Ilveksen Lahtinen piti esitystä nousujohteisena

• Jalkapallosarjat

Tammelan kauniilla stadionilla saatiin nauttia kauniissa loppukesän auringonpaisteessa viihdyttävä Naisten Liigan ottelu. Yli 200 katsojaa seurasi melkoisen kaksijakoista ottelua, jossa vierasjoukkue hallitsi ensimmäistä ja kotijoukkue toista jaksoa. Ottelun ainoan maalin onnistuivat vierailijat iskemään heti ottelun alussa.

Ottelun ensimmäinen vaarallinen tilanne tulee Ilvekselle, kun Jenni Kantanen pääsi väliin saarelaisten alaspäin pudotettuun syöttöön. Ålandin maalivahti Anna Tamminen oli todella kaukana maalistaan, mutta Kantanen ei huomannut tätä, vaan eteni pallon kanssa. Hän siirsi pallon oikealta laidalta hyvin boxiin nousseelle Jade Bergiukselle, jonka keskityksen vieraat saivat kuitenkin blokattua kulmaksi. Ottelun kuudennella minuutilla vieraat saivat kulmapotkun, jonka antoi vahvan ottelun pelannut amerikkalaispelaaja Briana Campos. Saarelaiset ryhmittyivät vitosen boxiin, josta kuitenkin Isabella Mattsson irtaantui ja pääsi laukomaan pallon kohti Ilves-maalia. Loistavasti pelannut Ilves-vahti Kiira Kaivola on tilanteessa voimaton.

Tämän jälkeen ote siirtyi selvästi vierailijoille, eikä Ilves saanut omia hyökkäyksiään kunnolla edes lähtemään. Kertaalleen Roosa Tuominen pääsi hyvään vetopaikkaan, mutta laukaus meni hieman ohi.

- Haastava startti ottelussa, kun annoimme vahvasta puolustuspelaamisesta tunnetulle Ålandille helpon maalin heti ottelun alussa, harmitteli Ilveksen päävalmentaja Mika Lahtinen ottelun avausjaksoa tamperelaisten sivuilla.

Toiselle jaksolle Ilves vaihtoi Anniina Lintilän Jade Bergiuksen tilalle ja saikin otteen pelistä haltuunsa. Ilves pystyi luomaan painetta ahvenmaalaisten maalille, mutta maalien muodossa ei palkintoa missään vaiheessa kuitenkaan suotu. Toki vieraiden puolustuspelaaminen onnistui mallikkaasti. Tunnin pelin jälkeen Ilves otti kentälle tuoreen yhdysvaltalaisvahvistuksensa Lynsey Kellyn, joka juoksi Aino Rasisen tilalle. Kelly pelasikin ihan mukiinmenevästi ja tulee jatkossa vielä parantamaan otteitaan. Kolmaskaan vaihto noin vartti ennen ottelun loppua ei tuonut tulosta, tuolloin Aino Varkoi tuli peliin Pipsa Saarilahden tilalle. Kovasta painostuksesta huolimatta tasoitusmaali jäi siis tekemättä ja vieraat veivät kaikki kolme pistettä mukanaan saarelle.

Valmentaja Lahtinen oli kuitenkin tyytyväinen näkemäänsä.

- Meiltä nousujohteinen esitys ottelussa ja lopussa olimme lähellä tasoitusta. Pallollinen pelaaminen oli parasta, mitä minun päävalmentaja-aikanani olemme esittäneet ja siinä oli paljon sellaisia juttuja, joihin voimme olla tyytyväisiä. Murtautumisvaiheessa meidän täytyy olla vaarallisempia, että oikeasti olemme uhkaavia vastustajalle, nyt emme olleet tarpeeksi aloitteellisia. Kuitenkin selkeä tason nosto viime ottelusta ja nyt saamme tärkeät kaksi viikkoa aikaa valmistautua tulevaan alaloppusarjaan.

• Ilves Naiset