Hyvää seuraa -hanke tarjosi mahdollisuuksia

• Seuratoiminta

FC Jazz juniorit on ollut mukana syksyllä 2016 käynnistyneessä, Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Hyvää seuraa – nuorten osallistaminen seuratoimintaan -hankkeessa.

Toiminnan tavoitteena on ollut aktivoida ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevia nuoria jalkapallon pariin, niin vapaaehtoistoimijan tehtäviin jalkapalloseuroissa kuin matalan kynnyksen harrastustoimintaankin.

- Toiminta ei meillä lähtenyt lentoon aivan sillä tavalla kuin ennakkoon ajattelimme, mutta olemme silti ehdottoman tyytyväisiä, että olemme päässeet tähän hankkeeseen mukaan, kertoo FC Jazzin hankekoordinaattori Jukka Palenius.

- Saimme opiskelijoilta apua myynninedistämiskampanjoihimme sekä yksittäisiä ohjaajia kaupungin kouluissa pitämiimme jalkapallokerhoihin. Kävimme myös Porin ammattikouluissa pitämässä demotunteja harrastefutiksesta, jota halusimme opiskelijoille tarjota, mutta syystä tai toisesta siitä ei saatu jatkuvaa toimintamuotoa muodostettua.

Paleniuksen mukaan hanke on kuitenkin avannut seuratoimijoiden parissa silmiä sen suhteen, mikä potentiaalinen voimavara ammatillisten opiskelijoiden parissa on.

- Ne pienet jutut, joita itse pääsimme toteuttamaan sekä muista hankkeen seuroista kuulemamme kokemukset ovat pistäneet meitä seurassa miettimään, miten hienoa yhteistyötä tällaisen toiminnan kautta voisi olla mahdollisuus tehdä, toteaa Palenius.

FC Jazzissa on kuitenkin huomattu, ettei toimintaa synny kuin itsestään. Iso osa ammattikoulujen opiskelijoista on vielä alaikäisiä ja kasvamassa itsenäisyyteen ja oma-aloitteisuuteen, joten on tärkeää löytää oppilaitoksista aikuiset yhteyshenkilöt, jotka innostuvat toiminnasta ja haluavat lähteä viemään sitä eteenpäin.

Tarkoituksenaan innostaa ammatillisten oppilaitosten työntekijöitä, opettajia ja opinnonohjaajia, Hyvää seuraa -hanke jalkautui toukokuussa Taitaja 2018 -messuille Tampereelle. Tapahtuma kerää vuosittain ammatillisen koulutuksen tekijät ja opiskelijat yhteen kilpailemaan, tutustumaan uusiin mahdollisuuksiin ja verkostoitumaan.

- Oli hienoa lähteä mukaan Taitaja -tapahtumaan esittelemään hanketta ja keskustelemaan ihmisten kanssa seuratyöstä ja vapaaehtoistoiminnasta, kiittelee Palenius.

- Kohtasimme päivän aikana innokkaita nuoria ja heidän opettajiaan ja opinnonohjaajiaan. Pisteellämme oli aikamoinen vilinä koko päivän, eikä se pelkästään johtunut toiminnallisesta futisrastistamme. Pääsimme esittelemään hankkeen toimintaa ja keskustelemaan erilaisista mahdollisuuksista, joita tällaisen toiminnan avulla voisi toteuttaa. Kävijät vaikuttivat innostuneilta ja uskon, että jatkossa oppilaitoksissa ainakin mietitään seuroja mahdollisina yhteistyökumppaneina, kun suunnitellaan opintojen edistämistä käytännön työn avulla, päättää Palenius.

---

Uutinen on osa (9/10) "Hyvää seuraa" -hankkeesta kertovaa juttusarjaa. Hankkeessa osallistetaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria mukaan jalkapalloseuratoimintaan.

Hankkeen toteuttajia ovat Suomen Palloliitto, Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja kymmenen jalkapalloseuraa: Espoon Palloseura, FC Jazz Juniorit, Ilves, HIFK Soccer, Helsingin Jalkapalloklubi, KPV:n Juniorit, Kuopion Palloseura, Mikkelin Palloilijat, Rovaniemen Palloseura ja TPS Juniorijalkapallo.

Juttusarjassa aiemmin ilmestyneet:
Mikkelin Palloilijat: Ammattiin opiskelevat nuoret MP:n tapahtuma-apuna
Helsingin Jalkapalloklubi: Nuoret opissa HJK:n ottelutapahtumissa
TPS juniorijalkapallo: Opiskelijat mukana TPS:n perinteikkäässä Tiikeripäivässä
Kuopion Palloseura: Kuopion Palloseurassa monipuolisesti mahdollisuuksia opiskelijoille
Ilves: Ilveksen ”Hyvää seuraa -futis” potkaistiin käyntiin
Espoon Palloseura: SAKU ry:n lopputurnauksesta huipentuma EPS:n ja Omnian aamuharjoittelulle
HIFK: Futista, fanituotteita ja vähän politiikkaa
KPV: Hyvää seuraa -hanke lähestyy päätöstään

Seuraa hanketta Facebookissa tai lue lisää nettisivuilta.

• seurakehitys