Ilveksellä vahva valmennusryhmä kasassa

• Jalkapallosarjat

Ilveksen naisten joukkue haki uutta päävalmentajaa, kun edellinen irtisanoutui tehtävästään yllättäen marraskuussa. Tehtävään oli ehdolla useitakin hyviä hakijoita, joista Ilves valitsi kaksi parasta ehdokasta eli Mikko Lepistön sekä Mauri Heinosen.

Muutoinkin vahvaan valmennustiimiin tämä kahden päävalmentajan malli sopii kuin nenäpäähän, sillä nyt löytyy erikoisosaamista laidasta laitaan.

- Kahden päävalmentajan malliin oli syynä myös tekniset syyt. Minä kun olen aina ollut enemmän oman tien kulkija ja itseoppinut valmentaja, niin Mauri tuo mukanaan valtavan määrän kansallisen ja kansainvälisen koulutuksen tuomaa tietoutta. Tämä on loistava paketti kokonaisvaltaisen valmennuksen kannalta, olemme Maurin kanssa toimiva duo ja Mika Lahtinen ja Heli Rekimies täydentävät kokonaisuutta omilla erikoisosaamisillaan mainiosti, avaa Lepistö tilannetta.

- Vaikka minulla on päävastuu harjoittelusta, niin on helppo jakaa vastuuta muulle tiimille ja ottaa heidän vahvuutensa joukkueen käyttöön. Olemme myös sopivasti välillä eri mieltäkin asioista, näin rakentava kritiikki pääsee myös parantamaan tekemistä, Lepistö sanoo Ilveksen sivuilla.

Viime kaudellakin mukana naisten valmennustiimissä ollut Heinonen on paitsi loistava maalivahtivalmentaja myös erittäin arvostettu videoanalyytikko. Nykyään lähes jokainen joukkue toki käyttää ottelutallenteita valmennuksen apuna, mutta Heinosen avulla Ilves pystyy hyödyntämään vielä paljon enemmän sekä harjoituksista että otteluista saatavaa tietoa.

- Kyllä me tulevaa vastustajaa scoutataan katselemalla heidän pelejään. Sieltä etsitään sellaisia toistuvuuksia, joita pystytään ottamaan omassa pelissä huomioon ja ennakoimaan pelitilanteissa. Tauolla katsotaan muutamia klippejä, jotta pystytään helpommin tekemään pieniä muutoksia toiselle jaksolle, Heinonen kertoo.

- Samoin harjoittelun apuna käytetään klippejä ja analysoituja tilastoja niin joukkueen kuin yksittäisen pelaajankin kohdalla. Varsinkin maalivahtien kohdalla käytän tätä hyvin paljon ja uskon sen olleen erittäin suurena apuna heidän kehityksessään, hän jatkaa.

Lahtinen vastasi joukkueen harjoittelusta marras- ja joulukuun ajan. Naisten joukkue harjoitteli suunnitelman mukaisesti marraskuussa pelkkää fysiikkaa ja palasi pallon pariin vasta joulukuussa. Lahtinen on erittäin tyytyväinen pelaajien motivaatioon ja lähtee kevätkaudelle optimistisin mielin.

- Tässä ryhmässä on muutama sellainen pelaaja, joka on ottamassa isoja edistysaskeleita ja valmiita ottamaan isompaa roolia joukkueessa. Kokeneempien pelaajien jättämät aukot alkavat pikkuhiljaa täyttyä uusien vastuunkantajien myötä. Omaan rooliini valmennustiimissä olen tyytyväinen. Täydennämme toinen toisiamme mainiosti ja pelaajat tulevat saamaan todellakin monipuolista ja kokonaisvaltaista valmennusta läpi kauden, Lahtinen toteaa.

Naisten joukkueen fyysisestä valmennuksesta vastaa todellinen alan ammattilainen. Nimi Heli Rekimies herättää suurta kunnioitusta jalkapallopiireissä ympäri Suomea. Koska pitkäjänteinen työ Ilveksessä jo vuosien ajan on ollut hedelmällistä, pystyy Rekimies luottamaan siihen, että homma toimii, vaikkei hän itse aina paikalla olisikaan.

- Meidän koko seuran valmentajat ovat niin hyvin tehtäviinsä orientoituneita, että he pystyvät ottamaan huomioon omissa harjoituksissaan nämä yhdessä suunnitellut fysiikkavalmennuksen vaatimukset. Ja kun pelaajatkin ovat jo vuosia tottuneet näitä harjoitteita tekemään ja tekniikat ovat kunnossa, niin senkään suhteen ei ole huolen häivää. Kutsuisin itseäni ennemmin fyysisen harjoittelun konsultiksi, sillä olen vain 1-2 kertaa viikossa joukkueen mukana. Sekä joukkueelle että yksittäisille pelaajille suunnittelen nuo harjoitukset. Joukkue on tällä hetkellä aivan aikataulun mukaisessa kunnossa. Voimaa ja nopeutta ensisijaisesti pyritään nyt kehittämään, Rekimies kertoo.

Pelaajaneuvottelut vielä käynnissä

Ilveksellä on kasassa tällä hetkellä 16 pelaajasopimusta ja muutamaa lisäpelaajaa vielä haetaan. Tämän hetkinen joukkue on erittäin nuori, mutta samalla motivoitunut ja hyvin sitoutunut. Lepistö uskookin neuvotteluiden kiihtyvän nyt, kun valmentajakuvio on varmistunut.

- Pelaajia on vielä vapaana, mutta naisten kohdalla varsinkin niin moni asia vaikuttaa mahdollisiin siirtymiseen. On koulut, työpaikat ja perheet, jotka aina tuovat omat lisämausteensa siirtymiseen toiselle paikkakunnalle. Kokeneet pelaajatkin lopettavat uransa aivan liian aikaisin juuri samoista syistä. Kyllähän meillä olisi käyttöä yhdelle tai kahdelle kokeneellekin pelaajalle, sillä vaikka nuoruutta pidämme voimavarana, niin kokenut pelaaja tuo aina tullessa sellaista rauhallisuutta ja pystyy vaikeina hetkinä pitämään joukkueen ilmapiiriä positiivisena, Lepistö miettii.

Tammikuun lopulla alkava Suomen Cup tuo tullessaan kovia otteluita ja auttaa Ilvestä valmistautumaan Naisten Liigaa varten. Alkulohkossa Ilves kohtaa sekä PK-35:en että TiPSin. Tulevat cupin pelit auttavat Ilvestä omaksumaan uuden valmennuksen tuomat vivahteet, mutta ei Ilves pelkästään opetusmielessä lähde cup-pelejä pelaamaan.

- Ilman muuta tullaan ajamaan sisään niin pelitapa-asioita kuin kokeillaan eri koostumuksia ja pelipaikkojakin, mutta kyllähän sekä minä että joukkue olemme niin kilpailuhaluisia, että tulostakin haetaan ilman muuta. Kaipaamme Ilvesperheen tukea nuorelle joukkueellemme. Tervetuloa katsomaan meidän pelejämme. Näette hieman erilaisen, mutta erittäin positiivisen Ilveksen. Tulkaa itse katsomaan, ette taatusti kadu, Lepistö vinkkaa.

• Ilves Naiset