Hyvin sanottu – Palloliitto mukana parantamassa suomalaista keskustelukulttuuria

Miltä kuulostaisi asiallinen, rakentava ja kanssakeskustelijan kuulemista arvostava keskustelu, missä mielipiteet ja faktat erottuvat eikä kenenkään tarvitse pelätä nolatuksi tulemista?  No niinpä. Siksi Palloliittokin on mukana “Hyvin sanottu” -hankkeessa.

Hyvin sanottu – Bra sagt -hanketta vetää Yle ja Erätauko-säätiö. Tavoite on urheilun maailmaan osuvasti varsin kunnianhimoinen: Tehdä suomalaisista maailman parhaiten keskusteleva kansa.

- Jalkapallo haluaa olla mukana ajankohtaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa edistämässä ihmisten hyvinvointia. Jalkapallo herättää toimijoissa vahvoja tunteita ja niin pitääkin olla. Vahvat tunteet ovat urheilun vahvuus. Mutta siinä meillä aikuisilla on iso vastuu, että osaamme kanavoida tunteemme ja tietomme toisiamme kunnioittaviksi teoiksi ja puheiksi, Palloliiton viestintäpäällikkö Taru Nyholm sanoo.

Ylen teettämästä tutkimuksesta selviää, että yli puolet suomalaisista (60 %) kokee keskustelukulttuurin muuttuneen huonommaksi, ja peräti joka neljäs (24 %) suomalaisista pelkää muiden reaktioita omien ajatustensa kertomiseen. Keskustelun koventuminen näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa.

- Jalkapallo lajina on oiva alusta keskustelukulttuurin kehittämiselle, sillä vuorovaikutus ja sen laatu on kriittinen tekijä jalkapallojoukkueen menestyksekkäälle toiminnalle tavoitteiden tasosta riippumatta. Haluamme innostaa ihmisiä mukaan toisiamme kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä arvostavaan keskusteluun. Tieto ja mielipiteet on hyvä opetella keskustelussa erottamaan, mutta molempia tulee kunnioittaa, Nyholm pohtii.

Jalkapallossa huippusuorituksen tavoittelu edellyttää napakkaa, rakentavaa ja korjaavaa dialogia yhteistyöverkoston kanssa, mutta jos kommentointi etenee sivaltamiseksi nöyryyttämistarkoituksessa, ei kenenkään suoritustaso kehity.

- Etenkin lasten ja nuorten valmentajilla, vanhemmilla, erotuomareilla ja toimihenkilöillä kasvatusnäkökulma on toiminnassa jatkuvasti vahvasti läsnä. Jalkapalloympäristö toimii esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä myös myöhempää elämää varten, joten toimijoiden vastuu, kuten myös vaikutusmahdollisuus on suuri, Nyholm sanoo.

Suomalaisten ihanne hyvästä keskustelusta on kaunis. Vastaajista lähes kaikki (98 %) olivat sitä mieltä, että kuunteleminen kuuluu hyvään keskusteluun. Melkein yhtä moni (97 %) piti keskustelukumppanin kunnioittamista osana keskustelua.

- Hanke on jalkapallolle ja sen toimijoille mahdollisuus saada äänensä kuuluviin, joten ehdottomasti haluamme hyödyntää tilaisuuden. Ylen vahvan viestintätuen lisäksi meillä on tiedossa omissa kanavissamme keskustelukulttuuria edistäviä viestintätekoja, joissa jalkapallokentän toimijat kohtaavat toisensa yhteisen intohimon, jalkapallon, äärellä, Nyholm lupaa.

Millainen keskustelija sinä olet? Tee testi >>