Huuhkajille tappio EM-kenraalissa

• Maajoukkueet

Huuhkajat kohtasi Viron perjantai-iltana aurinkoisella Olympiastadionilla. Kyseessä oli viimeinen valmistava maaottelu ennen Suomen osalta 12.6. käynnistyvää historiallista EM-lopputurnausta.

Ottelun ensimmäistä maalipaikkaa saatiin odottaa lähes 10 minuutta. Vierasjoukkue oli lähellä iskeä Huuhkaja-puolustuksen pallonmenetyksestä, mutta Lukas Hradeckyn komea jalkatorjunta piti Suomen maalin puhtaana.

Kotijoukkueen ensimmäinen tilaisuus siunaantui Joel Pohjanpalolle. Oikean wingbackin paikalla pelanneen Pyry Soirin kova keskitys tavoitti ”Jollen”, jonka ohjaus suuntautui ohi maalin etukulman.

Huuhkajien pallollinen peli haki itseään ensimmäisen jakson alkupuoliskolla, ja Viro onnistui luomaan pientä painetta Hradeckyn vartioimalle maalille.

Terävästi laidallaan haastanut Soiri oli lähellä maalintekoa 30 minuutin kohdalla, mutta hänen laukauksensa painui harmittavasti Viron maalin yli. Pelin painopiste siirtyi hiljalleen Viron kenttäpuoliskolle, ja Huuhkajien laitapelaajat testasivat vastustajan puolustusta useilla keskityksillä.

Glen Kamara harhautteli Viron rangaistusalueen ulkopuolella ja hankki Suomelle vapaapotkun noin viisi minuuttia ennen taukoa.  Pallon taakse asteli Joona Toivio, jonka kovan laukauksen Viron maalia vartioinut Karl Hein kuitenkin torjui. Myös Rasmus Schüllerin yritys paluupallosta blokattiin.

Tauolle lähdettiin maalittomassa tasatilanteessa, ja EM-kisoihin valmistautuvalle Suomelle jäi paljon petrattavaa.

Huuhkajat tulivatkin toiselle jaksolle kovalla intensiteetillä. Puoliajan ensimmäinen vaarallinen paikka tuli silti Virolle, kun Rauno Sappisen laukaus painui Suomen maalin ohi. Hetki tämän jälkeen Robin Lodin kova veto karkasi reilusti yli maalin.

Suomi hyökkäsi aktiivisesti reilun tuhatpäisen kotiyleisön ja äänekkään Pohjoiskaarteen kannustama, mutta tiiviisti puolustanut Viro palkittiin rangaistuspotkulla 58 minuutin pelin jälkeen. Sappinen onnistui ohittamaan Hradeckyn ja Viro siirtyi johtoon.

Markku Kanerva teki useita vaihtoja vierasjoukkueen maalin jälkeen. Loukkaantumisestaan toipuneen Teemu Pukin paluu pelikentille ilahdutti Huuhkajien kannattajia tunnin pelin jälkeen.

Pukki karkasi Hradeckyn nopean avauksen avittamana Viron puolustukselta 70 minuutin kohdalla. Norwich-hyökkääjä pyrki petaamaan paikan myös vaihdosta kentälle tulleelle Robert Taylorille, mutta Viron puolustus onnistui katkaisemaan syötön viime hetkellä.

Suomi pyrki murtamaan Viron puolustuksen nopealla pallon liikuttelulla. Sinipaitaisen vierasjoukkueen uhrautuva ja aktiivinen puolustus kuitenkin tylsytti Huuhkajien hyökkäykset kerta toisensa jälkeen. Ottelun loppu vietettiin Viron kenttäpuoliskolla, ja kärkeen nostettu toppari Paulus Arajuuri aiheutti ongelmia vieraille. Pukki pääsi laukomaan vielä ottelun viimeisillä sekunneilla, mutta veto blokattiin. Ottelu päättyi lopulta Viron 0-1-voittoon.

"Huono kenraali toivottavasti tietää hyvää ensi-iltaa"

Paulus Arajuuri oli luonnollisesti pettynyt EM-kenraalin lopputulokseen.

- Ei tietenkään olla tyytyväisiä peliin eikä tulokseen. Ei oltu omalla tasolla. Tämä oli hyvä herätyskello, mutta tämä oli yksi peli ja tiedämme mihin pystymme, toppari kertoi ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

Päävalmentaja Kanerva näki pelissä paljon parannettavaa.

- Perustekemisen taso ei ollut missään nimessä riittävä tänään. Täytyy muistaa, että osalla pelaajista on vasta muutama harjoitus takana, ehkä se näkyi jollain tavalla. Tämä oli hyvä herätys, kuten Pauluskin sanoi. Päävalmentajana katson tarkkaan peiliin ja mietimme valmennustiimin kanssa, mitä olisimme voineet tehdä toisin. Se, että saatiin tietyille pelaajille peliaikaa oli yksi tavoite, joka täyttyi. Huono kenraali toivottavasti tietää hyvää ensi-iltaa. Meidän pitää analysoida tämä tarkkaan ja nostaa tasoa joka osa-alueella, Kanerva sanoi.

Huuhkajat matkustavat maanantaina Venäjälle EM-leiriä varten. Itse kisat käynnistyvät 12.6., kun Huuhkajat kohtaa Tanskan vieraskentällä.

Suomi-Viro 0–1 (0–0)

0-1 Rauno Sappinen (rp) 59’

1 Lukas Hradecky (C)
2 Paulus Arajuuri