13.1.2022 klo 22.01

Huuhkajille palkintoja Urheilugaalassa – dramaattinen Tanska-ottelu sykähdyttävin urheiluhetki, Tim Sparv vuoden esikuva

Ⓒ Urheilugaala / Jami Ivanoff

Torstai-iltana järjestetyssä Urheilugaalassa juhlistettiin urheiluvuotta 2021.

Yleisö äänesti Huuhkajien historiallisen ja dramaattisen avausottelun EM-lopputurnauksessa vuoden sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi. Huuhkajat otti Parkenilla voiton Joel Pohjanpalon maalin ja Lukas Hradeckyn rangaistuspotkutorjunnan avulla, mutta jalkapallo oli sivuroolissa, kun Tanskan Christian Eriksen elvytettiin kentällä sydänpysähdyksen jälkeen.

– Kiitos pelaajille, meidän tiimille ja kannattajille. Pelin aikana koettiin monenlaisia tunteita. Jännitystä ensimmäisestä arvokisoisaottelusta, järkytystä, siitä mitä Christian Eriksenille tapahtui ja helpotusta, kun hän selvisi tilanteesta. Lopputulema oli se, että koimme iloa ja syvää riemua. Urheiluun kuuluu olennaisesti vastustajan kunnioittaminen, toisten kunnioittaminen, yhteisöllisyys ja empatia. Joukkue osoitti sitä Eriksenin tapauksen aikana yhdessä meidän faniemme kanssa. Se kosketti minua ja varmasti koko suomalaista urheiluyleisöä. Toisten kunnioittaminen ja huomioiminen on tärkeää urheilussa ja elämässä ylipäätänsä, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi.

Joulukuussa pelaajauransa päättymisestä ilmoittanut Tim Sparv palkittiin vuoden esikuvana. Palkinto luovutetaan aktiivi tai jo uransa lopettaneelle huippu-urheilijalle, jonka asenne, käytös, esiintyminen ja teot sopivat kannustavaksi esimerkiksi koko Suomen kansalle ja erityisesti nuorille.

Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni on ottanut näkyvästi kantaa ja pyrkinyt vaikuttamaan esimerkiksi ihmisoikeuksiin, mielenterveyteen, ilmastonmuutokseen, rasismiin sekä kielelliseen ja sukupuolten tasa-arvoon liittyviin ongelmiin.

– Tämä palkinto merkitsee minulle paljon. Meillä on mahtava mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnassa. Haluan jakaa tämän palkinnon muiden urheilijoiden kanssa, jotka uskaltavat ja jaksavat puhua tärkeistä asioista, Sparv sanoi kiitospuheessaan.