Ilves tavoittelee lohkovoittoa

• Jalkapallosarjat

Suomen Cupin B-lohkon kärkipaikkaa miehittävä Ilves isännöi SJK:ta. Tupsukorvien intensiivinen talvikausi huipentuu lauantaina, juuri ennen talvilomaa. Seinäjokiset ovat nimivahva ryhmä, mutta cupin peleissä otteet ovat olleet vaisuja.

Tamperelaiset ovat jo varmistaneet jatkopaikan pudotuspeleihin. Lohkovoitossa kiinni oleva kissapeto on kaatanut matkallaan Lahden ja RoPSin sekä jakanut pisteet KuPSin ja Hakan kanssa. Lohkovaiheen viimeiseen otteluun seinäjokisia vastaan Ilves lähtee 13 tappiottoman cup-ottelun putkessa.

Viimeisin pelituntuma tupsukorvilla on tiistailta, kun tallinnalainen JK Kalev kävi Pirkkahallilla toteamassa isännät paremmikseen maalein 5-1. Harjoitusottelussa ilvesläisistä maalipuiden väliin osuivat Joona Veteli, Tatu Miettunen, Lauri Ala-Myllymäki ja Santeri Kallio kahdesti.

SJK-otteluun Ilves lähtee edelleen siipirikkoisena. Varmoja poissaolijoita ovat Joona Veteli, Felipe Aspegren, Juho Pietola, Iiro Järvinen ja Naatan Skyttä, Janne Saksela ja Yusif Moussa.

Viime vuosina valmentajavaihdoksistaan tunnettu SJK valitsi täksi kaudeksi pääkäskijän paikalle 44-vuotiaan Jani Honkavaaran. KuPSin peräsimessä Suomen mestaruuden voittanut Honkavaara ei ole kuitenkaan vielä onnistunut siivittämään pohjalaisia voittojen tielle. Cupin neljästä ottelusta saldona on yksi piste. Viimeisimmässä ottelussa juuri KuPS piti SJK:n nollilla ottamalla 1-0-voiton Kuopiossa.

Ilveksen päävalmentaja Jarkko Wiss on tyytyväinen joukkueensa vahvasti alkaneeseen kalenterivuoteen. Lauantain vastustaja voi olla yllätyksellinen, tosin Ilveskään ei lähesty ottelua aivan tavanomaiseen tapaan.

– Meillä on mahdollisuus kokeilla pelillisesti uusia juttuja ja eri vaihtoehtoja. Nautimme tästä hetkestä, että jatkopaikka on jo taskussa. Se helpottaa toimintaamme ja tulevan ohjelman suunnittelua paljon. Varmuudella on hyviä otteluita luvassa lisää, Wiss kertoo Ilveksen sivuilla.

– SJK:lla on ollut muutoksia jonkin verran. Tähän mennessä pelitapa on varmaan muokkautunut tarjolla olevien pelaajien ja pelienkin pohjalta. Uuden valmentajan aloittaessa menee oma aikansa, ennen kuin hommat tulevat tutuiksi. Eiköhän siellä kasata kesäksi vahva ryhmä.

Talven intensiivisimmät harjoitusviikot alkavat olla takana päin. Viikonloppuna on pienen ulospuhalluksen aika.

– Toivottavasti jaksamme vielä rutistaa positiivisella asenteella. Pelasimme viimeksi tiistaina, joten se voi yhä tuntua jaloissa. Mukava on lähteä hyvin ansaitulle lomalle, kun tietää että hommia on paiskottu.

– Matsin jälkeen saunotaan, päätetään yhdessä kauden tavoitteet ja valitaan kapteenit. Pelaajien oma anti on siinä keskiössä, kuten aiempinakin kausina, Wiss toteaa.

Lähde: Ilveksen kotisivut

• Ilves Miehet