paikan. Vieraiden hallintajakson päätteeksi Suomi avasi maalitilinsä – Jasper Jalonen vapautti Onni Hännisen läpiajoon, eikä tämä erehtynyt.

Tasoitusmaalin jälkeen Suomi otti ohjat käsiinsä, eikä Islanti yhtä vastaiskua lukuun ottamatta aiheuttanut Jaaso Jantuselle töitä. Jakson loppua kohden Islanti sai aiheutettua painetta, mutta tauolle mentiin tasalukemissa.

Islanti aloitti toisen 45-minuuttisen vahvasti. Pallo pomppi vaarallisesti Suomen rangaistusalueella 49. minuutilla, ja pari minuuttia myöhemmin Ásgeir Galdur Guðmundsson vei vieraat uudestaan johtoon.

Vauhdikkaasta alusta huolimatta maalipaikkoja nähtiin toisella jaksolla huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisellä. Suomen ensimmäistä laukausta saatiin odottaa aina 64. minuutille saakka, jolloin Jalonen ei aivan onnistunut viimeistelyssään.

Islanti puolusti viimeisen vajaan puolituntisen hyvin, eikä Suomen kiri tuottanut toivottua tulosta. Suomi oli saada palkinnon loppuhetkillä, mutta Oskari Väistön pusku meni ohi Islannin maalin.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola oli pettynyt sekä peliesitykseen että tulokseen, ja totesi, että Islanti oli heti alusta aggressiivisempi, terävämpi ja tiukempi. Tästä huolimatta Lehtola uskoi, että ottelu palveli joukkuetta merkittävästi.

– Oli mahtavaa päästä pelaamaan pitkästä aikaa maaottelu. Ilman näitä otteluita pojat eivät tiedä, mitä näissä ja vielä kovemmissa matseissa onnistuminen vaatii. Kokemus oli pojille varmasti herättävä, ja totta kai tässä täytyy itsekin katsoa peiliin. Täytyy myös ymmärtää poikia – tämä oli ensimmäinen maaottelu lähes kahteen vuoteen. Harvoin se sujuu laakista kuin elokuvissa, Lehtola sanoi.

– Islanti oli meitä parempi ja ansaitsi voittonsa. Joukkue oli islantilaiseen tapaan taisteleva ja yhtenäinen, mutta ryhmässä oli myös muutamia erinomaisia yksilöitä. Jos haluamme voittaa jo lähitulevaisuudessa pelejä, emme voi tehdä sellaisia virheitä kuin tänään. Jouduimme maksamaan niistä hintaa. Ottelussa oli hyviäkin hetkiä, mutta kukaan ei ole varmasti tyytyväinen esitykseemme.

Suomi saa mahdollisuuden revanssiin jo perjantaina, kun tuplamaaottelun jälkimmäinen osa pelataan Helsingissä kello 14:00. Otteluun ei järjestetä koronatilanteen takia lipunmyyntiä, mutta se näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

– Se on viimeinen pelimme ennen EM-karsintaturnausta, ja haluamme siitä maksimihyödyn karsintoihin. Käännämme katseet perjantain peliin jo tänään illalla, ja huomenna treeneissä pitää olla jo selvillä, mitä muutamme. Uskon edelleen siihen, ettei taikatempuille ole sijaa, vaan meidän täytyy parantaa omia perusasioitamme.

Suomi – Islanti 1–2 (1–1)
2’ William Cole Campbell 0–1
30’ Onni Hänninen 1–1
51’ Ásgeir Galdur Guðmundsson 1–2