Hyvää seuraa -hanke lähestyy päätöstään

• Seuratoiminta

Suomen Palloliitto on työstänyt 10 suomalaisen jalkapalloseuran sekä Sakki ry:n kanssa Euroopan sosiaalirahaston tukemaa ”Hyvää seuraa – nuorten osallistaminen seuratoimintaan” -hanketta reilun kahden vuoden ajan.

Hankkeen päätavoitteena on ollut tavoittaa 16-20 -vuotiaita ammattiin opiskelevia nuoria, tarjota heille sekä heidän oppilaitoksilleen mielekkäitä liikkumisen vaihtoehtoja jalkapallon kautta ja saada nuoria mukaan osallistumaan seuratoimintaan.

Syyskuussa 2018 oli aika vetää hankeen tuloksia yhteen ja hanketoteuttajat kokoontuivat päätösseminaariin Eerikkilän Urheiluopistolle. Tavoitteena oli porukalla ruotia onnistumisia sekä epäonnistumisia ja koota tietoa yhteen, jotta hankkeesta saadaan muodostettua konkreettisia malleja tukea jalkapalloseurojen ja paikallisten oppilaitosten yhteistyön avaamiselle sekä yhteisten etujen löytämiselle laajemminkin.

Hanke itsessään oli jo lähtökohdissaan vahvasti pilottimainen ja sen tuloksia oli todella vaikea ennustaa etukäteen. Kukapa olisi uskonut, että hankkeen kautta saadaan esimerkiksi Rovaniemen stadionille uusia kioskeja tai otteluihin myyntiin nimikkoleivoksia ja seuralle uusi maskotti. Tai että hanke mahdollistaa maahanmuuttajataustaisten naisopiskelijoiden oman futsalryhmän harjoittelun, saa lähihoitajaopiskelijoita pelaamaan viikoittain aktiiviset ruokatuntifutikset tai että hankkeessa mukana olleita opiskelijoita on aidosti liittynyt seuraan vapaaehtoisiksi ja joku on pystynyt jopa työllistymään hankeseuraan.

Kokonaisuudesta kuvataan parhaillaan erillisiä esittelyvideoita ja oppaita; opiskelijoille, oppilaitoksille ja niiden johdolle sekä tietysti jalkapalloseuroille, joiden avulla hanketoteuttajat toivovat madaltavansa kynnystä aloittaa tiiviimpi yhteistyö koulumaailman ja seurojen välille, sekä tuovansa esiin onnistuneita ja epäonnistuneitakin malleja yhteistyön aloittamisesta.

- Vapaaehtoistoiminnan käydessä yhä vain haastavammaksi lähitulevaisuudessa, voi seuroille löytyä suuri apu jatkossa oppilaitosmaailmasta, kertoo KPV:n Juniorit ry:n hankekoordinaattori Ilkka Junttila.

- Ja kun tuleva ammatillisen koulutuksen reformi tulee lähivuosina muokkaamaan vahvasti ammattiin opiskelemisen tapoja, ollaan tämän hankkeen kautta pystytty kiistatta osoittamaan, että hyvä yhteistyö opiskelijoiden, oppilaitosten ja seurojen välillä mahdollistaa kaikille osapuolilla voittoisan yhtälön, Junttila jatkaa.

KPV on voinut tarjota opiskelijoille mahdollisuuden opintojen suorittamiseen mielekkäissä harjoittelupaikoissa seuraympäristössä ja oppilaitokset ovat saaneet apua opiskelijoiden liikkumiseen. Juuri opinnollistamisen kautta seura on saanut omien tarpeidensa mukaan apukäsiä ja tekijöitä kiireiseen arkeen, mikä parhaimmillaan mahdollistaa uuden toiminnon avaamiseen seurassa opiskelijoiden avulla.

Hanketoteuttajat yhdessä toivovat, että kokeilun kautta löydettyjä hyvin toimintamalleja pystytään jatkossa jalkauttamaan useisiin suomalaisiin seuroihin ja sitä kautta kasvattamaan seurojen elinvoimaisuutta. Toisin sanoen tavoitteena on, että hankkeen tulokset pystyisivät avaamaan ja rohkaisemaan oppilaitosten sekä seurojen välisen yhteistyön kehittymistä.

Hanke on mahdollistanut eri seuroille muun muassa lapsiparkkeja ottelutapahtumiin, apuohjaajia esim. iltapäiväkerhoihin ja tapahtumiin, markkinointikampanjoita, markkinointikyselyitä, otteluiden kuvauksia, pelaajakorttikuvauksia, tuotekehityksiä, syöttöseiniä ja muita varusteita, pelinohjaajia sekä lukuisia muita toimintoja, joiden toteuttaminen ilman luotua oppilaitos- ja opiskelijakontaktia olisi ollut erittäin vaikeaa.

Myös opiskeltavien ammattien kirjo on ollut laaja, sillä mukana on ollut opiskelijoita mm. turvallisuus-, puu-, elintarvikealoilta sekä audiovisuaalisilta ja kaupallisilta linjoilta. Myös tulevia lasten ja nuorten ohjaajia, lähihoitajia, nuoriso-ohjaajia sekä yrittäjyyslinjan opiskelijoita on ollut mukana erinäisissä projekteissa ja kokeiluissa seurojen toiminnoissa.

Artikkelikuvassa Keski-Pohjanmaan kansanopiston Virtaset-erityisryhmä, joka on ollut mukana KPV:n hanketoiminnassa.

---

Uutinen on osa (8/10) "Hyvää seuraa" -hankkeesta kertovaa juttusarjaa. Hankkeessa osallistetaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria mukaan jalkapalloseuratoimintaan.

Hankkeen toteuttajia ovat Suomen Palloliitto, Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja kymmenen jalkapalloseuraa: Espoon Palloseura, FC Jazz Juniorit, Ilves, HIFK Soccer, Helsingin Jalkapalloklubi, KPV:n Juniorit, Kuopion Palloseura, Mikkelin Palloilijat, Rovaniemen Palloseura ja TPS Juniorijalkapallo.

Juttusarjassa aiemmin ilmestyneet:
Mikkelin Palloilijat: Ammattiin opiskelevat nuoret MP:n tapahtuma-apuna
Helsingin Jalkapalloklubi: Nuoret opissa HJK:n ottelutapahtumissa
TPS juniorijalkapallo: Opiskelijat mukana TPS:n perinteikkäässä Tiikeripäivässä
Kuopion Palloseura: Kuopion Palloseurassa monipuolisesti mahdollisuuksia opiskelijoille
Ilves: Ilveksen ”Hyvää seuraa -futis” potkaistiin käyntiin
Espoon Palloseura: SAKU ry:n lopputurnauksesta huipentuma EPS:n ja Omnian aamuharjoittelulle
HIFK: Futista, fanituotteita ja vähän politiikkaa

Seuraa hanketta Facebookissa tai lue lisää nettisivuilta.

• seurakehitys